Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bernadette
Whaha... Nou... pfff.. dit menu staat ook hier ergens hoor, of de leidraad die wij aanhouden bij de honden.

Eerst wil ik weten of ik me moet gaan verdedigen??? Wij zijn van mening dat een hond een lege maag moet hebben en daarna een volledige maaltijd krijgt.

Ik heb een verslag gelezen van Mohan Eliassen van een congres/lezing die hij heeft gegeven, de boeken etc. van hem gelezen en wat hij zegt vind ik nogal hout snijden! ;D

Ik heb ook elke dag gevoerd, maar sinds 't begin van het jaar, toen we hond twee, mager en zonder bespiering binnen kregen zijn we gelijk zo gaan voeren, ze eet alles wat we voorschotelen, geeft zelf goed aan wanneer ze eten moet en laat niets meer liggen!
Door Mieke L.
[quote="Bernadette"]

Eerst wil ik weten of ik me moet gaan verdedigen??? Wij zijn van mening dat een hond een lege maag moet hebben en daarna een volledige maaltijd krijgt.

[/quote]

Tuurlijk hoef je je niet te verdedigen! Maar een beetje uitleg kan geen kwaad ;)
Door Bernadette
[quote="Mieke L."]
Tuurlijk hoef je je niet te verdedigen! Maar een beetje uitleg kan geen kwaad ;)
[/quote]

Denk vraag 't ff... ;D
Door 202Spots
[quote="Bernadette"]
Waarom niet???
[/quote]

Heel eenvoudig hoor..
^ dag 1 orgaandag ... ik vind alleen orgaan geven dus al niks....
dan 2 dagen... GEEN eten NA alleen orgaan gehad te hebben
*dag 4 ribben met spiervlees....lijkt in ieder geval op 'n barf maaltijd
maar dan opnieuw TWEE dagen geen eten
*dag 7 kip met zalmkop.....lijk ook op 'n barf maaltijd
dag 8 weer niks
^dag 9 pens.....en verder niks....(dus ook weer alleen orgaan)
dag 10 niks
*dag 11 ribben ....spiervlees hazenkarkas/eendenkarkas, klinkt okay als barfmaaltijd
dag 12 niets
^dag 13 pens....zie dag 9
dag 14 niets

Dus...over 14 dagen gerekend geef je:
^ 3 orgaan maaltijden
* 3 Barf maaltijden
en ACHT vastendagen
Kijk..DAT noem ik dus geen barf menu!
Ik vind het niet alleen VEEL te weinig eten, maar daardoor ook te weinig variatie!

Je mag denken wat je wilt over Mogens,en ja
hij heeft zijn ideen, maar er zijn nog andere experts die in MIJN mening MEER van Barf voeding afweten dan Mogens. o.a
Juliette de Bairacli Levy ,Ian Billinghurst,Tom Lonsdale e.a die ook in de bieb ergens staan.
Om de schema wat je nu heb dan als "leidraad" aanhouden...vind ik eerlijk gezegd dood eng.
En ik kan je alleen maar aanraden om ook is iets van de andere te lezen.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 28 mei 2006, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
[quote="Bernadette"]
ze eet alles wat we voorschotelen, geeft zelf goed aan wanneer ze eten moet en laat niets meer liggen!
[/quote]

Tja..Wanneer ik 2 dagen geen eten krijg dan zou ik ook alles eten wat er voor me neus werd gezet en dan ook nog de bak uit likken.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je honden er uit zien,heb je 'n foto?
Door Lizzy
Ik denk (maar ik moet eigenlijk niet voor Bernadette praten want dat kan ze prima zelf :D) dat je de gewichten van de maaltijden erbij zou moeten zien. Want ik denk zelf dat de honden zeer grote maaltijden krijgen waaraan ze zich helemaal vol eten. En dan hebben ze volgens Mogens Eliasen maar eens in de paar dagen eten nodig. Ook hebben de honden dan totaal geen honger en zouden zelfs minder honger hebben als honden die 1 of 2 keer per dag te eten krijgen.
Door Bernadette
[quote="202spots"]
Tja..Wanneer ik 2 dagen geen eten krijg dan zou ik ook alles eten wat er voor me neus werd gezet en dan ook nog de bak uit likken.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je honden er uit zien,heb je 'n foto?
[/quote]

Jeetje, nou goed... ik heb wel foto's, maar je bent van harte welkom om ze "live" te zien hoor ;D

Meningen kunnen van elkaar verschillen. Da's toch juist mooi? Blijf je scherp van zullen we maar zeggen.

Ik beschouw pens bijvoorbeeld als een volledige maaltijd... jij niet. Da's toch okee? ;)

Hier een foto van mijn hondjes:
Afbeelding

Blitz is zelfs te dik!

Wil graag ook nog even zeggen dat je een mens en een hond absoluut niet met elkaar kunt vergelijken. Toen Blitz een jaar oud was heeft hij mij laten zweten door 20 dagen achter elkaar zijn brokken te weigeren. Hij at ze gewoon NIET. Geen medische oorzaak niets.

Virus kan nu een volledige maaltijd hebben, we hebben dat moeten uitbouwen, maar ze trekt het nu. Van een ondervoed hondje zonder spieropbouw is ze nu gegroeit tot een heerlijke meid met beginnende spieren. Ze doet het goed op 't veld. Eet normaal en is levenslustig!

En ik MEEN het, dat je hier welkom bent om ze live te zien, voelen etc. :-*
Door Bernadette
[quote="202spots"]En ik kan je alleen maar aanraden om ook is iets van de andere te lezen.

[/quote]

Nog even hierop reageren, over de kop gezien net.

Mijn menu was tot het begin van het jaar ook gebaseerd op de procenten....

Wacht, ik heb het hier nog...:

60% rauwe botten met vlees
10% spiervlees
10% orgaan
15% groente
5% fruit
10 % diversen (ei, lijnzaadpitten, yoghurt/kefir, kelp en knoflook)

Per dag werd dat dan:
300 gram vlees aan bot
50 gram orgaan
75 gram groente
50 gram diversen
25 gram fruit

groentemix 1: maïs, sla
groentemix 2: andijvie, boontjes

Diversen: ei, yoghurt, knoflook, olijfolie, visoliecaps.

;D
Door 202Spots
Ik ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid..
En wanneer dit volgens Mogens is, dan zie ik net dat Mogens zelf schrijft dat " de ultieme voeding is 1 degelijke maaltijd per 2 dagen".
Volgen mij is 2 dagen 48 uur..niet dat er 2 dagen tussen de voeding zit ,en niet dat er eens in de 3 dagen (72 uur) gegeten word..
Wanneer ik dan op de verschillende schema's zie dat aardappelschillen en kippendarmen ook onderdeel van 'n "maaltijd" zijn... :-\
Er is al eerder geschreven over de verhoudingen.
1/3 vlees en orgaan, 1/3 groenten, 1/3 vet en bot.

Nou zie ik in Bernadette's menu ook helemaal geen groentes, en ook al word er elke 3 dagen 'n hele kip gegeven,dan denk ik dat 't toch te weinig afwisseling is.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 28 mei 2006, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bernadette
Tja, een kip weeg 1,2 kilo. Zalmkop 800 gram ong. karkassen 300 gram ongeveer. Ribben is meestal 1,5 kilo spiervlees tussen 1,5 en 2 kilo. Pens kan max. 2 kilo zijn.

Ze krijgen af en toe een kwartel/eendagskuiken van een van de katten, duivenrestanten wil er ook wel eens ingaan.
Door Femke
Bernadette hoe doe jij 't dan met beweging? Want nergens om, een wolf eet zich meerdere dagen rond als hij een prooi heeft gevangen, en dan soms weken niets. Maar, op de dagen dat hij wel prooi heeft doet hij niets anders dan vreten-uitbuiken-slapen-vreten-uitbuiken-slapen. Dat kan wel een week zo doorgaan.

Wanneer geef jij je honden beweging? Want ik zou met alle liefde mijn honden als een wolf willen voeren, maar hier gaan ze zowiezo tweemaal daags mee voor een stevige wandeling en ik zou niet weten wanneer ik dan die drie kilo vlees moest 'plannen'?
Laatst gewijzigd door Femke op zo 28 mei 2006, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
[quote="Femke"]
Bernadette hoe doe jij 't dan met beweging? Want nergens om, een wolf eet zich meerdere dagen rond als hij een prooi heeft gevangen, en dan soms weken niets. Maar, op de dagen dat hij wel prooi heeft doet hij niets anders dan vreten-uitbuiken-slapen-vreten-uitbuiken-slapen. Dat kan wel een week zo doorgaan.

Wanneer geef jij je honden beweging? Want ik zou met alle liefde mijn honden als een wolf willen voeren, maar hier gaan ze zowiezo tweemaal daags mee voor een stevige wandeling en ik zou niet weten wanneer ik dan die drie kilo vlees moest 'plannen'?

[/quote]
Mede hierom geef ik ook geen uitbuikmaaltijden ;)
Door Bernadette
De honden krijgen hun beweging voordat ze een volledige maaltijd krijgen. Trainingen gebeuren op vastendagen. Minimaal een uur of twee rust na beweging voordat ze gaan eten.

Nee, ik vind het niet zielig. Het ìs niet zielig. Een hond moet zijn buik vol eten en moet een lege buik hebben af en toe. Ken je het boek van Eliassen? Daar staat heel duidelijk in beschreven hoe die maag werkt (dat verhaal van de harmonica)

Wanneer een hond meerdere malen per dag krijgt leidt hij in stilte. Hij heeft nl. altijd honger!

Ja, tot begin januari heb ik zo gevoerd, daarna kregen wij de teef erbij die weigerde te eten. En omdat ik absoluut geen brok wil geven, ben ik gaan lezen en vragen wat het handigste voor haar was.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door