Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
Helen schreef: Is het onderzoek goedgekeurd door een onderzoekscommissie? Is het onderzoek meerdere malen herhaald? Zijn de resultaten in officiele tijdschriften gepubliceerd? Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dr Dodds kan echt wie dan ook zijn. In mijn ogen is dit onderzoek niet zodanig opgezet dat je de resultaten als valide en betrouwbaar kan beschouwen.
Tja...Helen kan ook echt wie dan ook zijn,en die kan d'r eigen mening hebben, maar als 't er op aan komt dan heb ik meer vertrouwen in de mening van Dr.Dodds dan in de mening van Helen ;)

En zoek zelf dan maar tussen de meer dan 150 die gepublished zijn..
Of...je kan haar ZELF schrijven en aan haar vragen stellen!!! http://www.hemopet.com/
En dan krijg je zelf nog persoonlijk antwoord terug ook!! 8)

Of als je geintreseerd bent, dan kan je hier meer lezen over W.Jean Dodds, DVM
A Short Biography
http://www.foxfirepublishing.com/doddsbio.html
Door geer
Ik ben het in zoverre eens met Helen dat ik me afvraag wat je hebt aan afwijkende bloedwaardes op Barf in relatie tot rauwe voeding. Zijn die waardes dan per definitie slechter? Ik heb me eerlijk gezegd niet ingelezen in de onderzoeken van Dr. Dodds - zal ik morgen doen, is nu te laat- , dus misschien heb ik het helemaal verkeerd. Maar als Dr. Dodds voornamelijk onderzoek heeft gedaan enaar 'drooggevoerde' honden, dan heb je daar met je versgevoerde hond vrij weinig aan.

Ook Dr. Dodds kan het best verkeerd hebben... en drs.- je of dr. -je of 'vlekkeloze reputatie' wil daarover niet zoveel zeggen...
Door 202Spots
geer schreef: ik me afvraag wat je hebt aan afwijkende bloedwaardes op Barf in relatie tot rauwe voeding. Zijn die waardes dan per definitie slechter?
Nee Geer helemaal niet, deze study heeft de "normale"waardes van brokkenhonden,vergeleken met BARF honden, en daar uit blijkt dat er dus wel verschil is aangetoond en dat sommige waardes van de barf honden dus afwijken van de "normale" waardes bij brokkenhonden.
De bedoeling van deze study is dan ook bedoeld om erop te wijzen dat er misschien verandering/aanpassing moet komen in de list van wat nu als de "normale" waardes gezien word.

"While a more detailed analysis has yet to be completed, these results indicate that dogs fed raw meats (natural carnivores) have higher red blood cell and blood urea nitrogen levels than dogs fed cereal-based food (obligate omnivores).
Thus, the normal reference values for dogs fed raw food diets should probably be revised. "

Thats all... 8)
Ook Dr. Dodds kan het best verkeerd hebben... en drs.- je of dr. -je of 'vlekkeloze reputatie' wil daarover niet zoveel zeggen...
Nah...Lees maar effe d'r bio! ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op za 13 mei 2006, 02:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Ik denk dat de onderzoeken van dr. Dodds zeer waardevol zijn als je inderdaad een bloedtest moet laten doen en je dit erbij kunt geven met de mededeling dat het bloedbeeld van jouw hond anders kan zijn op deze punten omdat jouw hond vers eten krijgt. Het is denk ik niet raar dat de bloedwaardes anders zijn bij een hond /kat die biologisch verantwoorde voeding krijgt tegen een hond/ kat die een kompleet tegennatuurlijke voeding krijgt. Of het onderzoek volgens ieders normen gedaan is weet ik niet , maar ja in dat kader zijn de voor mij alle voedingsonderzoeken bv waardeloos het ligt er maar aan vanuit welke insteek het onderzoek gedaan wordt. Ik denk dat het onderzoek van Dr. Dodds in deze een heel groot punt heeft, het is gedaan niet uit profit oogpunt maar puur uit nieuwsgierigheid, en aangezien deze arts zo gruwelijk veel bloed krijgt toegestuurd denk ik dat deze arts wel de beschikking heeft tot de meest uitgebreide en gevarieerd aanbod van honden bloed om te onderzoeken.
Ik denk dat je de uitkomst van dit onderzoek niet zo maar naast je neer kunt gooien met de mededling dat het wel leuk is maar is er wel een commisie bij aan te pas geweest. Er zijn ook commisies bij aan te pas geweest bij onderzoeken die vertellen dat brokjes heel goed hondenvoer is. Ik denk dat je hier puur sec moet kijken er is zoveel bloed getest van zoveel honden , honden die over een heel groot grondgebied verspreid leven (dus niet uit 1 kliek) en er is een verschil ontdekt in bloedwaardes bij honden die een natuurlijk vers dieet volgen. Het is niet meer en niet minder.
Door herder_lover
dat denk ik ook wel SYl. Je kan natuurlijk geen dubbel blind onderzoek houden in deze gevallen: er zijn gewoon geen zelfde omstandigheden te bedenken om op zo'n grote schaal onderzoek te plegen. Maar als er nu blijkt uit de wel gedane onderzoeken dat er afwijkingen in bloedwaardes zijn, is dat een feit lijkt mij.
Ik wil gewoon weten of er afwijkingen mogelijk zijn en dat dus niet mijn DA bij voorbaat zegt: "dat bloed is niet goed, want....." e ndat ik dat kan weerleggen met onderzoeken dat dat klopt. EN of zo'n onderzoek voor verschillende commissies is geweest of niet.... tsja... ;)
zo ben net terug van de Dierenarts. Hij is geprikt. Ik had manlief ook maar meegenomen, want je weet maar nooit.
Maar het ging goed, ik moest hem goed vasthouden bij zijn kop (goh?) en de DA prikte hem in zijn rechtervoorpoot. Hij gaf dus geen kik ::)
Zat alleen beetje raar te kijken en wilde aan die spuit likken. Raar beest ;D
Maargoed, bloed is gelijk onderzocht.
Op zich schijnt het goed te zijn, wel handig om over 3 maanden ofzo weer te prikken. Dus augustus.
Ik schrijf hieronder de uitslag, als iemand vertaling heeft, graag ;)

Tussen haakjes staat reference range.

HCT= 37% (37.0 - 55.0)
HGB= 12.3 g/dl (12.0 - 18.0)
MCHC= 33.2 g/dl (30.0 - 36.9)
WBC= 10.4 x109/L (6.0 - 16.9)
GRANS= 7.7 x109/L (3.3 - 12.0)
%GRANS = 74%
NEUT ~6.2 x109/L (2.8 - 10.5)
EOS ~ 1.5 x109/L (0.5 - 1.5)
L/M= 2.7 x109/L (1.1 - 6.3)
% L/M= 26%
PLT= 301 x109/L (175 - 500)
Retics ~ 1.3%

Die retics is schijnbaar normaal onder de 1%. Is de aanmaak van de (rode) bloedcellen geloof ik, en daaraan kun je zien dat hij herstellende is maar daarnaast is het nog een hond in de groei en al zijn organen zijn ook aan het groeien en dat geeft ook een cijfer boven de 1%.

Het HCT en HGB is schijnbaar wat laag, maar niet verontrustend.

Wie kan er meer van maken???
Door Lizzy
HCT is hematocriet, toch? Deze valt toch nog net binnen de marge, dus die is dan toch goed? Vaak is deze waarde te laag bij bloedafbraak en ontstekingen en dergelijke. Komt bij deze ziekte voor dat de rode bloedcellen afgebroken worden?

HGB is hemaglobine, toch? Maar ook deze valt binnen de marge. En als ie te laag is: zelfde als bij HCT.

De rest valt toch sowieso netjes binnen de normen?
alles valt binnen de normen hoor. Net aan soms, maar toch. Bij de 37 % van HCT is het dus net aan, als hij 36.8% had gehad bv, had hij nog langer aan de AB gemoeten.
Nu kijken hoe hij zich ontwikkeld want na 3 maanden kan er een dip gekomen zijn. Dan zou je weer moeten behandelen. Of wat ze hier vaak doen, wachten tot de hond weer ziek wordt. Nu, je snapt natuurlijk dat ik daar niet op ga zitten wachten ;D
Door Sella
Ja hct is hemtocriet. hbg is inderdaad hemaglobine.
Oke de waarden zouden hiervan ietwat hoger mogen maar zoals het aan het begin van zijn ziekte was is dit al een eind op de goede weg.
Ik zou inderdaad ook niet weer wachten of/tot hij weer ziek wordt maar een keertje extra bloed prikken.
Tuurlijk scheelt het heel veel voor jullie kerel dat hij veel ijzerhoudend vlees heeft gekregen. Da was wel jammer voor jullie bbq toen maar soi. Die kerel knapt weer op en das veel waard ;D
Bij de mens is het zo dat de dames wel wat aan de onderwaarden mogen zitten maar bij de heren is dat verontrustend, meer stresskipjes en daardoor meer kans op maagbloedingen :o
Voor de honden gaat dit niet op gelukkig.
Dat aan die spuit likken doet die achterlijke herdur van mij ook :P
Hij kan gelukkig weer zijn bloed opbouwen en inderdaad voor een vent in de groei is het niet slecht ;D
Ik kan het niet vertalen voor je maar het rijtje van het diffje(dat is een drup bloed tussen twee glaasjes met een stofje waarna je celletjes gaat tellen) lijkt op het humane rijtje alleen even door mijn eigen pillekes is mijn geheugen ietwat vervelend. De verhoudingen tussen de witte bloedcellen, daarzitten er verschillende van in het bloed en de verhouding van die tussen die geeft een indicatie van de ernst van de infectie maar het ziet er redelijk rustig uit.(grans en eos)
Door Hitam
herder_lover schreef: HCT= 37% (37.0 - 55.0)
HGB= 12.3 g/dl (12.0 - 18.0)
MCHC= 33.2 g/dl (30.0 - 36.9)
WBC= 10.4 x109/L (6.0 - 16.9)
GRANS= 7.7 x109/L (3.3 - 12.0)
%GRANS = 74%
NEUT ~6.2 x109/L (2.8 - 10.5)
EOS ~ 1.5 x109/L (0.5 - 1.5)
L/M= 2.7 x109/L (1.1 - 6.3)
% L/M= 26%
PLT= 301 x109/L (175 - 500)
Retics ~ 1.3%

HCT en HBG hadden we al, hematocriet en hemoglobine,zegt allebei wat over de hoeveelheid roe bloedcellen en de kwaliteit ervan.
HCMC weet ik even niet meer, gebruiken we in nederland niet zo veel, maar zegt ook iets over de hoeveelheid en kwaliteit van de bloedcellen.

WBC is White bloodcells count, oftewel de hoeveelheid witte bloedcellen, dat zegt iets over een eventuele ontsteking.
Dan krijg je de soorten witte bloedcellen: granulocyten, waarvan een deel neutrofiele granulocyten en een deel eosinofiele granulocyten en met L/M bedoelen ze denk ik de lymfocyten.

PLT zijn de platelets oftewel de trombocyten. Die zijn nodig voor de stolling, die waren vermoedelijk eerst wel verlaagd bij Saiko, vandaar zijn bloedneus.

Retics zijn de reticulocyten. Dat is een jonge rode bloedcel. Die zijn verhoogd als hij bezig is nieuw bloed aan te maken, dat is dus goed als die verhoogd is.

Kortom, het gaat goed! Inderdaad in de gaten houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door