Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#552532
Half juli moet Benthe haar enting hebben, maar ik wil me nu alvast een beetje informeren over wat te doen. Vorig jaar juli heeft ze de laatste enting gehad: Vanguard (CPV-Lepto) en Vanguard (DA2Pi). Ik weet eigenlijk niet wat dit voor entingen zijn, misschien dat iemand mij dat kan vertellen, en ook hoe lang deze entingen werkzaam zijn?

Verder zwemt ze alleen in water waar ook mensen zwemmen, en wat in de zomer onder controle staat. Hier komt wel blauwalg voor in de zomer, maar dan mogen ze van mij er niet meer in (hoewel er mensen zijn die dan zelfs hun kinderen nog gewoon erin laten zwemmen). We lopen wel regelmatig langs een brede sloot hier achter ons huis. Water is op zich schoon (als het heel warm is, mag Beau er van mij een paar keer in plonzen), en Benthe zwemt hier niet in. Maar ik kan me wel voorstellen dat hier wat ratten rondlopen/-zwemmen (gelukkig nog nooit 1 gezien).

Naar een pension gaan ze niet, ze gaan in september wel mee op vakantie, maar dit is in Nederland.

Wat zouden jullie adviseren?
#552542
Natasja1974 schreef: Half juli moet Benthe haar enting hebben, maar ik wil me nu alvast een beetje informeren over wat te doen. Vorig jaar juli heeft ze de laatste enting gehad: Vanguard (CPV-Lepto) en Vanguard (DA2Pi). Ik weet eigenlijk niet wat dit voor entingen zijn, misschien dat iemand mij dat kan vertellen, en ook hoe lang deze entingen werkzaam zijn?
De CPV-Lepto / DA2Pi = Parvo, Leptospirosis, Hondenziekte, Adenovirus en Para-influenzavirus.

Vanguard heeft een 1 jarige registratie voor al deze entingen. De vraag is alleen: klopt dit? Kijk, Vanguard pleegt gewoon geen onderzoek naar de beschermingsduur van hun vaccins..... Nobivac doet dat wel. De Nobivac cocktail heeft een registratie van 2 en bijna 3 jaar. Mij is niet bekend of de enting bij 1 jaar geboost moet worden ja of nee.

Para Influenza niet dodelijk, dus waarom enten? En HCC komt niet vaak voor. Voor Parvo/Hondenziekte zou je eventueel een titersbepaling kunnen laten doen. Hoewel je ook even met Tannetje kan overleggen of dat dit jaar eigenlijk al wel 'noodzakelijk' zou zijn.....

Je kunt ook enten tegen alleen Parvo/Hondenziekte (de Nobivac puppy DP - deze werkt ook bij volwassen honden hoor). Dat zijn de belangrijkste ziektes. En eventueel Lepto. Die geeft sowieso maar 1 jaar bescherming (ongeacht het merk).

Het hangt er af van wat JIJ wilt.... En ik vind het dus moeilijk andere mensen te adviseren in hoe ze zouden kunnen enten....
Verder zwemt ze alleen in water waar ook mensen zwemmen, en wat in de zomer onder controle staat. Hier komt wel blauwalg voor in de zomer, maar dan mogen ze van mij er niet meer in (hoewel er mensen zijn die dan zelfs hun kinderen nog gewoon erin laten zwemmen). We lopen wel regelmatig langs een brede sloot hier achter ons huis. Water is op zich schoon (als het heel warm is, mag Beau er van mij een paar keer in plonzen), en Benthe zwemt hier niet in. Maar ik kan me wel voorstellen dat hier wat ratten rondlopen/-zwemmen (gelukkig nog nooit 1 gezien).

Naar een pension gaan ze niet, ze gaan in september wel mee op vakantie, maar dit is in Nederland.

Wat zouden jullie adviseren?

Zie boven.

Lepto is een moeilijke afweging... Er zitten twee bacterie stammen in de enting. De ene bacterie wordt voornamelijk overgedragen door ratten. De andere door ook honden. Maar deze bacterie-besmetting zou dan wel weer milder kunnen verlopen als de bacterie-besmetting die de ziekte van Weil veroorzaakt.

Zie boven. Moeilijk. Ik adviseer niet graag in deze materie.....

Barfplaats wordt gesponsord door