Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Doedels schreef: Hmmm, deprimerend onderwerp. Nou weet ik ineens weer waarom ik geen vlees eet. Ik wou dat ik rijk was en niet zo knap ;) Dan kregen de honden uitsluitend biologisch vlees.
Ikke ook :-\ helaas, tis niet anders.
Ik troost me maar met de gedachte dat de beestjes in ieder geval beter eten dan brokkenbeesten, en dat ik een beter idee heb wat ze binnenkrijgen.
Door Lizzy
Lekker herkenbaar... van de week zat ik naar de radio te luisteren. Het ging over die kerel die levenslang heeft gekregen omdat hij een vee-arts (Van Noppen) heeft vermoord omdat die vee-arts achter zijn groei-hormonen-praktijken was gekomen.... De 'hormonenmaffia' binnen de veeteelt... Nou, deze keer wordt er een moord gepleegd en horen wij er van. Hoevaak blijft zoiets onopgemerkt?
Door tieneke
Doedels schreef: :-X :-X :-X Ik heb geen onderbouwing, maar ik weet wel dat mijn familieleden uit Tsjechië bij ons in Nederland bijna geen vlees wilden eten omdat ze meenden dat ze er uitslag van kregen. Na een poostje kwamen ze er achter dat dat in Nederland niet gebeurde. Ze namen kilo's vlees mee naar huis. Ik heb altijd het idee dat men het in Tsjechië niet zo nauw neemt met millieu aspecten en dat ze van alles en nogwat in dieren douwen :(
Sinds Tsjechie in de EU zit gelden er ook hier allerlei regels,zelfs in de diverse slachthuizen krijg je jammergenoeg niet alles zo maar mee.
Het vlees wat hier voor menselijke consumptie is zal zeer zeker streng worden gecontroleerd maar wat er werkelijk in een varken of ander dier is gestopt aan vervuild voer en medicijnen krijgen wij echt nooit te weten....ik geef de mensen hier dan ook geen ongelijk als ze zelf een beest slachten,weet je tenminste wat er echt in zit.
Door tieneke
Lizzy schreef: Lekker herkenbaar... van de week zat ik naar de radio te luisteren. Het ging over die kerel die levenslang heeft gekregen omdat hij een vee-arts (Van Noppen) heeft vermoord omdat die vee-arts achter zijn groei-hormonen-praktijken was gekomen.... De 'hormonenmaffia' binnen de veeteelt... Nou, deze keer wordt er een moord gepleegd en horen wij er van. Hoevaak blijft zoiets onopgemerkt?
Dit is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg :-\
Door Hitam
Maar, wat ik dacht en niet zeker weet: hebben ze daar ook grote stallen bomvol beesten, die volstrekt onnatuurlijk voer krijgen en vrijwel nooit daglicht zien of zijn het meer keuterboertjes die hun beestjes voornamelijk buiten houden en hooguit wat bijvoeren naast het gras?
Door tieneke
Hitam schreef: Maar, wat ik dacht en niet zeker weet: hebben ze daar ook grote stallen bomvol beesten, die volstrekt onnatuurlijk voer krijgen en vrijwel nooit daglicht zien of zijn het meer keuterboertjes die hun beestjes voornamelijk buiten houden en hooguit wat bijvoeren naast het gras?
In het gebied waar wij wonen zijn er zeer grote staatsboerderijen waar de beesten ook nooit buiten komen :-X
De kleinere hobby? boeren daar lopen de koeien wel buiten,zelfs in ons eigen dorp zijn er een paar boeren waar ze wel lekker buiten lopen tot ver in het najaar,zoals het dus hoort.
Door tieneke
Hitam schreef: Hm, dus ook daar slaat de modernisatie toe. Jammer.
Ja is inderdaad heel erg jammer,ook hier komen er de nodige regeltjes.
Kan niet eens vuile pens kopen maar afgespoelde...eeuwig zonde!
Door ingeastrid
Hallo,
ook wij proberen zoveel mogelijk biologisch te eten en dankzij onze strikt vegetarische zoon ook steeds meer verantwoord vlees..als we dat al eten..

Vandaag een gesprek met mijn groene slager over kipkarkasgehakt.
(Dat haal ik nu bij de poelier op de markt voor 75 cent per kilo. Maar ik hoorde dat kippen steeds meer medicijnen in hun eten krijgen, gewoon afval van de pharmaceutische industrie. Getver! En dat schijnt dan vooral in het merg terecht te komen, en komt dus ruimschoots vrij in dat gehakt)
Volgens hem is dat niet te doen met biologisch vlees, omdat de botten dan te erg zullen splinteren. De kippen zijn ouder, gezonder en hebben dus stevige botten. ( die goedkope kippen zijn jonger, ongezonder en hebben botten van niks)
Karkassen had hij wel, maar onze katten zijn niet zo barferig...wat nu?
Ik heb rundersnippers meegenomen, maar dat is behoorlijk prijzig en nog meer orgaanvlees moet niet, ze krijgen 2 x per week runderhart.
Toch es een karkas proberen, of zou dat dan ook eng zijn met die stevige botten?
Iemand ervaring met 'groen' kipkarkasgehakt?

Inge
Door ulla
Kip is het enige vlees wat ik biologisch voer,ook bout, en dat gaat zonder probleem.
Niet biologische kippen worden geslacht met 6 weken, en volgestopt met hormonen.
Zal bij een ander dier toch minder zijn lijkt mij.
Door yvonneklein
Interessante discussie,wij eten zelf ook biologisch en de honden Carnibest,heb ook Bandit gehad maar is toch een keer zo duur en kleinere verpakkingen.Wil ook kippennekken gaan proberen maar zal ze dan toch maar gaan halen bij de biologische slager op de markt.

Yvonne met 7 hondjes
Door Sella
Ik geef ook weleens biologische kip of bouten, ik merk niet dat hij er meer moeite mee heeft dan met die plofkippen.
Hij doet er alleen 2 dagen mee daar een biologische tok toch vaak wel een kilotje of 2-2.5 weegt tegen hooguit 1200 gram van een lidl of aldi kippie.
Door macgirlie
Gedver, dit onderwerp lezend gaat me "vlees" steeds meer tegenstaan! Kippen die (afgezien van alle rotzooi die er in gestopt wordt) al na 6 weken bestaan op onze aarde geslacht worden! De mannelijke lammetjes voor mijn deur worden ook binnen een paar weken naar de slacht gebracht...Koeien die het overgrote deel van van hun leven op stal staan. Ik probeer zelf mijn vleesgebruik al te beperken maar voor de honden kan dat niet. En al die biologische producten zijn zo superduur. Een biologisch kipje bij Appie kost zomaar 12 Euro, dus dat is ook geen optie.
Door roefus
macgirlie schreef: Gedver, dit onderwerp lezend gaat me "vlees" steeds meer tegenstaan! Kippen die (afgezien van alle rotzooi die er in gestopt wordt) al na 6 weken bestaan op onze aarde geslacht worden! De mannelijke lammetjes voor mijn deur worden ook binnen een paar weken naar de slacht gebracht...Koeien die het overgrote deel van van hun leven op stal staan. Ik probeer zelf mijn vleesgebruik al te beperken maar voor de honden kan dat niet. En al die biologische producten zijn zo superduur. Een biologisch kipje bij Appie kost zomaar 12 Euro, dus dat is ook geen optie.
Zit ik ook mee, hoor.
Ik eet zelf nauwelijks vlees (en zo wél, dan is het biologisch).
Voor de honden is dat nauwelijks te betalen, óf ik ben te stom om de adresjes te vinden.
Ik troost me met de gedachte dat ik zoveel mogelijk 'afval' tracht te voeren.
Althans, wat als 'afval' gezien wordt, hier ten lande.

Ik kocht overigens een biologische kip op de markt (afkomstig uit frankrijk  :-\) voor 8 euro.
En die was dus qua gewicht exact hetzelfde als een bio-kip.
Ga ik me ook nog eens afvragen hoe biologisch dat dan wérkelijk is. 8)
Laatst gewijzigd door roefus op vr 20 apr 2007, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door