Wij hebben hier natuurlijk ook een ongecastreerde reu en een teefje. We denken dat Linga ieder momemt loops kan worden. Dit wordt haar eerste loopsheid.
Ik moet zeggen: ik ben fanatiek tegenstander van vroege castratie. Dit heeft veel te veel gevolgen op het skelet en de ontwikkeling van de hond. En vaak zie je toch dat teefjes die gecastreerd zijn vOOr hun eerste loopsheid een beetje kinds blijven. Op een Labradoodle site vond ik eens "we castreren de hondjes bij 8 weken en dan houdt u ook zo'n leuke hond met puppy-karakter". Ik viel echt pikaal uit mijn stoel. Je moet er toch niet aan denken om 16 jaar lang met een pup in huis te zitten

. Schandalig. Maar goed, da's een ander verhaal....
Overigens, mijn DA castreert geen honden voor de eerste loopsheid. Een nul voor hem.
Als de loopsheid meevalt en het hier geen gekkenhuis wordt: blijft iedereen zoals ie is. We hebben boven een bench neergezet, in de schuur een bench neergezet en we gaan het gewoon avonturieren. Wij willen Linga wel tenminste 2 keer loops laten worden, omdat we dan ook haar cyclus kennen. Stel, ze wordt 1 keer per jaar loops (net als haar moeder), dan is het makkelijker als dat ze iedere 5 maanden loops wordt.
We hebben ook een echte sterilisatie overwogen. Dus de slangen door maar de hormonen in stand houden. Bij zowel Brutus als Linga. Daar zitten ook wat haken en ogen aan. Het schijnt dat de honden dan inderdaad gemiddeld een paar dagen lang 2 keer per dag sex hebben, als je ze hun gang laat gaan. Maar dit schijnt (ik heb geen cijfers gezien!) de kans op baarmoederontstekingen te vergroten. Ben je dus niet lekker mee, heb je je teef/reu laten steriliseren, kan je teef mogelijk alsnog geopereerd moeten worden om de baarmoeder te verwijderen....
Castratie en sterilisatie van Brutus is overigens wel overwogen, maar gaan we niet doen. Brutus is nu bijna 10 jaar jong en is de laatste narcose er bijna ingebleven. We willen met hem geen risico's lopen om hem 'voor zoiets' onder narcose te brengen.
Dus, mocht het een hel worden hier in huis, drie weken drama: dan hebben we besloten dat Linga na haar 2de loopsheid gecastreerd zal worden. Tenzij ik Leo alsnog kan over halen om een nest met Linga te fokken

, dan blijft ze natuurlijk ook ongecasteerd en wordt Leo 2 keer per jaar uit logeren gestuurd met Brutus

. Maar nee, zonder dollen: we vinden het niet leuk en liever niet, maar als het niet gaat gaat het niet en zal Linda dus gecastreerd worden. En ja, we hadden ook geen 3de hond kunnen nemen.... Of een reu kunnen nemen. Dan had er geen hond gecastreerd hoeven worden zonder medische indicatie. Inderdaad. Klopt.
Ik ben me overigens bewust van het zogenaamde grotere risico op borstkanker wanneer je een teef niet castreert voor de 2de loopsheid. Ik vind dat deze risico's niet opwegen tegen karakterveranderingen van de teef en mogelijke incontinentie.