Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ja, prednison bijwerkingen zijn gewoon niet leuk. Punt. Whoofer kon haar plas ook niet meer ophouden en plaste een paar keer per dag in huis. Ook al had ik haar net uitgelaten. Maar ja, dat was het minste van mijn zorg....

Ik denk dat je je over de kleur niet te druk moet maken. En het wit wat je in de ontlasting ziet: Ik vermoed dat het vet is en geen bot. Volgens mij zitten er geen stukjes bot in de Carnibest. Kippenbot wordt met het malen echt rode pate.

Waarom ga je sperziebonen toevoegen? Als je die toe voegt (en ik zie eerlijk gezegd niet in waarom....?): die mag je niet rauw geven. Er zit een stof in sperziebonen die niet gezond is voor de hond. Met koken verdwijnt dit. Overigens zou ik eerder een groentemix maken van rauwe groentes. Beter als sperziebonen.... Daar heeft Lex tenminste ook nog wat aan, qua voedingsstoffen.

We duimen verder voor Lex!
Mij is verteld dat sperziebonen ervoor zorgen dat de peristaltische (schrijf je dat zo?) bewegingen iets worden geactiveerd en dat de ontlasting daardoor iets sneller door de darm gaat, waardoor de ontlasting minder ingedikt wordt.... Het zier ernaar uit dat hij anders ook nog een verstopping krijgt....

Rachel.
Door chooky
Ik zou dan toch eerder inderdaad een groentemix geven en dan specifiek licht laxerende groentes daarin verwerken (veel bovengrondse bladgroentedingen), dit zeer fijngemalen geven met evt, als je echt bang bent voor verstopping wat olie (vis- of olijf-) erin.
Lizzy schreef:
Ik denk dat je je over de kleur niet te druk moet maken. En het wit wat je in de ontlasting ziet: Ik vermoed dat het vet is en geen bot. Volgens mij zitten er geen stukjes bot in de Carnibest. Kippenbot wordt met het malen echt rode pate.

Ze geeft de Light, daar zit zowieso al geen gemalen bot in.
Door roefus
Ik doe ook wel eens een paar gekookte sperciebonen door de rest van de groentenmix.
(overgehouden van eigen maaltijd).
Maar ik begrijp niet goed waarom nou net sperciebonen de peristaltische bewegingen van het darmstelsel zouden activeren.
Dat doet in principe elke bladgroente méér, denk ik.
Of een eitje, of wat visolie.
Door roefus
[quote="Kruimel"]
Sperziebonen ... daar gaan we weer ... ik zeg niks .... helemaal niks ... :-X :-X :-X
[/quote]

;D ;D ;D da kannnn niet, dat jij je mond houdt ??? ??? ???
Het is werkelijk geweldig dat iedereen het hier zo enorm naar zijn heeft en dat het kennelijk enorm grappig is, maar ik ziet hier dus enorm te balen van een zieke hond en dertig duizend tegenstrijdige adviezen! Ik word er echt niet goed van...... >:(

Rachel.
Door Peet
::) Nou nou....dat valt wel toch?

En 30.000 tegenstrijdige adviezen: dat is juist de kracht van dit forum. Je krijgt advies, ervaringsverhalen etc etc die van alle kanten belicht zijn. Daar kan jij dan de info die je aanspreekt uit destilleren. De info die je niet aanspreekt, die laat je voor wat het is.

Als je een kant-en-klaar advies wilt, moet je het niet op een openbaar forum plaatsen.

Iedereen hier leeft met Lex mee en hoopt voor het beste.
Door roefus
[quote="Happyhusky"]
Het is werkelijk geweldig dat iedereen het hier zo enorm naar zijn heeft en dat het kennelijk enorm grappig is, maar ik ziet hier dus enorm te balen van een zieke hond en dertig duizend tegenstrijdige adviezen! Ik word er echt niet goed van...... >:(

Rachel.
[/quote]

Sorry hoor, voor de grapjes.
Maar volgens mij zijn de adviezen niet zo tegenstrijdig.
Het ging nu over sperciebonen die de darmen wel/niet zouden activeren.
En daar werd toch redelijk eensgezind over gedacht.
Ik sluit me helemaal aan bij Peet.
Volgens mij heeft iedereen hier erg zijn of haar best gedaan om zinvolle bijdragen te leveren (enkele kleine uitzonderingen daargelaten). Dat niet iedereen altijd hetzelfde zegt is te verwachten denk ik zo.
En wat betreft die sperziebonen, het is langzamerhand een running gag dat dat de enige groente is die dierenartsen kennen. Liefst uit blik. En bij de meest uiteenlopende kwalen voor te schrijven.

Voor wat betreft de peristaltiek-bevorderende werking sluit ik me bij Roefus aan. De darmperistaltiek wordt aangezet door vezels, onverteerbare delen in de voeding. Die vind je idd in sperziebonen, maar meer in bladgroentes. En voor een goede ontlasting is niet alleen een goede peristaltiek van belang maar ook voldoende vocht in de darm, en een scheut visolie laat de boel ook beter glijden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door