Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Ik denk trouwens dat een wolf in gevangenschap ook wel ouder wordt dan 6 jaar. Die krijgt immers ook in barre tijden goed te eten en medische zorg als er een probleem is.
Een vrij in de natuur levende wolf leeft altijd korter dan een huisdier wat verzorging krijgt, maar dat heeft niets met de voeding te maken!
Door Sennaruby
Precies!! Een wolf in gevangenschap is verzekerd van voeding en goede medische zorg en er zijn geen natuurlijke vijanden of andere gevaren. Het enige gevaar dat er wel is is verveling...
Door Marieke
En wat dacht je van gevechten met wolven uit andere roedels? Ze vreten elkaar op als ze in verkeerd territorium komen. Allemaal risico's die onze honden niet lopen.
Door Laura2004
AstridStraver schreef: Ik denk trouwens dat een wolf in gevangenschap ook wel ouder wordt dan 6 jaar. Die krijgt immers ook in barre tijden goed te eten en medische zorg als er een probleem is.
Een vrij in de natuur levende wolf leeft altijd korter dan een huisdier wat verzorging krijgt, maar dat heeft niets met de voeding te maken!
Een wolf in gevangenschap kan wel 19 jaar worden en die krijgt ook gewoon rauw vlees en botten. ;)
Door Laura2004
Laura2004 schreef: Een wolf wordt maar zes jaar in de natuur door de schaarste aan voeding. Er is dus te weinig voeding (doordat ze steeds minder leefgebied hebben). En nog een reden is dat er dus te veel wolven bij elkaar zitten in dat te kleine leefgebied en daardoor knokken ze ook met elkaar, omdat ze elkaars territorium betreden en daardoor sterven ook veel wolven op jonge leeftijd.
Dit zijn de voornaamste redenen dat wolven zo jong sterven.
Want in gevangenschap waar ze genoeg te eten hebben (ook rauw vlees etc) daar kan een wolf wel 19 jaar worden.
En nu je vriendin weer! ;)
Nogmaals de bovenstaande redenen zijn dus de oorzaak van het niet oud worden van een wolf in de natuur ;)
Door Elvira
En aanvaringen met hun prooi, is een veel voorkomende doodsoorzaak. Gelukkig krijgen onze honden het kant en klaar voor geschoteld.
Door Mevroi Kruim
Laura2004 schreef: Een wolf wordt maar zes jaar in de natuur door de schaarste aan voeding. Er is dus te weinig voeding (doordat ze steeds minder leefgebied hebben). En nog een reden is dat er dus te veel wolven bij elkaar zitten in dat te kleine leefgebied en daardoor knokken ze ook met elkaar, omdat ze elkaars territorium betreden en daardoor sterven ook veel wolven op jonge leeftijd.
Dit zijn de voornaamste redenen dat wolven zo jong sterven.
Want in gevangenschap waar ze genoeg te eten hebben (ook rauw vlees etc) daar kan een wolf wel 19 jaar worden.
En nu je vriendin weer! ;)
Nou, in de meeste gebieden waar wolven überhaupt nog voorkomen worden de aantallen kunstmatig zo laag gehouden dat overbevolking beslist geen probleem is. En ondervoeding door te weinig prooi ook maar zelden.

Heel veel wolven worden afgeschoten om de aantallen laag te houden, verder overleven veel een aanvaring met het verkeer niet, en dan zijn er nog de risico's van prooidieren die zich niet zo gemakkelijk tot barfhapje laten omtoveren. Botbreuken en doodklappen van grote grzers zijn ook een belangrijke doodsoorzaak. En dan zijn er nog parvo, hondenziekte en hepatitis. En schurft niet te vergeten, in bv Yellowstone is dat een belangrijke doodsoorzaak.
En wolven kunnen ook in het wild 14 jaar worden, alleen komt dat wat minder vaak voor dan bij honden.
Door Laura2004
Kruimel schreef: Nou, in de meeste gebieden waar wolven überhaupt nog voorkomen worden de aantallen kunstmatig zo laag gehouden dat overbevolking beslist geen probleem is. En ondervoeding door te weinig prooi ook maar zelden.

Heel veel wolven worden afgeschoten om de aantallen laag te houden, verder overleven veel een aanvaring met het verkeer niet, en dan zijn er nog de risico's van prooidieren die zich niet zo gemakkelijk tot barfhapje laten omtoveren. Botbreuken en doodklappen van grote grzers zijn ook een belangrijke doodsoorzaak. En dan zijn er nog parvo, hondenziekte en hepatitis. En schurft niet te vergeten, in bv Yellowstone is dat een belangrijke doodsoorzaak.
En wolven kunnen ook in het wild 14 jaar worden, alleen komt dat wat minder vaak voor dan bij honden.
Laatst heb ik een documentaire gezien over wolven (in amerika, volgens mij in Yellowstone park) en daar noemden ze de door mij genoemde doodsoorzaken op als grootste reden dat ze op jonge leeftijd overlijden.
En het is daar niet dat er te veel wolven zijn. Er is te weinig ruimte en dus te veel wolven op een te klein gebied. En er werden daar ook veel wolven door treinen doodgereden. Ik zit het dus niet te verzinnen, ik denk dat het per gebied verschillend is, maar daar noemde ze dit als oorzaak van het vroegtijdig sterven.
Door Laura2004
"De doodsoorzaak bij wolven is voornamelijk afschot door de mens, dood door andere wolven, ziekten, parasieten en ernstige worminfecties, hongersdood, maar ook dodelijke verwondingen toegebracht door prooidieren komen soms voor. De vrije natuur is geen sprookje van Disneyland. Het is leven en overleven, dag in, dag uit. Betrouwbare en exacte gegevens zijn niet bekend, maar veldbiologen schatten dat de timberwolf in het wild een levensverwachting heeft van gemiddeld 10 jaar."

Dit stukje heb ik gevonden over de doodsoorzaak van wolven (dus we hadden beiden een beetje gelijk ;)), maar ik vind 10 jaar niet zo jong.
Door Laura2004
Maar weer even on-topic: De voeding is in ieder geval niet de oorzaak, ja, te weinig voeding maar niet het rauwe dieet van de wolf.
Door Madera
vraag ik me weer af (met mijn domme kop) zou die DA het in zijn hoofd halen om een wolf ook een "lekker" bakje brokken voor te zetten met het idee dat ie dan ouder wordt??
Door Mevroi Kruim
Vast wel >:(
Wat ik me afvraag: zou die da zijn kinderen ook kinderbrokken voeren? En zelf grote-mensenbrokken eten?
Of toch maar wat het Voedingscentrum voorschrijft: zoveel mogelijk vers, en afwisselend, en volgens de schijf van 5 8)
Door Madera
Kruimel schreef: Vast wel >:(
Wat ik me afvraag: zou die da zijn kinderen ook kinderbrokken voeren? En zelf grote-mensenbrokken eten?
Of toch maar wat het Voedingscentrum voorschrijft: zoveel mogelijk vers, en afwisselend, en volgens de schijf van 5 8)
wat voeren veel (let wel dus niet alle) ouders hun kinderen:
de kinderen krijgen wit+ want dat is gezond en ze willen geen bruin eten, ze krijgen Vie voor de vitaminen want ze eten (bijna)geen fruit , ze krijgen een halve liter cola mee naar school want ze drinken geen melk en eten tussen de middag een zak chips. 's avond krijgen de kids een makelijke magnetron maaltijd omdat ze geen tijd hebben om te koken...

komt wel errug in de richting van die kant en klare brokk vind ik...
Laatst gewijzigd door Madera op di 14 mar 2006, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
*marianne* schreef: wat voeren veel (let wel dus niet alle) ouders hun kinderen:
de kinderen krijgen wit+ want dat is gezond en ze willen geen bruin eten, ze krijgen Vie voor de vitaminen want ze eten (bijna)geen fruit , ze krijgen een halve liter cola mee naar school want ze drinken geen melk en eten tussen de middag een zak chips. 's avond krijgen de kids een makelijke magnetron maaltijd omdat ze geen tijd hebben om te koken...

komt wel errug in de richting van die kant en klare brokk vind ik...
;D ;D vergeet de macdonalds niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door