Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
De Da heeft gebeld en ze is de nacht goed doorgekomen. Ze is actiever dan gisteren en ze heeft zelfs een beetje gegeten (AD van Hills, Yuck). Morgen gaan ze weer de bloedwaardes meten en afhankelijk daarvan kunnen we verder beslissen wat te doen.

Vanmiddag heb ik vrij genomen en ga ik weer naar haar toe (met een lekker kussen voor haar om op te liggen).
Laatst gewijzigd door Erna op di 14 mar 2006, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hitam
Gelukkig gaat het nog goed.
Het kan een acute nefritis zijn. Een ontsteking van de nieren. Het kan ook zijn dat ergens anders een ontsteking heeft waardoor haar nieren een opduvel hebben gekregen.
Bij acute nierproblemen kan het wel weer goed komen, niet altijd helemaal, soms blijft er nierschade over, maar dat hoeft niet. Dus afwachten.
Ik duim voor Fleurtje
Door conleeuw
Erna schreef: De Da heeft gebeld en ze is de nacht goed doorgekomen. Ze is actiever dan gisteren en ze heeft zelfs een beetje gegeten (AD van Hills, Yuck). Morgen gaan ze weer de bloedwaardes meten en afhankelijk daarvan kunnen we verder beslissen wat te doen.

Vanmiddag heb ik vrij genomen en ga ik weer naar haar toe (met een lekker kussen voor haar om op te liggen).
jeetje, wat een elende zeg, gelukkig is ze de nacht goed doorgekomen, ik hoop dat er nu ook een stijgende lijn in zit. Ze zal ongetwijfeld ook gebaat zijn met wat knuffels van haar baasje. Ik hoop dat het snel beter gaat, sterkte ermee.
Door Elise
Hee wat fijn dat ze iets actiever is als gisteren.

Geef haar vanmiddag ook maar een dikke knuffel van ons :-*
Door Erna
Hitam schreef: Gelukkig gaat het nog goed.
Het kan een acute nefritis zijn. Een ontsteking van de nieren. Het kan ook zijn dat ergens anders een ontsteking heeft waardoor haar nieren een opduvel hebben gekregen.
Bij acute nierproblemen kan het wel weer goed komen, niet altijd helemaal, soms blijft er nierschade over, maar dat hoeft niet. Dus afwachten.
Ik duim voor Fleurtje
Heb jij enig idee aan wat voor ontsteking we zouden moeten denken? Ik ben op dit gebied echt bijna compleet blanco en weet dus ook niet wat me te wachten staat.
Door Peet
Ach Erna, ik lees dit nu pas....Heel veel sterkte met Fleurtje...Ik hoop echt dat ze snel weer opknapt en naar huis kan. :-*

Wat een RAMP-WEEK is dit...... :'(...
Door Lizzy
Ik tik even wat over uit het boek "Honden natuurlijk genezen".

Symptomen: de klachten varieren in het acute geval naargelang de omvang van de ontsteking. Zo zullen u allereerst een gebrek aan eetlust en stive houterige bewegingen opvallen. De hond heeft grote dorst en drinkt veel water. Daarbij maakt hij een matte indruk".

Oorzaken: omdat de nieren zulke kwetsbaren organen zijn, kunnen er aan een nieraandoening zeer veel oorzaken ten grondslag liggen. In de eerste plaats zijn dit verschillende ziekteverwekker of de giftige afvalstoffen daarvan zoals bijv. leptospirose (ziekte van Weil) en toxoplasmose. Maar ook direct vergiftigingen bijvoorbeeld door opname van terpentijnolie, arsenicum, kwik, lood of fosfor, kunnen een nierontsteking tot gevolg hebben. Hiervoor hoeft de hond de genoemde vergiften niet 'met emmers tegelijk' in te slikken; het voordurend knagen of likken aan voorwerpen die behandeld zijn met lakken, verfstoffen of andere verbindingen die deze giftige stoffen bevatten, kan al voldoende zijn. Ook ontstekingen aan de andere organen zoals bijv. de baarmoeder of de blaas kunnen overgaan op de nieren".

Behandeling: Nou, nu komt er een riedel homeopathische middelen. Ook fytotherapeutische middelen. Wel duidelijk is dat Solidago een middel is dat gegeven moet worden. Verder moet de hond absoluut zoutloos gegeten worden.

Er staat ook iets over chronische nefritis maar dit komt dus voor bij oudere honden.

Ik sluit eerlijk gezegd toch nog steeds niet uit dat de oorzaak de ibuprofen is, dit lezende. Ik zoek verder!
Door Erna
Lizzy schreef: Ik tik even wat over uit het boek "Honden natuurlijk genezen".

Symptomen: de klachten varieren in het acute geval naargelang de omvang van de ontsteking. Zo zullen u allereerst een gebrek aan eetlust en stive houterige bewegingen opvallen. De hond heeft grote dorst en drinkt veel water. Daarbij maakt hij een matte indruk".
Exact de symptomen die Fleur gisteren had. Of ze echt grote dorst had weet ik niet zeker omdat ze zelf niet naar de waterbak liep. Als ik de bak aanbood dronk ze wel veel.
Oorzaken: omdat de nieren zulke kwetsbaren organen zijn, kunnen er aan een nieraandoening zeer veel oorzaken ten grondslag liggen. In de eerste plaats zijn dit verschillende ziekteverwekker of de giftige afvalstoffen daarvan zoals bijv. leptospirose (ziekte van Weil) en toxoplasmose. Maar ook direct vergiftigingen bijvoorbeeld door opname van terpentijnolie, arsenicum, kwik, lood of fosfor, kunnen een nierontsteking tot gevolg hebben. Hiervoor hoeft de hond de genoemde vergiften niet 'met emmers tegelijk' in te slikken; het voordurend knagen of likken aan voorwerpen die behandeld zijn met lakken, verfstoffen of andere verbindingen die deze giftige stoffen bevatten, kan al voldoende zijn. Ook ontstekingen aan de andere organen zoals bijv. de baarmoeder of de blaas kunnen overgaan op de nieren".
Blaas en baarmoeder ontstekingen kunnen we uitsluiten, die heeft ze niet. Ik ga vanmiddag al het speelgoed eens aan een inspectie onderwerpen en ook de tuin maar eens afstruinen op vreemde spullen.
Behandeling: Nou, nu komt er een riedel homeopathische middelen. Ook fytotherapeutische middelen. Wel duidelijk is dat Solidago een middel is dat gegeven moet worden.
Ik ga dat eens informeren vanmiddag.
Verder moet de hond absoluut zoutloos gegeten worden.

Ik kruid de hond nooit voordat ik ze eet. ;D ;D (ik snap wat je bedoelt hoor) ;D ;D
Ik sluit eerlijk gezegd toch nog steeds niet uit dat de oorzaak de ibuprofen is, dit lezende. Ik zoek verder!
Het kan idd nog steeds de ibuprofen zijn.
Door Lizzy
In "Owners Guide for Dog Health" van Lowell Ackerman staat dat er altijd gecontroleerd moet worden of de hond een vitamine D vergiftiging heeft (rattengif enzo bevat een hoog gehalte aan vitamine D waardoor de dieren sterven). Honden met deze vitamine D vergiftiging moeten ver uit de buurt van zonlicht gehouden worden en krijgen verder vooral 'fluid therapy' zoals Fleurtje nu krijgt.

In weer een ander boek staat over acuut nierfalen/nierontsteking:

Oorzaak: infecties door bijv. Leptospirose (ziekte van Weil) en bloedvergiftiging, shock, chemische stoffen en medicatie (en Ibuprofen staat daar dus wel bij). Goed, er staat bij dat de vooruitzichten afhangen van de ernst van de situatie en de efficientie van de behandeling. Veel honden herstellen niet, staat er, of ontwikkelen chronisch nierfalen (we gaan er vanuit dat Fleur gewoon 100% opknapt natuurlijk!). Voeding speelt nu een belangrijke rol: lichtverteerbare eiwitten, weinig fosfor, voldoende voedingsvezels, B vitaminen, omega 3 vetzuren. Verder staat dat eiwitten een belangrijke bron van fosfor is en dat daarom het aan te bevelen is om niet teveel eiwitten te verstrekken. Ook heeft de hond anti-oxydanten nodig (vitamine A, E en C).

Er staat verder iets geschreven over specifieke oorzaken:

Het kan een bacteriele infectie zijn van een of beide nieren, nierbekken en de urineleiders. Vaak is dat een gevolg van blaasontsteking. Ook een blokkade van een urineleider wordt genoemd.

Glomerulonefritis wordt genoemd. Dit is een situatie waarbij de filterkanaaltjes van de nefronen en glomeruli verstopt zijn geraakt. De oorzaak is een immuunsysteem reactie. Dit kan weer veroorzaakt worden door ; bacteriele infectie, bloedvergiftiging, darmontsteking, etc. De DA moet uitzoeken of dit de oorzaak is van het nierfalen.

En verder staat er: "als de aandoeing is gestabiliseerd, dan zult u in de gaten moeten houden of uw hond niet meer gaat drinken of minder gaat wegen. Enkele malen per jaar zal een bloed en urine onderzoek worden uitgevoerd".

En staat ook dat de urine zeker onderzocht moet worden. Op ontsteking, pH waarde, de hele mikmak. Ik neem aan dat je DA dat al lang gedaan heeft.
Door Lizzy
Erna schreef: Ik kruid de hond nooit voordat ik ze eet. ;D ;D (ik snap wat je bedoelt hoor) ;D
Tis toch vreselijk ;D ;D ;D

Ik zat tegelijkertijd te tikken en te lezen en te denken. En je ziet het: die combi kan ik niet aan ;D
Door Erna
Lizzy schreef: In "Owners Guide for Dog Health" van Lowell Ackerman staat dat er altijd gecontroleerd moet worden of de hond een vitamine D vergiftiging heeft (rattengif enzo bevat een hoog gehalte aan vitamine D waardoor de dieren sterven). Honden met deze vitamine D vergiftiging moeten ver uit de buurt van zonlicht gehouden worden en krijgen verder vooral 'fluid therapy' zoals Fleurtje nu krijgt.

In weer een ander boek staat over acuut nierfalen/nierontsteking:

Oorzaak: infecties door bijv. Leptospirose (ziekte van Weil) en bloedvergiftiging, shock, chemische stoffen en medicatie (en Ibuprofen staat daar dus wel bij). Goed, er staat bij dat de vooruitzichten afhangen van de ernst van de situatie en de efficientie van de behandeling. Veel honden herstellen niet, staat er, of ontwikkelen chronisch nierfalen (we gaan er vanuit dat Fleur gewoon 100% opknapt natuurlijk!). Voeding speelt nu een belangrijke rol: lichtverteerbare eiwitten, weinig fosfor, voldoende voedingsvezels, B vitaminen, omega 3 vetzuren. Verder staat dat eiwitten een belangrijke bron van fosfor is en dat daarom het aan te bevelen is om niet teveel eiwitten te verstrekken. Ook heeft de hond anti-oxydanten nodig (vitamine A, E en C).

Er staat verder iets geschreven over specifieke oorzaken:

Het kan een bacteriele infectie zijn van een of beide nieren, nierbekken en de urineleiders. Vaak is dat een gevolg van blaasontsteking. Ook een blokkade van een urineleider wordt genoemd.

Glomerulonefritis wordt genoemd. Dit is een situatie waarbij de filterkanaaltjes van de nefronen en glomeruli verstopt zijn geraakt. De oorzaak is een immuunsysteem reactie. Dit kan weer veroorzaakt worden door ; bacteriele infectie, bloedvergiftiging, darmontsteking, etc. De DA moet uitzoeken of dit de oorzaak is van het nierfalen.

En verder staat er: "als de aandoeing is gestabiliseerd, dan zult u in de gaten moeten houden of uw hond niet meer gaat drinken of minder gaat wegen. Enkele malen per jaar zal een bloed en urine onderzoek worden uitgevoerd".

En staat ook dat de urine zeker onderzocht moet worden. Op ontsteking, pH waarde, de hele mikmak. Ik neem aan dat je DA dat al lang gedaan heeft.
Een aantal dingen zijn uit te sluiten. Ze heeft geen blaasontsteking, bloedvergifitiging, shock en geen blokkade van de urineleider.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door