- di 14 mar 2006, 11:16
Ik lees met HEEL VEEL schrik je berichtje. Ik schrik niet echt van het probleem met je hond, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb denk ik de kromste hond van heel Nederland en hij is groot(Newfoundlander), maar zal dat zo even vertellen.
Die DA van jou, sorry dat ik het zeg, is totaal geschift. Luister alsjeblieft niet naar hem/haar.
Ik krijg al de griebels als ik hoor dat een grote hond een jaar lang speciale PUPPYBROKKEN moet eten voor grote rassen. Toen ik nog brokken gaf, gingen ook mijn pups op 8 weken met een zak VOLWASSEN voer de deur uit!!!
Ik hoop dan ook zo, dat jij je vriend hiervan kan overtuigen, niet op de brok terug te gaan. Ik snap als geen ander dat je momenteel niet meer weet wat je moet doen.
Ik wil je heel graag helpen, want bijna een 5 jaar geleden kregen wij dit ook te horen. En ik weet het nog als de dag van gisteren!!
Wij kwamen bij een welbekende DA, om de heupen officieel te laten rontgenen. We hadden ook onze pup Axel een Newfy van 10 weken meegenomen. De stand van zijn voorpoten (o-vormig, ellebogen stonden iets buiten zijn lichaam). Ik vroeg dus aan hem, wil je hier even naar kijken, want ik vind dit niet zoals het hoort. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, foto's genomen en het was dus inderdaad niet goed. Advies, puppybrokken voor grote rassen van Hills. Ik gaf toen nog geen vlees. Dus meteen dat voer gekocht en natuurlijk gegeven. Tja je weet niet beter.
Je wereld stort in, want Axel was door mij gefokt en ik moest dus ook meteen de rest van de puppenmensen bellen.
Die heb ik gevraagd meteen naar hun DA te gaan en foto's te laten maken. Nog een broertje en zusje hadden dus precies diezelfde afwijking, was toen nog niet duidelijk te zien aan de buitenkant. Je wil niet weten wat voor een advies die mensen hebben gehad.
Ook dus spuiten, tabletten, pijnstillers en antibiotica, want de honden moesten ontzettend veel pijn hebben. Nou dat was dus niet zo!!!!!!!!!! Ze wilden ze dus wel meteen gaan opereren, bla bla bla. Operaties kwamen neer op zo een 8000 gulden per hond. We hadden dit dus bijna gedaan. Eentje zei zelfs dat hij een erkend orthopeed was en van alles af wist. NIET DUS!!!!! Ik heb moeten praten als Brugman, om een ieder ervan te overtuigen die zooi niet te geven.
Heb nog diverse gewone dierenartsen geraadpleegd en ben toen bij een echte orthopeed terecht gekomen. Dit alles dus in een tijdbestek van een week.
Daar zijn we met z'n allen naar toe gegaan.
Deze kon ons gelukkig bevestigen dat de hondjes dus inderdaad geen pijn hadden!!!
Ging letterlijk uit z'n dak, vervloekt heeft hij ze, over dat puppyvoer en dat opereren op zo jonge leeftijd(aanmaak kraakbeen), en ook met alle risico's vandien(narcose). We moesten wachtten tot de hondjes 4 maanden waren en hebben vanaf die tijd een aangepast dieet gehad, wat we zelf samen moesten stellen. Met name veel vette vis en groenten, liefst dagelijks brocolli, paprika en fruit. We mochtten van de brokken maar 10% van het gewicht geven en het liefst iedere dag een ander merk, zodat wat in het ene voer te weinig zat en in het andere voer teveel, je dit zou kunnen compenseren, maar liever geen merken als Royal Canin, Hills of Eukanuba. Liever het voer van de Aldi of AH.
Uiteindelijk zijn er twee honden, waaronder mijn Axel geopereerd(voor een veeeeeeeeeeel lager bedrag als die 8000 gulden) op 4 mnd leeftijd. Ik weet wel zeker als we hadden geluisterd naar die andere dierenartsen kwa voeding enz, dat ze er misschien nu niet meer waren geweest. Het teefje hoefde uiteindelijk niet geopereerd te worden.(dit teefje kreeg dus als advies ook, dat als ze niet meteen door de bewuste Da geopereerd zou worden ze haar met een week of twee hadden in moeten laten slapen) Zij had het in mindere mate, misschien dat de aangepaste voeding heeft geholpen, en is op 7mnd geopereerd, alleen aan LPC. Ik ben dan ook zo blij dat deze puppenmensen naar mij hebben geluisterd en het was niet makkelijk om ze te overtuigen, door al die verhalen van de DA's. Vraag me niet naar de medische naam voor wat de honden hebben, want het leek op het radius curves, maar dat is het dus niet.
Ze hadden nog nooit zoiets gezien of meegemaakt.
Foto's zijn naar Dr Garitsen (als ik het goed zeg) gegaan , die beoordeeld foto's uit heel Nederland.
Dit is dus niet een verhaal om je bang te maken, zeer zeker niet, want ze worden dit jaar al 5, en het gaat keigoed met ze. Ik wil je alleen maar helpen, omdat ik toen niemand had die mij kon helpen.
Dat was nog het ergste. Heb toen het meeste nog gehad aan contacten met profesoren in Amerika, want daar zijn ze toch een beetje verder als hier. Gelukkig, ben ik heel erg eigenwijs( is niet altijd goed hoor, haha), want ik geloofde al die verhalen niet, nou weet ik misschien ook teveel, maar er werden dingen gezegd die kant nog wal raakten, maar als je sommige dingen niet weet dan ga je op het advies af van je DA, heel logisch, heb ik ook altijd gedaan, maar had van die DA's die mij heel veel hebben geleerd en die niet onnodig tabletten voorschrijven of operaties uitvoeren. (in mijn ogen zijn ze in vergelijk met ander DA's een dief van hun eigen portemonee, maar gelukkig, ze bestaan nog). Ik kan geen namen neerzetten, maar de dierenarsten waar de honden zijn geweest staan in Nederland heel hoog bekend, kwa naam een ieder kent ze. Waarom ik dus aan ze twijfelde, dat was dus mijn eigenwijze gevoel.
Alle gevallen zijn apart natuurlijk, maar ik zou dus graag een foto van jou hond willen zien.
Ik weet niet hoe een foto te plaatsen van mijn Axel, maar dat word geregeld vandaag.