Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Sennaruby schreef: Het lijkt me sterk dat een bacterie alleen in de kop blijft zitten, of niet?

De zalmkoppen die ik bij de visboer haal, worden op die dag onthoofd en tot filet verwerkt en de koppen kunnen dan opgehaald worden... Ik zal ze eens vragen hoelang ze dan ingevroren zijn geweest. Maar ik neem sowieso geen risico en vries ze gewoon twee weken in. Ik vroeg me gewoon ineens af hoe dat zat...

Groetjes,

Fieke
In principe hoeven alleen zalmkoppen uit de pacific ingevroren worden. Niet vanwege bacterieen maar vanwege parasieten. De naam van de parasiet is: Nanophyetus salmincola.

Zalm en forel kan daarmee besmet zijn. En dat geldt voor de hele zalm, dus niet alleen de kop.

Bij mijn weten is alleen de hond gevoelig voor deze parasiet. Wasberen, beren, katten en mensen kunnen wel deze rauwe vis + parasiet eten, zonder er ziek van te worden. Dat geldt voor meerdere virussen, parasieten en bacterieen. Niet ieder wezen is gevoelig.

Aangezien deze ziekte dodelijk is voor honden, wanneer je er niet op tijd bij bent: is het niet onverstandig om de zalm dus eerst even een paar weekjes in te vriezen. Kleine moeite, lijkt me.

Nou is het wel zo dat de zalm die wij hier kopen meestal Schotse of Noorse zalm is. Dus in feite hoef je deze niet in te vriezen. In principe. Maar..... De meeste rauwe zalmen die je kunt kopen: zijn gekweekte zalmen. En gekweekte zalmen bevatten meer parasieten als wilde zalmen. Ik weet niet of daar toevallig ook wel eens de Nanophyetus salmincola bij zit... Dus zekerheidshalve vries ik alle zalmen en forellen en zoetwatervissen eerst even in.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 feb 2006, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber13
Heel duidelijk verhaal idd over het invriezen. De zalmkop ligt nu lekker in de vriezer en die pakken we er over een paar weken wel weer bij.

@ antonia: Wil je me anders een pb sturen wanneer je weer naar de Macro gaat. Komende week kom ik nog weer langs Zuidbroek, dus kan zo dan misschien wat meenemen.
Door Lizzy
Oh, even ter aanvulling:

Haring komt altijd invroren aan wal. Omdat haring een, voor de mens gevaarlijke worm, kan bevatten.

Andere vissen worden deels ingevroren, deels koel bewaard en koel vervoerd. Niet alle vis wordt dus eerst ingevroren voordat het bij de viswinkel terecht komt. Het meerendeel van de vis wordt vers aangevoerd/niet eerst ingevroren. Dat geldt zeker ook voor zalm.

Bron: Productschap Vis, http://www.pvis.nl/
Door 202spots
Sennaruby schreef: Het lijkt me sterk dat een bacterie alleen in de kop blijft zitten, of niet?
.
Salmon feed on snails that carry a fluke that contain a bacteria that is harmful if ingested by dogs. This complicated process is called "salmon poisoning" and occurs if a dog eats salmon raw. The salmon may be fresh caught, or found by the dog in refuse piles.
Any part of the raw salmon can contain these flukes and bacteria, but
the head and "guts" contain the most....
and are the discarded parts that dogs usually find near fishing areas and campgrounds. Freezing, cooking, and smoking kill this bacteria.
http://www.midtownanimalclinic.com/salmon.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door