Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
Happyhusky schreef: Jongens in elk geval allemaal een dikke :-*!!! Het is echt overweldigend hoe fantastisch iedereen met me mee wil denken! Op het voedingsgebied ben ik echt heel onervaren, dus elke suggestie, elke tip, elk idee is welkom! Fantastisch echt!

Ik krijg morgen (einde middag) de uitslag van het bloedonderzoek. Ook wordt daarbij de alvleesklier bekeken (heb nuchter geprikt), maar weet niet zeker of ze op EPI geprikt hebben.... Ik heb wel aan de da verteld dat husky's een erfelijke gevoeligheid hebben op de alvleesklier (dat is toch de pancreas?).... Ik kan vast op de uitslag zien of dit ook in het onderzoek is meegenomen. Lastig is ook dat ik de herkomst van mijn hond niet ken, omdat ik hem als herplaatser heb gekregen toen hij vier en halve maand oud was...

Ik heb besloten om de bloeduitslag af te wachten en aan de hand daarvan acties te ondernemen. Het is me in elk geval duidelijk dat dit niet langer zo kan....

Het lastige is ook dat het ene moment alles goed lijkt te gaan en het ineens veranderd... Het is een beetje jojo-effect....

Rachel.
Ja de alvleesklier is idd de pancreas! Als er op TLI is geprik, zal die waarde erbij moeten staan natuurlijk. Zo niet, dan zou ik er op staan dat daar nog een keer voor geprikt wordt!
Poeh, ik heb net op de link gegeken en inmiddels zit ik helemaal te shaken hier! Gewoon echt alsof het over Lex gaat! Lex heeft het niet in ernstige mate volgens mij, maar vooral dat extreme eten en het eten van vreemde voorwerpen, is enorm herkenbaar! Ik dacht ook dat hij veel dronk, maar hij drinkt ongeveer een liter per dag (da's niet veel toch?).... Wel lijkt hij op sommige momenten echt enorme dorst te hebben. Eten is een obsessie geworden en hij is heel dwangmatig als het om eten gaat..... De ontlasting is papperig (niet altijd), maar niet grijs....

Tjonge, ik wacht met spanning af!

Rachel.
Door Helen
Happyhusky schreef: Poeh, ik heb net op de link gegeken en inmiddels zit ik helemaal te shaken hier! Gewoon echt alsof het over Lex gaat! Lex heeft het niet in ernstige mate volgens mij, maar vooral dat extreme eten en het eten van vreemde voorwerpen, is enorm herkenbaar! Ik dacht ook dat hij veel dronk, maar hij drinkt ongeveer een liter per dag (da's niet veel toch?).... Wel lijkt hij op sommige momenten echt enorme dorst te hebben. Eten is een obsessie geworden en hij is heel dwangmatig als het om eten gaat..... De ontlasting is papperig (niet altijd), maar niet grijs....

Tjonge, ik wacht met spanning af!

Rachel.
Ik vond het ook heel erg als Lex klinken. Hier is nog een link met verhalen v baasjes: http://www.gsdsrus.freeserve.co.uk/epistuff.html
Door Lizzy
Helen schreef: 1 liter is niet super veel, maar even ter vergelijking. Mijn honden drinken dat samen nog niet eens, op een dag (11 kg hond en 27 kg hond).
Ja maar dat komt omdat jouw honden vers eten en Lex niet. Denk ik.
Nee, de Bandit beviel niet echt, dus ben weer terug gevallen op de brokken..... :-[

Net voor sluitingstijd heb ik nog even met de da gebeld.... Dat verhaal over die hypoallergene brokken dat had ik verkeerd begrepen... Hij vertelde dat er wel eiwitten inzitten, maar dat deze "bewerkt" waren en daardoor makkelijker uiteen vielen in aminozuren en daardoor beter verteerd kunnen worden....

Eigenlijk belde ik met name om effe te checken of Lex nu ook getest werd op EPI. Dat wordt hij dus! Het bloed gaat vannacht nog naar Duitsland en morgen (einde middag) krijg ik de uitslagen. Hij zou de uitslag naar mij doorbellen en doorsturen via mail.

Rachel.
Door Duco
Mijn duitse herder heeft een alvleesklier die niet werkt.
In het dierenziekenhuis hebben ze een algemeen bloedonderzoek gedaan en aan de hand van die uitslag hadden ze het vermoeden dat de alvleesklier niet werkte. Ze hebben toen, nadat Duco 12 uur niet gegeten had, een tweede keer bloed afgenomen en dat opgestuurd naar Utrecht voor onderzoek. Toen bleek dat Duco 'Exocriene Pancreas Insuficiëntie' (EPI) had.
Ik heb toen diverse soorten voer gegeven en diverse soorten enzymen uitgetest. Na heel lang zoeken ben ik bij Duck terecht gekomen en Duco heeft toen een jaar lang "Duck Pancreas' gehad. Zijn gewicht ging van 29 kg naar 40 kg in een half jaar tijd. Na ongeveer een jaar wilde Duco het duck voer absoluut niet meer eten. Zijn gewicht ging weer hard achteruit. Ik ben hem toen Royal Caninin German Shepherd gaan voeren met Zymoral poeder er over. Dat ging redelijk goed. In het dierenziekenhuis had de arts aangegeven dat het misschien het proberen waard was om Duco verse alvleesklier te voeren. Ik heb deze gehaald bij een slachterij en wat bleek: Duco kotste van die alvleesklieren. Hij kreeg ze niet door zijn strot, zo vies vond hij ze. Vandaar dat hij ook het duck voer niet meer hoefde.
Sinds 2-01-2006 ben ik overgegaan op carnibest natuur voeding met een klein beetje zymoralpoeder er over. Ik kan jullie zeggen: Duco zijn ontlasting is supergoed, zijn hoeveelheid ontlasting is veel minder en hij is heel erg speels geworden. Voorheen dronk hij ongeveer twee liter water per dag, en nu nog zo'n halve liter. Dit heeft ook te maken omdat er veel vocht in carnibest zit.

Ik ben heel erg tevreden met carnibest.
Laatst gewijzigd door Duco op do 23 feb 2006, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De uitslag is binnen! Geen EPI! Alle bloedwaardes zijn normaal (op twee na, die zijn te laag). Er zijn geen afwijkingen aan de nieren, lever, alvleesklier, etc. te vinden...
Hij heeft twee waardes genoemd en ik ben ze dus weer vergeten... (ik ben zo slecht in die moeilijke namen).... Hij stuurt de waardes via mail naar mij toe, maar heb deze nog niet ontvangen. Hopelijk lukt dat nog voor het weekend...
De da kon aan die waardes zien dat er dus wel een verteringsprobleem gaande is (hij bevestigd nu voedselintolerantie) en dat de eiwitten (welke weet ik nog steeds niet) slecht worden verteerd... Zodra ik de waardes heb, horen jullie van me!

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door