Moderator: Lizzy
Happyhusky schreef: Chikaartje had met name huidproblemen en is toen overgestapt op Bandit. Lex heeft vooral "inwendige problemen" zoals diarree, winderigheid, moeilijk op gewicht blijven, buikkrampen, slechtere conditie, etc.... Ik heb zelf ook Bandit geprobeerd, maar dat beviel niet zo.... Toch bedankt voor de tip! Als ik de overstap naar vers ga maken, wil ik barf wel proberen, omdat je dan echt zelf het eten kunt samenstellen en kunt proberen wat wel en niet goed valt bij de hond... Op die manier kun je enkele producten gewoon uit het menu laten en de betreffende voedingsstoffen op een andere wijze toedienen. Toch bedankt voor je suggestie Pippy!Als deze klachten niet helemaal verdwijnen op kvv, zou ik bij de DA een TLI test vragen (trypsin-like immunoreactivity). Dergelijke klachten kunnen wijzen op problemen met de alvleesklier. Zie bijv. deze site : http://www.whgdierenartsen.nl/ en toets exocriene pancreas insufficientie in bij de zoekfunctie.
Rachel.
andres schreef: Voor de radicale overstap op KVV kreeg onze Joey hypoallergene brokken van DA. Hij had geen diarree maar wel spugen en huidklachten. Na de overstap heeft hij niet meer gespuugd maar ook geen diarree gehad, alleen de huidproblemen nemen meer tijd in beslag. Voor de overstap had hij wel borrelende en fluitende darmen, en die heeft hij nog steeds, maar volgens ons heeft ie er weinig last van.Andres, wil je ff bij persoonlijke berichten kijken ?
Lizzy schreef: Als het EPI is, dan is het in mijn ogen het beste om hem rauw/vers te voeren en daar verse runder-pancreas aan toe te voegen en/of enzymenpreparaten. Duck heeft ook een speciaal rauw/vers vleesvoer voor honden met EPI. Daar voegen ze dus rauwe/verse pancreas aan toe. Overigens hebben deze honden bij mijn weten meer problemen met de vertering van vetten als van eiwitten. En als jouw hond dus inderdaad EPI heeft, dan heeft je DA er echt wel pikaal naast gezeten zegDat varieert nogal per hond. Bij sommige honden werkt de pancreas zo minimaal dat er gigantisch veel pancreas aan toegevoegd moet worden. Bij een gemiddelde hond moet ongeveer 40% van de maaltijd uit rauwe gepureerde pancreas bestaan. Veel honden die epi hebben en rauw gevoerd worden krijgen deels rauwe pancreas en deels enzymen door hun voer omdat het anders niet lukt om aan de enzymhoeveelheid die de hond nodig heeft te voldoen. Tevens verschilt het ook per hond waar ze meer moeite mee hebben. Vetten of eiwitten. De meeste honden met epi krijgen sowieso om het ze niet nog moeilijker te maken een vetarm dieet.![]()
Lizzy schreef: OK, thanks voor deze aanvulling Helen! Maar nu heeft HappyHusky een bloedonderzoek afgedwongen, zien ze daar niet aan af of de alvleesklier slecht werkt? Of moet daar een specifieke test voor worden gedaan?Toevallig heeft Erwin vanochtend bloed (nuchter!) afgenomen van een hond waarvan hij het vermoeden heeft van EPI.
Lizzy schreef: OK, thanks voor deze aanvulling Helen! Maar nu heeft HappyHusky een bloedonderzoek afgedwongen, zien ze daar niet aan af of de alvleesklier slecht werkt? Of moet daar een specifieke test voor worden gedaan?Daar moet een speciale test voor gedaan worden. De TLI test. De hond moet nuchter zijn als er bloed wordt afgenomen. Ik geloof dat de hond ongeveer 12 uur geleden voor het laatst gegeten mag hebben. Dus gewoon de ochtend voor het bloedprikken de maaltijd overslaan. Het wordt nooit standaard gedaan, dus je moet er speciaal naar vragen.
Karin & Pyrs schreef: Andres, wil je ff bij persoonlijke berichten kijken ?Ik heb op 21.2 om 16.30 mijn telnr per pb gestuurd ????
Ik heb je eergisteren een een PB gestuurd.
Fido schreef: Toevallig heeft Erwin vanochtend bloed (nuchter!) afgenomen van een hond waarvan hij het vermoeden heeft van EPI.O, sorry, ik zag jouw posting pas nadat ik de mijne verstuurd had!!
Heb het net ff gevraagd. Moet bloed van nuchter dier zijn en dan laten testen op TLI