Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
Over het 'minimaal voeren verhaal' heb ik ook nog wel wat aan te merken. Hij stelde dat zijn honden veel beter luisterden wanneer ze een paar dagen ongevoerd waren. Prima, maar gaat dit nu over de training of over het voermechanisme? Ik kan me voorstellen dat als je je honden traint op voer, ze meer getriggerd zullen zijn om te luisteren wanneer ze gevast hebben. Maar dat ligt meer aan de training dan aan het voerpatroon an sich. Als ik mijn honden net zo weinig zou voeren, dan zouden ze niet beter gaan luisteren. Dan zouden ze gaan zoeken naar eten en zou ik ze kwijt zijn. Omdat mijn honden nu eenmaal geen op voer getrainde search-and-rescue dogs zijn, maar gewoon Ted en Sophie die voor hun lolletje hun neus achterna gaan...
Mijn honden zouden zich ontpoppen als ware wolfjes en gewoon, zodra het ergste eten weer verteerd is, op zoek gaan naar nieuw eten.

Dat vond ik wel ietsjes tE vanuit de hondentrainingsoptiek bezien...
Door sylvia
geer schreef: \

Dat ligt er aan ipv wat je het inzet...denk ik. Als je koolhydraten vervangt door pens ...
Maar dat zegt dan niet dat die pens dus niet alles bevat, dat zegt alleen dat je hond aan het overschakelen is van een koolhydraat verbranding naar een vet verbranding en dat gaat altijd gepaard met gewichtsverlies.
Door Lizzy
geer schreef: Over het 'minimaal voeren verhaal' heb ik ook nog wel wat aan te merken. Hij stelde dat zijn honden veel beter luisterden wanneer ze een paar dagen ongevoerd waren. Prima, maar gaat dit nu over de training of over het voermechanisme? Ik kan me voorstellen dat als je je honden traint op voer, ze meer getriggerd zullen zijn om te luisteren wanneer ze gevast hebben. Maar dat ligt meer aan de training dan aan het voerpatroon an sich. Als ik mijn honden net zo weinig zou voeren, dan zouden ze niet beter gaan luisteren. Dan zouden ze gaan zoeken naar eten en zou ik ze kwijt zijn. Omdat mijn honden nu eenmaal geen op voer getrainde search-and-rescue dogs zijn, maar gewoon Ted en Sophie die voor hun lolletje hun neus achterna gaan...
Mijn honden zouden zich ontpoppen als ware wolfjes en gewoon, zodra het ergste eten weer verteerd is, op zoek gaan naar nieuw eten.

Whahaha, ik ben het helemaal met je eens hoor Geer. Sorry, maar die van mij luisteren helemaal NIET meer als ze geen eten hebben gehad. Die ontpoppen zich onmiddelijk tot 'echte wolven' en breken de boel af, op zoek naar eten. En ik zweer je dat ze er niet erg kieskeurig van worden. Ze beginnen hier mos, graspollen, takken, boombarst, stront, stront, stront, stront, plastic-zakjes-waar-mogelijk-ooit-een-eetbare-inhoud-in-heeft-gezeten, dooie konijnen, muizen, vogels en ander rot spul te vreten en ik moet ze werkelijk binnenshuis houden wil ik voorkomen dat ze zich tonnetje rond vreten aan gorigheid ;D.
Door Antonia
Lizzy schreef: Hoi Tonny, nou, die 3 a 4 maaltijden per week: dat is er nou een waarvan ik denk dat dat niet voor iedere hond haalbaar is. Mogens deed het overkomen alsof iedere hond hier tegen bestand is. Ik denk dat er honden zijn bij wie je dat beter niet kunt doen/honden die daar niet goed tegen kunnen.

Ik denk dat dit voor vele honden best super zou kunnen werken hoor (misschien zelfs de meerderheid van de honden), daar niet van, maar volgens mij ligt het dus iets genuanceerder als dat hij vertelde.

Het werkt (in mijn ogen) niet voor honden die moeten werken of voor honden zoals die van jou. Ik zou mijn Ierse Wolfshond geen 3 tot 6 kilo voer tegelijkertijd geven. Dat voelt mij op alle fronten niet goed. Je kunt de bouw van de hond volgens mij niet altijd 1 op 1 vergelijken met die van de wolf. En ik weet niet in hoeverre er bijv. in de borstkas van de Ierse Wolfshond en bijv. Duitse Dog niet meer ruimte aanwezig is om de maag te laten draaien, als bij bijvoorbeeld de wolf. Want volgens mij (maar misschien heb ik ongelijk hoor!!) is niet alleen de maagspier (en de sterkte daarvan) onderdeel/oorzaak van het wel of niet ontstaan van een maagtorsie, maar is ook de diepte van de borstkas van belang of honden wel of niet gemakkelijk een torsie krijgen.

Want het is dus aan de ene kant leuk om de wolf 99,8% met de wolf te vergelijken. En dat klopt ook wel. Van binnen. Maar zelf vertelde hij dat de uiterlijke verschijning van de hond snel veranderd doordat de celkern supersnel veranderd bij het fokken van honden. Ik denk dus dat je het uiterlijk (en dus de bouw) van de hond best in consideratie mag nemen bij het voeren.... Volgens mij moet je hierbij ook een beetje je eigen gevoel volgen.

Ook vond ik dit verhaal weer helemaal niet passen bij het zomer-menu dat hij van de wolf liet zien. Een wolf nuttigt op een dag gerust 5 of 20 muizen, een polletje gras en 7 besjes. En ik geloof er geen ruk van dat hij deze allemaal tegelijkertijd nuttigt. Dus de hele zomer door loopt de wolf hier en daar lekker te snacken (en eet hij dus kleine hapjes) en eens in de zoveel tijd grijpen ze een groot dier en vreten ze zich tonnetje rond.

Dat zomer-menu dat hij zelf als voorbeeld gaf legt mij dus niet uit waarom ik mijn huishonden dan niet zou mogen voeren volgens ongeveer het zomer-menu van de wolf. Hier eten ze dus meerdere keren per dag. Zoals de wolf meerdere keren per dag wat muizen snackt. Ze eten hier niet op vaste tijden. Want ik heb met eigen ogen gezien dat je dan van die Pavlov-honden krijgt die persee om 18:00 uur moeten eten. Geef je ze geen eten, zijn ze misselijk.... Een paar keer per week krijgen mijn honden wel een grote maaltijd en liggen ze de rest van de avond ook voor pampus. Maar bij de Ierse Wolfshond zou ik toch echt niet aan willen bevelen om die 6 kilo voer in 1 keer te geven, om hem maar een verzadigd gevoel te geven.... met veel minder heeft ook jouw hond heus wel een verzadigd gevoel, als je het mij vraagt.
Hoi Lizzy, dank je wel voor je reactie. Ik was ook zeker niet van plan om dit bij mijn Ieren toe te gaan passen. Ik schreef niet voor niets: de angst slaat mij om het hard als ik er aan denk, net wat je zegt: het voelt gewoon niet goed. En in de loop der jaren hebt ik, zeker met mijn Ieren, geleerd om te luisteren naar mijn gevoel.
Maar los van het wel of niet willen toepassen, ik wil graag het hoe en waarom begrijpen zodat ik een bewuste keuze kan maken. En in die zin vind ik het wel mooi zoals je het eigenlijk zegt: onze honden leven eigenlijk continue in de zomerperiode (wat het voedselaanbod betreft). Ook hier wordt er doorgaans twee maal daags gevoerd, 's morgens meestal rond dezelfde tijd omdat ik werk en de tweede maaltijd op wisselende tijdstippen. Een enkele keer krijgen ze ook één keer per dag een maaltijd, als er bijvoorbeeld een heel konijn (dat gestrekte geval van de Macro) of een grote lap pens op het menu staat. Maar dat is meer uitzondering dan regel. Nogmaals dank voor het meedenken, ik was even bang dat ik misschien wat overbezorgd was.
Groetjes,
Tonny
Door Antonia
Ik zie dat ik moet leren om mijn berichtjes nog eens na te lezen voor ik ze verzend. In mijn enthousiasme type ik sneller en slordiger dan de bedoeling is en daardoor stikt het van de taalfouten. Sorry daarvoor.
Tonny
Door sylvia
Antonia schreef: Ik zie dat ik moet leren om mijn berichtjes nog eens na te lezen voor ik ze verzend. In mijn enthousiasme type ik sneller en slordiger dan de bedoeling is en daardoor stikt het van de taalfouten. Sorry daarvoor.
Tonny
ahhhh geef mij een hand ;D ;D ;D ;D
Door Truus
Antonia schreef: Ik zie dat ik moet leren om mijn berichtjes nog eens na te lezen voor ik ze verzend. In mijn enthousiasme type ik sneller en slordiger dan de bedoeling is en daardoor stikt het van de taalfouten. Sorry daarvoor.
Tonny
Daar kijken wij niet naar, anders was ik allang geschorst ;) ;D
Door mutsie
Ik vind ook wel dat er een soort leidraad moet zijn in wat je je hond nou ''moet'' voeren.
Degene die wat langer bezig zijn weten misschien uit ervaring wat je moet geven maar voor een beginnende barfer is het dan helemaal abacadabra.

Ik heb geloof ik pavlov-honden ;D. Als we uit zijn geweest krijgen ze eten. Ze slaan nog net niet kwijlend met hun poot in hun bak....Maar ja het zijn altijd al vreetschuren geweest m.n. door hun slechte achtergrond(hebben wat je te pakken krijgen kunt).

Daar moet ik wel iets anders op verzinnen.
Maar ja, je hebt zelf zo ook je ritme.

Ik vind het wel leuk om te lezen dat Mogens niet als een soort goeroe wordt gezien waar iedereen maar achteraan loopt. Wat hij zegt wordt toch kritisch onder de loep genomen. En dat daar verschillende meningen over zijn vindt ik alleen maar leerzaam.

Karin

Karin
Door bas rouge
geer schreef: Over het 'minimaal voeren verhaal' heb ik ook nog wel wat aan te merken. Hij stelde dat zijn honden veel beter luisterden wanneer ze een paar dagen ongevoerd waren. Prima, maar gaat dit nu over de training of over het voermechanisme? Ik kan me voorstellen dat als je je honden traint op voer, ze meer getriggerd zullen zijn om te luisteren wanneer ze gevast hebben. Maar dat ligt meer aan de training dan aan het voerpatroon an sich. Als ik mijn honden net zo weinig zou voeren, dan zouden ze niet beter gaan luisteren. Dan zouden ze gaan zoeken naar eten en zou ik ze kwijt zijn. Omdat mijn honden nu eenmaal geen op voer getrainde search-and-rescue dogs zijn, maar gewoon Ted en Sophie die voor hun lolletje hun neus achterna gaan...

Maar ook en vooral voor search and rescue dogs speelt; wat als je plotseling op inzet moet, dat gebeurt altijd plotseling, dat je aan de bak moet. Als je honden zich net helemaal tonnetje rond hebben gegeten dan staat dat lichaam ingesteld op verteringsmodus en niet op zoekmodus.
Door Erna
bas rouge schreef: Maar ook en vooral voor search and rescue dogs speelt; wat als je plotseling op inzet moet, dat gebeurt altijd plotseling, dat je aan de bak moet. Als je honden zich net helemaal tonnetje rond hebben gegeten dan staat dat lichaam ingesteld op verteringsmodus en niet op zoekmodus.
Hij vertelde dat hij zijn honden op verschillende schema's had staan. Dus b.v. 2 honden vasten op maandag en dinsdag en de andere op woensdag en donderdag. Op die manier heeft hij er altijd een paar paraat staan.
Door Fido
Door omstandigheden heb ik moeten afzeggen voor de lezing van Mogens Eliasen. Kon niet zoveel kwaad want Erwin zou er ook heen gaan.
Wet van Murphy, Erwin 's middags met pech langs de weg met zijn auto dus zeer veel vertraging opgelopen met als resultaat dat hij ook niet geweest is :'(

Ik baaaaalde er zo ontzettend van! >:( >:(

Tja en dan lees je hier op de eerste pagina's wat je allemaal gemist hebt aan lekkers :-\
Nog meer balen!!

Maar bij dezen wil ik iedereen hier bedanken voor de "samenvattingen" en ander uitleg van deze lezingen.

Ik heb geruchten gehoord dat Tom Lonsdale deze zomer naar Nederland komt. Ik hoop dat het lukt om hier wel bij te zijn.
Door bas rouge
Erna schreef: Hij vertelde dat hij zijn honden op verschillende schema's had staan. Dus b.v. 2 honden vasten op maandag en dinsdag en de andere op woensdag en donderdag. Op die manier heeft hij er altijd een paar paraat staan.
Okay, dat heb ik niet begrepen. Wat voor honden heeft hij eigenlijk?
Door Antonia
bas rouge schreef: Okay, dat heb ik niet begrepen. Wat voor honden heeft hij eigenlijk?
Als ik het goed heb begrepen dan heeft hij honden uit de groep poolhonden en spitsen. Maar welke dat weet ik niet.
Door Lizzy
Hoi Lizzy, dank je wel voor je reactie. Ik was ook zeker niet van plan om dit bij mijn Ieren toe te gaan passen. Ik schreef niet voor niets: de angst slaat mij om het hard als ik er aan denk, net wat je zegt: het voelt gewoon niet goed. En in de loop der jaren hebt ik, zeker met mijn Ieren, geleerd om te luisteren naar mijn gevoel.
Maar los van het wel of niet willen toepassen, ik wil graag het hoe en waarom begrijpen zodat ik een bewuste keuze kan maken. En in die zin vind ik het wel mooi zoals je het eigenlijk zegt: onze honden leven eigenlijk continue in de zomerperiode (wat het voedselaanbod betreft). Ook hier wordt er doorgaans twee maal daags gevoerd, 's morgens meestal rond dezelfde tijd omdat ik werk en de tweede maaltijd op wisselende tijdstippen. Een enkele keer krijgen ze ook één keer per dag een maaltijd, als er bijvoorbeeld een heel konijn (dat gestrekte geval van de Macro) of een grote lap pens op het menu staat. Maar dat is meer uitzondering dan regel. Nogmaals dank voor het meedenken, ik was even bang dat ik misschien wat overbezorgd was.
Groetjes,
Tonny
Zo, ik heb Leo deze discussie even laten verplaatsen, want als hij de BAR gaat schonen, zou het jammer zijn als deze discussie verloren gaat....

Ik geef je groot gelijk. Dus nee, ik vind je niet overbezorgt. Ik zou dat dus met een IW niet doen. Je kunt best af en toe (zeg 1 keer per week) een flinke maaltijd vers geven natuurlijk, maar volgens mij hoeft dat in de verste verte echt geen 3 of 6 kilo te zijn om hem lekker verzadigd te laten voelen. Ik denk dat je best heel voorzichtig kunt proberen om te zien bij hoeveel voedsel hij lekker uit wil buiken.

Maar ik ben best nieuwsgierig naar hoe andere mensen hier nou overdenken.....

Je neemt dus het zomer en wintermenu van de wolf. In het zomer-menu hebben we dus kunnen zien hoe de wolf de hele dag door loopt te snacken. Wat maakt nou dat je dus de conclusie trekt dat je een hond 3 keer per week moet voeren? In consideratie nemend dat een hond een andere bouw heeft als een wolf en een ander leven lijdt als een wolf, maar ook een wolf niet het hele jaar door dus 3 maaltijden per week eet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 feb 2006, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
ik denk dat het zo moeilijk is een eetpatroon na te bootsen van een dier dat zijn eigen eetpatroon niet zomaar voor het uitzoeken heeft.
Ik bedoel: hoe/wanneer zou een wolf eten als hij tijdenlang altijd voldoende voedsel tot zijn beschikking zou hebben. Zou hij de hele dag snacken of zou hij enkele grote maaltijden nemen?
Dat er nu gezegd wordt dat hij een zomer- en wintermenu heeft, is niet omdat hij daarvoor kiest, maar omdat hij daartoe gedwongen wordt door omstandigheden. Hoe kan je dan daaruit concluderen wat het beste is voor je hond? Met een totaal ander leven dan de gemiddelde wolf. Komt het dagelijks leven van onze honden meer overeen met de zomeractiviteit van een wolf of met de winteractiviteit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door