Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hitam
Ik zit ook even bij te komen. De arme man heeft wel een barstensvol programma! Hij moet nog door. Maar volgens mij vind hij dat niet erg.

Er waren ook nog twee mensen van wie ik niet wist dat het dierenartsen waren. Die zaten te klapperen met hun oren (daaraan kon je ze herkennen ;D). Waren volstrekt onbekend met rauw voeren.
Laatst gewijzigd door Hitam op wo 08 feb 2006, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
Hitam schreef:
Er waren ook nog twee mensen van wie ik niet wist dat het dierenartsen waren. Die zaten te klapperen met hun oren (daaraan kon je ze herkennen ;D). Waren volstrekt onbekend met rauw voeren.
volgens mij hebben daar wel meer da's last van, maarre is wel knap he dat klapperen met hun oren ;D
Door geer
Erna schreef: De meeste lezingen zijn nu geweest toch? Mogen we er nu wel over praten?
Haha, tuurlijk mag je erover praten, dan lezen diegenen die naar Antwerpen of den Ilp gaan het maar niet.

En waarom zouden ze het eigenlijk niet lezen, het verhaal zoals hij het vertelt verschilt nu eenmaal niet zoveel van wat hij schrijft, 't is niet dat hij met een compleet nieuwe mystieke en geheime theorie kwam ;D
Door Erna
geer schreef: Haha, tuurlijk mag je erover praten, dan lezen diegenen die naar Antwerpen of den Ilp gaan het maar niet.

En waarom zouden ze het eigenlijk niet lezen, het verhaal zoals hij het vertelt verschilt nu eenmaal niet zoveel van wat hij schrijft, 't is niet dat hij met een compleet nieuwe mystieke en geheime theorie kwam ;D
hahaha Inderdaad was het niet zo heel erg verschillend met wat hij schrijft en was het voor degene die zijn boek hebben gelezen ook niet echt een openbaring. Het was leuk om hem te zien spreken maar het meeste van wat hij vertelde was bekend.

Sommige dingen spraken mij heel erg aan en sommige andere dingen verwees ik gelijk naar het rijk der fabelen.
Door geer
Erna schreef: hahaha Inderdaad was het niet zo heel erg verschillend met wat hij schrijft en was het voor degene die zijn boek hebben gelezen ook niet echt een openbaring. Het was leuk om hem te zien spreken maar het meeste van wat hij vertelde was bekend.
Dat bedoel ik...voor sommigen was het alsof ze naar een bekende band gingen kijken. Je kent de liedjes al, vindt sommige liedjes kut en andere geweldig, maar 't is toch leuk om de band een keertje live te zien spelen ;)

En voor anderen was het compleet nieuwe muziek 8)
Door Helen
Kruimel schreef: Nou, hij gaat bij mij onder de favoriete bands hoor! En ik vind bijna alle liedjes super ;D ;D
Neh, bij mij niet. Ik vond hem erg bevlogen maar hij sloeg bij teveel feitjes de plank net ff mis in mijn ogen.
Door Helen
Hitam schreef: Ik zit ook even bij te komen. De arme man heeft wel een barstensvol programma! Hij moet nog door. Maar volgens mij vind hij dat niet erg.

Hee! Kwamen die van de faculteit? En was er ook een jonge vrouw met kort haar bij die Caveliertjes fokt?
Door Lizzy
Ja ja, rustig maar ;D!

Er wordt volgens mij nog 1 lezing gegeven vanavond, maar die mensen zitten vast al in de auto daar naar toe! En anders (als je vanavond nog gaat) : vanaf hier niet verder lezen ;D!

Dit is de mijn samenvatting. Van de dingen die ik leuk of interessant vond. Het zou leuk zijn als andere dit kunnen aanvullen! En misschien ontstaat er nog wel en leuke discussie ;D 8)!

Ik vind dat Mogens vooral heeft verteld wat hij heeft beschreven in zijn boeken "The Wolf's Natural Diet, A Feeding Guide For Your Dog?" en "Rauwe Voeding Voor Honden". Net wat Geer zegt, het is hetzelfde als je gaat luisteren naar een populaire band. Je kent alle nummers maar da's toch niet hetzelfde als een live concert ;D. Ik vind hem een zeer geanimeerd spreker, vond het ook echt leuk om naar hem te luisteren en ben het, net als Helen, bepaald niet overal met hem eens. In een aantal gevallen was het ook duidelijk (vond ik) dat hij geen diepgaande kennis had over bepaalde zaken. Geeft niks, een mens kan niet alles weten!

Mogens vertelde ook dat hij zijn eerste boek "rauwe voeding voor honden" heeft aangevuld met 'nieuwe data' en dit wordt op het moment in het Nederlands vertaald en zal binnenkort (1 maart?) beschikbaar komen (ik moet zeggen dat hij in de lezing dan blijkbaar niet veel over het nieuwe deel heeft verteld, want alles wat hij vertelde: dat had ik al eerder gehoord). Maar, dit geupdate boek wil ik ook weer graag hebben!

Wat ik grappig vond: hij vertelde in het begin dat het dieet van de wolf geen voorbeeld is (voor 100%) voor het dieet van de hond. Maar gaandeweg bleek dat het optimale dieet voor de wolf eigenlijk ook het optimale dieet is voor de hond ;D.

Want, een wolf eet zeker te weten plantaardig materiaal. Hij eet misschien de maaginhoud dan wel niet op (wel als hij honger heeft!) maar hij eet zeker wel de darmen (guts) + inhoud. David Mech noemt (volgens Mogens) alleen de 1ste maag van de planteneter de 'stomach' en de rest noemt David 'guts'. Dus ook de 2de maag noemt hij 'guts'. En wolf eet vooral planteneters en wat zit er in de darmen van een planteneter? Juistem, plantaardig materiaal. Bovendien eet een wolf besjes en gras. En al met al krijgt de wolf dus een behoorlijke hoeveelheid plantaardig materiaal binnen en dus vind hij dat mensen er goed aan doen om honden ook vooral groente te voeren. Ook vertelde hij dat vele groepen wolven in (ik weet niet meer welke streken) teveel aan dierlijke prooi hebben, vandaag de dag. Ze eten nauwelijks nog plantaardig materiaal, ze zijn eigenlijk te verwend. En raadt een was? Deze wolven zijn minder gezond en er worden daar zelfs wolven met huidproblemen gesignaleerd.

Overigens vertelde hij dat heel veel kennis over hondenvoeding niet specifiek wetenschappelijk was vastgesteld. Dat het meerendeel van de biologie te gecompliceerd is om met 100% zekerheid bepaalde dingen te kunnen zeggen. Maar, dat een hond rauw en vers moet eten: dat staat als een paal boven water. Misschien vind iemand anders het leuk om de details te vertellen? (Robert Wayne and stuff).

En dat een hond niet vegetarisch gevoerd moet worden: daar is hij ook heeeeeeeel duidelijk in ;D

In percentages gezien komt een goed hondendieet er als volgt uit te zien:

50% vlees en pens (hij vindt dat pens onder het kopje vlees mag vallen. Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens, maar goed).
10% a 15% vet
10% a 15% groente
10% a 15% orgaan
10% a 15% bot (kaal - hier ben ik het ook niet helemaal mee eens maar dat is mogelijk erg persoonlijk. Ik vond dit percentage ook niet helemaal overeen komen met wat hij eerder in het verhaal vertelde maar dat is nu even te gedetailleerd om op in te gaan. Kunnen we later in dit topic misschien wel bespreken).

Verder voer je het liefst maar 6 maaltijden (maximaal) per week. En laat je je hond tenminste 1 dag per week vasten. Ook voer je het beste tenminste 1 maaltijd per week wel 4% a 9% van het lichaamsgewicht van de hond. Met andere woorden: beter voer je 3 a 6 grote maaltijden per week zodat de hond een paar keer per week een verzadigd gevoel heeft. Doet de wolf ook. Dat kan de hond/wolf ook goed aan omdat de lever van de hond/wolf zodanig gebouwd is dat het de bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Het opbouwen naar maximaal 6 maaltijden per week: daar moet je wel maanden voor uittrekken. Misschien dat iemand het leuk vindt om dat in detail te vertellen?

Hij heeft verder behoorlijk veel over de evolutie van de wolf verteld en de domesticatie van de hond. Ik hoop dat iemand anders daar een samenvatting van wil geven? (hij heeft ruim 4 uur gesproken dus zoals jullie begrijpen is bovenstaande eigenlijk wel een mini-samenvatting).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 feb 2006, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Oh, ik wil nog wel wat anders kwijt: ik wil graag de mensen bedanken die deze lezing georganiseerd hebben. Het was perfect georganiseerd. De broodjes en hapjes waren heerlijk, de drankjes waren idem dito, de organisatie zat gewoon strak in mekaar en de locatie was prachtig en uniek!!

Afbeelding
Door Erna
Aarrgghh een heel verhaal getypt...druk ik op verzenden blijk ik opeens gast te zijn..grrr...Opnieuw dus

Wat mij bijgebleven is, is dat hij stelt dat de wetenschap nog lang niet alles weet over wat nu precies in goede voeding hoort te zitten. Als voorbeeld gaf hij aan dat een paar decennia geleden nog niemand had gehoord over vitamine E terwijl dat nu heel gewoon is.

En hoe kun je nu voer maken (brokjes) waar alles in zit wat een hond nodig heeft als je niet weet wat erin hoort te zitten.

Vanuit dat oogpunt gezien kun je de hond alleen maar goed voeren als je hem voert als een carnivoor, wat hij ook is. Je weet dat in ieder geval zeker dat er alles inzit wat hij nodig heeft.
Door geer
Lizzy schreef: Oh, ik wil nog wel wat anders kwijt: ik wil graag de mensen bedanken die deze lezing georganiseerd hebben. Het was perfect georganiseerd. De broodjes en hapjes waren heerlijk, de drankjes waren idem dito, de organisatie zat gewoon strak in mekaar en de locatie was prachtig en uniek!!

Afbeelding
Fijn dat je het leuk vond!

Zal je nog wat ergs vertellen... Door alle 'opwinding' zijn we de toastjes, kaasjes, worstjes en nootjes na afloop helemaal vergeten neer te zetten..die vonden we de volgende ochtend in de keuken :-[ ;D Maja, iedereen moest toch naar huis, want 't was best laat.

We hadden in ieder geval een leuke 'doorsnede' van rauw (voerend) Nederland..da's assistentes, rauwvoerders, KVV fabrikanten, natuurgeneeskundigen, 'leken'...

Ik vond het leuk! Al heb ik ook nog wel wat vragen die ik vergeten ben te stellen. Bijvoorbeeld over het voleten en 'leeg laten' van de maag in verhouding tot het gemiddelde bewegingspatroon van de huishond.

Maar goed...hij komt nog wel eens terug ;)
Laatst gewijzigd door geer op wo 08 feb 2006, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
Lizzy schreef: Oh, ik wil nog wel wat anders kwijt: ik wil graag de mensen bedanken die deze lezing georganiseerd hebben. Het was perfect georganiseerd. De broodjes en hapjes waren heerlijk, de drankjes waren idem dito, de organisatie zat gewoon strak in mekaar en de locatie was prachtig en uniek!!

Afbeelding
Idd!!Mmmm wat waren de broodjes lekker zeg!! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door