Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
Lizzy schreef:Maar nou heb ik ook gelezen dat mensen die vlees eten toch agressiever zijn als mensen die het niet eten..... Wat is eigenlijk de definitie van agressie?
Waar heb je dat gelezen Lizzy, weet je dat nog?

Wellicht overbodig, maar in ieder onderzoek wordt een zgn operationele definitie opgesteld. In feite definieert een onderzoeker dus zelf het te onderzoeken begrip. Agressie kun je op tal van manieren bekijken. Bv door reactie op 1 bepaalde stimulus als bv een harde geluidstoon, of toediening van schokken te observeren. Iig in de psychologie zijn er geen vastomlijnde definities van dergelijk gedrag. Eea hangt ook af van welke theorie je uit gaat (als die er zijn).
Lizzy schreef: Ik heb er ook veel aan lopen denken Syl! Ook toevallig dat jij er een topic over opend! Volgens mij zijn vlees-eters over het algemeen wel agressiever als herbivoren. Dat moet ook wel, ze moeten prooi vangen. Maar nou heb ik ook gelezen dat mensen die vlees eten toch agressiever zijn als mensen die het niet eten..... Wat is eigenlijk de definitie van agressie?
Dan ben ik een uitzonderlijke vegetariër. Ik gebruik geen geweld, maar ik ben wel heel erg opvliegend. En verbaal wel een beetje agressief :-[ :-[
Als Kai net heeft gegeten dan moet ik Ziggy altijd bij even bij hem weghouden, want hij is dan best wel opgewonden en kan dan weleens agressief reageren.
Dit deed hij met brokken niet. Dat was hap slik weg en verder geen emoties. Hij is naar mensen toe nooit agressief tijdens het eten.
Maar ja, Kai is geen goed voorbeeld denk ik, want hij heeft gewoon een agressie "probleempje". ::)
ow mijn honden zijn wel feller op vlees hoor.
maar ligt er ook aan wat t is. ::)
maar ik snap t ook wel, lekker eten mogen ze van mij verdedigen, ze mogen ook grommen, maar er word niet gevochten.

die katten van mij leren nu vers waarderen, maar 1dagskuiken, uh die vind ik best eng om te geven. :-[ ;D
ik gooi in 1 keer het zakje leeg en ze mogen t uitzoeken, want ze gaan toch tekeer :o ;D
Chris113 schreef: Ja, dat weet ik. Ik duik niet maar heb ze destijds gezien in het Seaquarium. Die dus...
Nee joh, ik bedoel de wilde echt! In het Seaquarium zijn ze ook, maar ik kwam er laatst een tegen tijdens mijn duik. En dat is niet heel ongewoon , maar wel erg bijzonder ;D
herder_lover schreef: Nee joh, ik bedoel de wilde echt! In het Seaquarium zijn ze ook, maar ik kwam er laatst een tegen tijdens mijn duik. En dat is niet heel ongewoon , maar wel erg bijzonder ;D
Lijkt me echt fantastisch zeg! Om dat mee te maken!
herder_lover schreef: Nee joh, ik bedoel de wilde echt! In het Seaquarium zijn ze ook, maar ik kwam er laatst een tegen tijdens mijn duik. En dat is niet heel ongewoon , maar wel erg bijzonder ;D
Ja dat snap ik :). Ik was ook erg onder de indruk van die enorme school dolfijnen die toen langs het strand kwam zwemmen. Adembenemend....
Ik vind het fascinerend dat het dus over alle dieren gezegd wordt die dierlijke eiwitten nodig hebben in hun menu. En inderdaad wat wordt gezien als agressief gedrag. Een kip die alleen graan en mais en dat soort voer krijgt en die een wurm uit de grond kan trekken raakt daar erg bezitterig van , tenslotte heeft ze mooi even wel het lekkerste hapje van het erf . In feite vertonen ze normaal en natuurlijk gedrag, en in feite wordt het bij dieren die weinig lekker (lees vers) eten krijgen helemaal een must om dat bijzondere lekkere eten te beschermen tegen concurenten, tenslotte is dit eten het waard om voor te vechten. Maar wat een hoop mensen dus bestempelen als agressief er van worden is feitelijk verkeerd benoemt , dieren worden niet agressief van dierlijke eiwitten, je hond gaat niet ineens om niets iets of iemand aanvallen omdat hij een vette RMB op heeft net als dat je parkieten je niet proberen op te vreten als je de voiliere in komt omdat ze vlees of wormen hebben gegeten.
Door Ster
[off-topic]
Lizzy schreef: Wat is eigenlijk de definitie van agressie?
Ah ja, dit bedoelde je natuurlijk retorisch. Ik heb dat wel vaker, dan lees ik iets, hup pleur een antwoord of reactie neer, en begrijp pas later de precieze nuance die bedoeld werd ::) Lastig hoor soms, dat forummen 8)
[/off-topic]
sylvia schreef: Ik ben al dagen het net aan het afspeuren naar barf en fretten en ineens (ja soms duurt het even bij mij) ging mij een lichtje op. Vaker krijgen we hier van mensen die nieuwsgierig zijn naar een rauw dieet de vraag hoe dat dan zit met de agressie, omdat ze verteld is dat honden aggresief worden van rauw vlees. Ik heb dat ook al vaker gehoord over katten. Wij weten dat dit onzin is , maar nu viel bij mij ineens een kwartje dat onze voormalige voiliere vogels (parkietachtigen en kwartels) ook tot op zekere hoogte vleeseters zijn, alleen waarschuwde iedere vogelaar ons met de duistere woorden, voer ze maar heel weinig dierlijke eiwitten anders worden ze agressief, en bij sommige kreeg je als voorbeeld een voedermoment te zien dat er wormpjes werden gevoerd en de kwartels in dit geval elkaar te lijf gingen (zoiets als twee honden die uit één bak moeten eten en hun eten gaan verdedigen)
Ook onze baardagaam die krekels at had een andere eiwit bron nodig, en dat moest kattenblikvoer zijn maar zeker geen vlees want daar worden ze agressief van.
Daar onze parkieten vlees te eten kregen en ik nog nooit aangevallen ben voor mijn eigen vlees, onze baardagaam carnibest heerlijk vond en nog nooit enige teken van agressie heeft vertoont denk ik dat ik gevoegelijk aan kan nemen dat voor al deze diersoorten dit agressie verhaal gewoon pure onzin is.
Er gaat mij ineens ook een lichtje op ;). Een aantal jaren geleden heeft een Britse dierenarts een aantal honden getest. De ene groep kreeg brokken met een hoog eiwit gehalte en de andere honden brokken met een normaal eiwitgehalte. Hij ontdekte dat de honden die op eiwitrijke voeding stonden agressiever werden. De honden op brokken met een gewoon eiwitgehalte vertoonden geen afwijkend gedrag. Het was echter een kleine groep honden.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 31 jan 2006, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
we hebben de vogels altijd meelwormen gegeten, maar hebben nooit "Birds"-taferelen mee gemaakt. ;D
De fokker van mijn pupje vertelde overigens wel dat hij helemaal geen problemen heeft met al z'n honden tegelijk eten geven. Alleen een hondje dat ze op de leeftijd van 10 maanden kregen (kwam uit Finland) was heel bezitterig over haar eten. Ze dacht dat ze een eenmalig feestmaal kreeg. Het heeft lang geduurd is ze door had dat ze zo'n lekker maaltje elke dag kreeg. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door