Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
Ik heb deze verhalen de laatste tijd vaker gehoord: een hond enten met diarree, met huiduitslag enz.
En die dierenartsen hadden ook totaal geen moeite met het enten van zo'n hond... Zouden die allemaal nog nooit een bijsluiter gelezen hebben, of nemen ze het gewoon niet zo nauw ??? >:( :o
Door Duco
Sennaruby schreef: Ik heb deze verhalen de laatste tijd vaker gehoord: een hond enten met diarree, met huiduitslag enz.
En die dierenartsen hadden ook totaal geen moeite met het enten van zo'n hond... Zouden die allemaal nog nooit een bijsluiter gelezen hebben, of nemen ze het gewoon niet zo nauw ??? >:( :o
Ze vangen er 45 euro voor en als het fout gaat dan kom je weer terug en kunnen ze nog eens vangen?
Door diana
nou erg he
de mijne gelukkig niet
eerst worden ze helemaal betast beluisterd en gewogen , wanneer er ook maar de geringste twijfel is wordt er niet geent.
en ook niet standaard ieder jaar
Door Eidos
Hai Wim, Leuk dat ik je hier ook tegenkom :D

Ik heb in onze mails niet meegekregen dat je Duco had laten enten..... ohw ohw ohw .. had ik het maar van te voren geweten dan had ik je kunnen zeggen dat je hem nu echt niet moest laten enten..... Een ziek dier mag niet geent worden.... een enting is namelijk levende ziektecellen inspuiten zodat de hond daar antistoffen voor aanmaakt. Een hond die al ziek is en zwak zal dus ontzettend veel moeite hebben hiermee.... wat soms zelfs fatale gevolgen kan hebben als de hond het niet aankan.... Wat een sukkels daar zeg! Misschien heeft Duco het daarom wel zo zwaar gehad... Maar goed, het is gebeurt en gelukkig gaat het nu de goede kant op met jou lieve herder.
Door Duco
Het zat me nog steeds niet lekker dat ik Duco heb laten enten, terwijl hier gezegd wordt dat het niet mag.
Ik heb zaterdag via google een stuk of 15 dierenartsen / ziekenhuizen en mailtje gestuurd met de vraag of ik mijn hond met epi wel of niet moet laten enten.
Degene die antwoord gegeven hebben ( 7 stuks ) hadden allemaal zo'n beetje hetzelfde antwoord.
Er was er 1 bij die zei dat als ik info wilde dat dat 15 euro kostte.

Alle artsen gaven ongeveer dit antwoord:

Hallo Wim,

Integendeel zou ik bijna zeggen. Een gezonde hond heeft wellicht nog een kans om bijv. Een ziekte van Weil of Parvovirus infectie op eigen kracht te overwinnen maar een EPI hond heeft vele malen minder kans om dat aan te kunnen.

Niet voor niets krijgen ernstig zieke mensen en bejaarden wel jaarlijks een anti griep prik terwijl gewone gezonde Nederlanders het wel zonder kunnen stellen.

Laat dus juist zo'n hond enten.

Het is dus net omgekeerd zoals men je verteld: niet enten is vele malen gevaarlijker dan wel enten.

met vriendelijke groeten,

Anton Beijer, dierenarts
Dierenkliniek de Toren, Drachten
Door Lizzy
Tja....... Ben je nou gerust gesteld?

Ik zou zeggen: ga NOG verder op onderzoek uit, zonder dat je je laat leiden door een DA (of iemand die er gewin bij heeft dat jij wel blijf enten). Lees eens wat boeken van Catherine O'Driscoll. Lees eens op http://groups.yahoo.com/group/jstsayno2vaccs/ en stel daar deze vraag eens! En lees een bijsluiter van de entstoffen! Oftewel: fantastisch dat je zo op zoek bent gegaan en mijn complimenten! Je bent goed bezig! Ik zou alleen ook wat bronnen aanboren die wat minder belanghebbend zijn.
Door Scooby
Duco schreef: Ik heb hem gewogen en hij is sinds 3-12--2005  2,5 kg afgevallen.  Hij weegt nu nog maar een schamele 29,4 kg terwijl 40 kg normaal zou zijn  :(. Hij krijgt reeds 1300 gr carnibest per dag en dat lijkt nog te weinig te zijn.
Iemand een idee of ik dat nog verder moet gaan opvoeren naar bijv. 1500 gram per dag?  :-\
Hoi Wim,

Ik vind dat wel héél veel voer voor een hond van 29 kilo, hoor. Kun je niet beter overstappen op de Carnibest Aktief? Blijkbaar heeft jouw hond een hoge verbranding?
Door Angelique
Scooby schreef: Hoi Wim,

Ik vind dat wel héél veel voer voor een hond van 29 kilo, hoor. Kun je niet beter overstappen op de Carnibest Aktief? Blijkbaar heeft jouw hond een hoge verbranding?
Lijkt me een strak plan bij een hond wiens alvleesklier nagenoeg niet werkt ::)
Door Duco
Ik heb in overleg met CB en paul barte de hoeveelheid voer verder omhoog gedaan omdat mijn hond bleef afvallen. Paul gaf me tevens het advies om er het Satin Balls recept bij te geven. Niets hielp om Duco zwaarder te krijgen. Tevens was zijn huid allergie een groot probleem. Hij was bijna over heel zijn lijf kaal en stonk verschrikkelijk. Tot ik er achter kwam dat de Zymoralpoeder, welke ik over zijn voer moest strooien ivm het niet werken van zijn alvleesklier, de grote boosdoener was. Als ik meer poeder gaf dan ging zijn huid helemaal fout en was zijn ontlasting beter, gaf ik minder poeder dan werd zijn huid wat beter maar ging het weer fout met zijn poep. Voor mij was het toen duidelijk dat het door de zymoral kwam.
Ik ben toen in april overgestapt op "Duck" en dan heb je geen zymoral nodig. Hij krijgt 500 gr. pancreas en 500 gr. uitmuntend per dag. Zijn gewicht is nu 39 kg en zijn huid en vacht zien er perfect uit. Hij krijgt nu dus 1000 gram duck per dag en daarmee zit hij nu 7 weken lang al precies op 39 kg.

Gr.  Wim
Door Femke
Duco schreef: Ik heb in overleg met CB en paul barte de hoeveelheid voer verder omhoog gedaan omdat mijn hond bleef afvallen. Paul gaf me tevens het advies om er het Satin Balls recept bij te geven. Niets hielp om Duco zwaarder te krijgen. Tevens was zijn huid allergie een groot probleem. Hij was bijna over heel zijn lijf kaal en stonk verschrikkelijk. Tot ik er achter kwam dat de Zymoralpoeder, welke ik over zijn voer moest strooien ivm het niet werken van zijn alvleesklier, de grote boosdoener was. Als ik meer poeder gaf dan ging zijn huid helemaal fout en was zijn ontlasting beter, gaf ik minder poeder dan werd zijn huid wat beter maar ging het weer fout met zijn poep. Voor mij was het toen duidelijk dat het door de zymoral kwam.
Ik ben toen in april overgestapt op "Duck" en dan heb je geen zymoral nodig. Hij krijgt 500 gr. pancreas en 500 gr. uitmuntend per dag. Zijn gewicht is nu 39 kg en zijn huid en vacht zien er perfect uit. Hij krijgt nu dus 1000 gram duck per dag en daarmee zit hij nu 7 weken lang al precies op 39 kg.

Gr.  Wim
Blij dat je gevonden hebt waar het probleem nou precies zat!!
Door Lizzy
Duco schreef: Ik heb in overleg met CB en paul barte de hoeveelheid voer verder omhoog gedaan omdat mijn hond bleef afvallen. Paul gaf me tevens het advies om er het Satin Balls recept bij te geven. Niets hielp om Duco zwaarder te krijgen. Tevens was zijn huid allergie een groot probleem. Hij was bijna over heel zijn lijf kaal en stonk verschrikkelijk. Tot ik er achter kwam dat de Zymoralpoeder, welke ik over zijn voer moest strooien ivm het niet werken van zijn alvleesklier, de grote boosdoener was. Als ik meer poeder gaf dan ging zijn huid helemaal fout en was zijn ontlasting beter, gaf ik minder poeder dan werd zijn huid wat beter maar ging het weer fout met zijn poep. Voor mij was het toen duidelijk dat het door de zymoral kwam.

Gr.  Wim
Wauw Wim, dit is goed om te lezen zeg! Fantastisch!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door