Filou schreef: Alle hulp is natuurlijk welkom, want ik weet niet waar beginnen...een ons is een gewichts maat? ongeveer half kilogram, vroeger werd er in ons en pond gewogen
Wat is een ons??
Die wormen waren precies slijmen... op't eerste zicht geen worm dus... maar eens je ze op het krantenpapieer legde, kon je goed zien dat het wel degelijk een worm was van ong. 1cm. Het was ook bruinachtig van kleur, en het uiteinde nog iets donkerder.
Meer kan ik er ook niet over zeggen.![]()

Nou heb je bij schapen een aantal wormen die zich in de maag huisvesten. Ik ken ze niet allen, maar het is wel moeilijk op afstand te beoordelen, hier bijvoorbeeld een aantal...... wat ik natuurlijk niet weet is welke van deze en mischien nog andere komen in Turkije voor....
1. Trichostrogylus axei (maag haar worm) in de abomasum (lebmaag) het is een sliertje van ongeveer 7mm lengte en veroozaakt een ontstoke maag.
2. Paramphistomes (stomach fluke nederlands ken ik niet)
Deze zijn een peervormige roze worm van 5-12 mm lengte, worden meestal in de reticulum (netmaag) gevonden maar ook wel eens in de rumen (pens) schapen worden hier niet echt ziek van, deze parasiet heeft een slak nodig om zijn levenscyclus te voltooien.
3. Ostertagia circumcinta (bruine maagworm)
Deze zijn rood tot bruin is ongeveer 10 mm groot en komt meestal in de abomasum (lebmaag) voor.
Ik heb heel kort gezocht, maar kan niet zoveel vinden met betrekking op Turkije, maar goed, ik heb maar heel even gekeken