Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
Mien schreef: Omdat ik voor Willem aan het lezen ben wist ik waar het stond. En het gaat niet om het vet!! Het gaat om een teveel aan vitamine A. En ik heb ook mijn aantekeningen van opleiding erbij gepakt en daarin stond hetzelfde als in het stuk van Wenne: Een teveel aan vitamine A is wel degelijk schadelijk!! Er zijn verschillende soorten vitamines. Een teveel aan vit. C wordt door het lichaam gewoon uitgescheiden (gepiest dus) maar dat gaat NIET op voor vit. A!!
Oke, maar je moet gek doen wil je vit. A overdoseren en een gebrek aan taurine bij een kat lijkt me slimmer. Om de reden van vit. a zou ik dus geen vel verwijderen, hooguit voor een dikkie die wel wat minder vet mag hebben.
Door wenne
Mien schreef: Omdat ik voor Willem aan het lezen ben wist ik waar het stond. En het gaat niet om het vet!! Het gaat om een teveel aan vitamine A. En ik heb ook mijn aantekeningen van opleiding erbij gepakt en daarin stond hetzelfde als in het stuk van Wenne: Een teveel aan vitamine A is wel degelijk schadelijk!! Er zijn verschillende soorten vitamines. Een teveel aan vit. C wordt door het lichaam gewoon uitgescheiden (gepiest dus) maar dat gaat NIET op voor vit. A!!
Omdat ik in mijn artikel het recept van Michelle Bernard (aka feline future diet) bespreek, staat er idd een stukje in over het verwijderen van vel van de kip... Dit is het bewuste stuk:
Een andere vraag die u zichzelf zou kunnen stellen, is dan weer waarom Michelle Bernard aanraadt het vel van kip of kalkoen te verwijderen, aangezien het toch vrij natuurlijk lijkt voor de kat om dit mee op te eten. De reden is dat het vel van deze (gekweekte) dieren extreem rijk is aan omega-6 vetzuren, en op die manier zou de omega-6:omega-3 verhouding te veel uit balans gebracht worden. (Hetzelfde geldt overigens ook voor rundsvet, hetgeen dus ook wordt afgeraden). Daarnaast bevat het vel ook vitaminen A en D. De behoefte daaraan is echter al voldaan d.m.v. de toegevoegde lever en eierdooiers, en we willen hier niet mee gaan overdoseren.

Dit is dus de reden waarom zíj aanraadt het vel te verwijderen. Verder zeg ik ook duidelijk dat iedereen met al hetgeen in mijn artikel staat doet wat hij of zij wil, als je maar weet waarom je iets (niet) doet...

Ben trouwens wel benieuwd naar dat van die taurine in vel. Al zou ik toch liever mijn taurine halen uit hart en spiervlees denk ik.
Laatst gewijzigd door wenne op wo 21 dec 2005, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Nou weigert mijn kat (die pas net een anderhalve week aan het gebarf is) om vetrandjes en vel te eten.
Tenzij het door de molen mee 'vermalen' wordt.

Ik weet er verder NIETS van........
Maar ik dacht dat van oudsher zelfs de fabrieksvoeding voor katjes veel minder vet bevat dan bijvoorbeeld voor honden.
Voeding van een kat is 'magerder' over het algemeen.

Als ik fout zit, dan fluit me maar terug.
Maar dit dacht ik altijd begrepen te hebben.

En terwijl mijn eigen kat nu voor het éérst haast 'volledig' barft......merk ik dus met regelmaat dus ze stukjes vet (óók vel) weigert......
In tegenstelling tot de hond.

Vitamine C, daar weet ik van.....dat een overdosis niet zo erg is.
Wordt inderdaad gewoon 'afgevoerd'.
Een HEEL ERGE overdosis zou hooguit ietwat minder kunnen zijn voor nietpatiënten.
Van veel ander vitamines heb ik vaak gedacht...dat TEVEEL vaak nadelig is.
Een reden.....waarom ik heel huiverig ben voor 'supplementen'.

Al geef ik toe.....dat nu ik ZELF volledig verantwoordelijk wordt voor de 'totale voeding'.....dat ik meer en eerder denk...of supplementen wellicht 'nodig' kunnen zijn.
Dat komt wellicht omdat je met 'wat brokjes' of te wel 'kant en klaar' .......de gedachte kon hebben dat alles in afstemming 'geregeld' is.

Alhoewel.....een overdosering aan vit. a....lijkt me (normaal gesproken) niet zo snel op de loer te liggen.
Maar....ik ga me nu wél afvragen.....of lever en dat soort dingen....snel 'teveel'' gegeven kunnen worden.

Ik weet de exacte norm-gegevens niet, over wat zou moeten.....en wat je feitelijk geeft.
Door 202spots
wenne schreef: Ben trouwens wel benieuwd naar dat van die taurine in vel. Al zou ik toch liever mijn taurine halen uit hart en spiervlees denk ik.
Het ging er geloof ik om of je de vel wel of niet van de kip moet halen ???
Er staat niet dat je alleen vel moet gaan geven!
Er werd destijds op de epilepsy list gezegd dat je de vel OOK moest geven omdat het veel taurine bevat.
Dus gewoon de vel EN de rest van de kip voeren.
b.t.w
Taurine gehalte in Lam en Kip is hoger dan in rundvlees.
Door Mevroi Kruim
Taurine gehalte in rood vlees is iha hoger dan in wit vlees zoals kip.
Envetoplosbare vitamines kun je idd overdoseren omdat ze in het lichaamsvet worden opgeslagen en niet uitgescheidenzoals wateroplosbare vitamines.
Met A en vooral D moet je dus uitkijken, ook al zul je nooit gevaarlijke doses bereiken met natuurlijke voeding. Alleen als je supplementen geeft met ook A en D erin heb je kans op problemen. E is vrij moeilijk over te doseren ( te overdoseren?)
C en B-vitamines zijn wateroplosbaar.
Door wenne
Kruimel schreef: Taurine gehalte in rood vlees is iha hoger dan in wit vlees zoals kip.
Toch valt dat goed mee met die kip, het is vooral belangrijk om niet alleen/hoofdzakelijk kipfilet te geven, maar ook/vooral het vlees van de poten enzo, idd dus wel het donkerdere vlees.

Zie:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg392166
Table 3. Taurine content of meats, poultry and aquatic products in China (mg/100 g edible portion)

Food
Taurine conc.

Chicken leg
378

Chicken breast
26

Beef
64
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door