Mien schreef:
Omdat ik voor Willem aan het lezen ben wist ik waar het stond. En het gaat niet om het vet!! Het gaat om een teveel aan vitamine A. En ik heb ook mijn aantekeningen van opleiding erbij gepakt en daarin stond hetzelfde als in het stuk van Wenne: Een teveel aan vitamine A is wel degelijk schadelijk!! Er zijn verschillende soorten vitamines. Een teveel aan vit. C wordt door het lichaam gewoon uitgescheiden (gepiest dus) maar dat gaat NIET op voor vit. A!!
Omdat ik in mijn artikel het recept van Michelle Bernard (aka feline future diet) bespreek, staat er idd een stukje in over het verwijderen van vel van de kip... Dit is het bewuste stuk:
Een andere vraag die u zichzelf zou kunnen stellen, is dan weer waarom Michelle Bernard aanraadt het vel van kip of kalkoen te verwijderen, aangezien het toch vrij natuurlijk lijkt voor de kat om dit mee op te eten. De reden is dat het vel van deze (gekweekte) dieren extreem rijk is aan omega-6 vetzuren, en op die manier zou de omega-6:omega-3 verhouding te veel uit balans gebracht worden. (Hetzelfde geldt overigens ook voor rundsvet, hetgeen dus ook wordt afgeraden). Daarnaast bevat het vel ook vitaminen A en D. De behoefte daaraan is echter al voldaan d.m.v. de toegevoegde lever en eierdooiers, en we willen hier niet mee gaan overdoseren.
Dit is dus de reden waarom zíj aanraadt het vel te verwijderen. Verder zeg ik ook duidelijk dat iedereen met al hetgeen in mijn artikel staat doet wat hij of zij wil, als je maar weet waarom je iets (niet) doet...
Ben trouwens wel benieuwd naar dat van die taurine in vel. Al zou ik toch liever mijn taurine halen uit hart en spiervlees denk ik.