Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door James
In de geschiedenis van het forum kom ik dit heel vaak tegen in verband met artrose.

Ik zag in dat er in groenlipmossel veel Chondroitine zit. Maar is dat de enige werkende stof daarin? Of doet het nog meer? Is er een toegevoegde waarde als je je hond al Glucosamine/Chondroitine geeft?

En doet Duivelsklauw daar bovenop nog iets? Pijnstillend en ontstekingsremmend, dat weet ik. Pijnstillend is op zich wel meegenomen, want af en toe heeft ze er behoorlijk pijn aan. En de ene zegt dat je het wel langdurig kan geven en de ander vindt van niet... Tsja... Zijn er goede ervaringen mee?

James heeft een aantal jaren geleden een Carbon kruisband gekregen en sindsdien artrose in die knie. Die achterlijke arts zei maar steeds dat het normaal was en dat het uiteindelijk misschien nog wel iets minder zou worden. Mooi niet. En nu vind ik haar echt te oud om weer onder het mes te gaan.
Vorige keer is ze namelijk een week neurotisch geweest door de operatie/narcose en een half jaar bezig geweest met revalideren.

Op haar leeftijd dus geen optie meer vind ik eigenlijk, maar het blijft me dwars zitten, want ze heeft er gewoon regelmatig veel pijn aan en dan geef ik die troep van een Metacam maar weer. En volgens mij heeft ze er altijd wel wat pijn aan, alleen is het gewenning geworden denk ik.

Al moet ik wel zeggen dat sinds ze barft het echt een stuk minder geworden is. Toeval of niet, de tijd zal het leren....

Maar ervaringen met duivelsklauw en groenlipmossel?
Door Femke
Over Groenlipmossel weet ik niets, maar ik geef Loebas vaak Duivelsklauw als hij pijn aangeeft. Maar ik heb het nog nooit langere tijd achtereen gebruikt.

De laatste tijd geef ik ook wel Salisprin, een natuurlijke pijnstiller bij gewrichtsproblemen. Mischien is dat anders iets voor James?

Omschrijving van Vitotaal/Vitelle Salisprin:

Salix complex

Snelle werking

Van de Wilg, die op het noordelijk halfrond voorkomt, bestaan maar liefst tweehonderd soorten. Het blijken sterke bomen, want sommige soorten zijn zelfs in staat om de poolkou en het ijskoude klimaat in het hooggebergte te trotseren. Behalve de wilde soorten kennen wij hier vooral kweekvormen, zoals de treurwilg. De Wilg werd reeds in de oudheid door heelmeesters genoemd. Waarvoor ze de boom gebruikten, is echter nooit duidelijk geworden. Duidelijk is wel, dat de bast, de bladeren en de katjes heilzame stoffen bevatten. Wilg verlicht ondermeer bij gevoelige gewrichten.

Toepassingen
- Snelle werking
- voor soepele gewrichten
- Voor normale temperatuur

Samenstelling
1 capsule bevat: Salix alba 200mg Stachys officinalis 60mg Scutellaria lateriflora 60mg Rosmarinus officinalis 20mg Verbena officinalis 20mg.

Aanwijzingen voor gebruik
3 maal daags 1-2 capsules met een 1/2 glas water na de maaltijd innemen.
Door Lizzy
Groenlipmossel: bevat Glucosaminoglycans, bevat chondroïtine sulfaat, omega 3 vetzuren, aminozuren (glutamine en methionine), vitaminen (Vit E en Vit C) en mineralen (zink, koper en mangaan).

Over Duivelsklauw: ik geef Brutus al enige tijd Duivelsklauw, naast Glucosamine. Alleen gluco (met chondroitine en msm etc) helpt gewoon absoluut niet voldoende. Hij heeft artrose.

Nou is er wat te doen geweest over Duivelsklauw. Volgens een of andere arts en dr Crama was duivelsklauw heel erg gevaarlijk en misschien nog wel gevaarlijker als normale pijnstillers. Dat is deze discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg403635

en deze:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg430313

Ik geloof het allemaal niet echt en aangezien Brutus geweldig op Duivelsklauw reageert, blijf ik het hem geven. Ik geef hem een hele lage dosering en ik heb ook wel gemerkt dat hij op een hogere dosering nog beter reageert. Dus ik geef soms ook wel iets hogere doseringen en soms ook een paar dagen niks. En dat zie ik dan ook direct aan hem.... En ik blijf toch denken dat Duivelsklauw altijd nog minder slecht is en minder bijwerkingen heeft als die NSAIDs troep!

Ik weet niet wat er allemaal in "Pijncompositum" van de Groene Os zit en of dit langdurig gebruikt kan worden. Maar ik zou zo'n middel eerst proberen bij Brutus voordat ik aan de NSAID's zou gaan.
Door James
Femke schreef:

De laatste tijd geef ik ook wel Salisprin, een natuurlijke pijnstiller bij gewrichtsproblemen. Mischien is dat anders iets voor James?
Geen idee. Nog nooit van gehoord eigenlijk. En bevalt dat jou beter als duivelsklauw? En niet geheel onbelangrijk, wat kost het? Duivelsklauw is namelijk zeer goedkoop. Zelfs in de aanbieding bij De Tuinen op dit moment... :D

En werkt het vrij snel? Dus heeft het zin om het te geven als ze pijn heeft na het uitlaten? Of is het iets wat je moet blijven geven?
Laatst gewijzigd door James op wo 14 dec 2005, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door James
Lizzy schreef: Groenlipmossel: bevat Glucosaminoglycans, bevat chondroïtine sulfaat, omega 3 vetzuren, aminozuren (glutamine en methionine), vitaminen (Vit E en Vit C) en mineralen (zink, koper en mangaan).

Over Duivelsklauw: ik geef Brutus al enige tijd Duivelsklauw, naast Glucosamine. Alleen gluco (met chondroitine en msm etc) helpt gewoon absoluut niet voldoende. Hij heeft artrose.

Nou is er wat te doen geweest over Duivelsklauw. Volgens een of andere arts en dr Crama was duivelsklauw heel erg gevaarlijk en misschien nog wel gevaarlijker als normale pijnstillers. Dat is deze discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg403635

en deze:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg430313

Ik geloof het allemaal niet echt en aangezien Brutus geweldig op Duivelsklauw reageert, blijf ik het hem geven. Ik geef hem een hele lage dosering en ik heb ook wel gemerkt dat hij op een hogere dosering nog beter reageert. Dus ik geef soms ook wel iets hogere doseringen en soms ook een paar dagen niks. En dat zie ik dan ook direct aan hem.... En ik blijf toch denken dat Duivelsklauw altijd nog minder slecht is en minder bijwerkingen heeft als die NSAIDs troep!

Ik weet niet wat er allemaal in "Pijncompositum" van de Groene Os zit en of dit langdurig gebruikt kan worden. Maar ik zou zo'n middel eerst proberen bij Brutus voordat ik aan de NSAID's zou gaan.
Haha, Lizzy onze wandelende bibliotheek. :D Ja, die discussies was ik ook al tegen gekomen en daar kwamen ook verschillende meningen op.

Op zich ben ik er niet zo heel bang voor als er op ten duur bijwerkingen zouden kunnen gaan optreden, want James is toch al flink op leeftijd. Liever dat ze zonder pijn door het leven gaat en wat korter... Dat is ook waarom ik die troep van een Metacam blijf geven.

Er zit volgens mij helemaal niets aan pijnstillers in het Glucosamine complex van De Groene Os. Op zich ben ik daar ook wel voor, want met pijnstillers richten ze ook veel meer schade aan. Doordat ze het minder voelen, rennen ze er ook harder doorheen.

Werkt Duivelsklauw vrij snel? Dus dat je het bijvoorbeeld direct na het uitlaten kan geven? Of heeft dat echt langere tijd nodig?

En Groenlipmossel dus geen ervaring mee?
Door Lizzy
Oeps. Ik was weer lekker volledig he... Ik geef iedere dag Duivelsklauw. En soms ook wel dagen niet. En ik merk eigenlijk direct dat hij direct slechter loopt, dus zodra ik 1 dosering niet heb gegeven. Dus volgens mij werkt het vrij snel, maar ik denk niet zo snel dat je kunt gaan wandelen, dan Duivelsklauw geven en dat het dan werkt. Ik denk dat als je 's middags gaat wandelen je het dan 's morgens moet geven.

Groenlipmossel krijgt hij ook. Maar daar is hij nou werkelijk niet beter van gaan lopen (nou ja, eigenlijk bedoel ik op staan want Brutus mankt vooral als hij op staat). Toch blijf ik het geven. Het is wederom in de aanbieding bij de tuinen (helft van de prijs) en ik hoop dat het ergens ook een beschermende werking heeft voor de toekomst (zodat hij, als hij 17 is nog steeds lekker mee kan :D).
Door James
Jaaaa en de visolie, levertraan en duivelsklauw was ook in de aanbieding... Ik heb dus even ingeslagen... En ja, ook de levertraanoliecapsules heb ik een potje van gekocht.

Allemaal een pilletje in de week moet kunnen... ;D

Maar nog even terug komend op de duivelsklauw. Heb jij niet het idee dat je hond dan door pijn heen loopt? Of is het zo sterk eigenlijk niet?

En de groenlipmossel stinkt naar mossel behhhhh ;D
Door Lizzy
James schreef: Jaaaa en de visolie, levertraan en duivelsklauw was ook in de aanbieding... Ik heb dus even ingeslagen... En ja, ook de levertraanoliecapsules heb ik een potje van gekocht.

Allemaal een pilletje in de week moet kunnen... ;D

Maar nog even terug komend op de duivelsklauw. Heb jij niet het idee dat je hond dan door pijn heen loopt? Of is het zo sterk eigenlijk niet?

En de groenlipmossel stinkt naar mossel behhhhh ;D
Geef niet teveel levertraanolie hoor! Levertraanolie bevat veel vitamine A en D.

Nee, ik heb zeker niet het idee dat Brutus door de pijn heen loopt op Duivelsklauw. Maar ik zie gewoon dat het hem goed doet. En nu wil hij dus graaaaaaaaag weer veel spelen en met stokken sjouwen maar niet op een onverantwoordelijke, hysterische manier. Hij is gewoon blij.

En jaaaaa, die groenlipmossel meurt ;D!!!!!!!
Door James
Goed om te horen... Ik hoop dat het ook voor mijn ouwetje werkt...

Is eens per week 1 levertraancapsule te veel? Een halve capsule per week dan? En hoeveel een klein hondje, een kwart?
Door Lizzy
James schreef: Goed om te horen... Ik hoop dat het ook voor mijn ouwetje werkt...

Is eens per week 1 levertraancapsule te veel? Een halve capsule per week dan? En hoeveel een klein hondje, een kwart?
Waarom wil je eigenlijk levertraanolie geven? Ik denk dat de dosering van levertraan ook af hangt van wat je voert. Als je kvv zou voeren dan zou ik geen levertraanolie geven en als je zelf samenstelt dan denk ik niet dat het kwaad kan om 1 hele capsule per week te geven aan grote/kleine hond.
Door James
Ik voer helemaal geen kvv, volledig barf. Alhoewel ze nog wel af en toe een handje brokjes krijgen, toch zonde om weg te gooien, maar ik ben van de week begonnen met 100% barf en heel minimaal een handje brokjes.

Ik doe dat soms nog 's ochtends. Als ik het eten voor de honden nog niet voorbereid heb de vorige dag. Ze zijn zo gewend aan 's ochtends eten en ik krijg ze er maar moeilijk vanaf. Het maakt op zich niet uit hoe laat, maar als ik uit mijn bed kom, wordt er toch echt van me verwacht dat ik ga jagen en snel ook ;D Ik probeer het wel wat af te wisselen binnen een uur, dus ene keer gelijk, de andere keer een uur wachten. Maar dat oudje wordt daar al niet blij van...

Maargoed, 1 capsule per week kan dus... Heb het al staan, dus dat ga ik ook doen ook ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door