Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door roefus
Oké, bedankt voor de reacties.

Bij energie-verbruik dacht ik meer aan het tekort aan speciale ingrediënten.
Bij de mens kunnen koolhydraten, suikers e.d. hierin voorzien.
Het zou dus kunnen dat honden in dat geval wellicht niet meer orgaanvlees en bot moeten consumeren, maar iets meer en vetter spiervlees.
Maar goed, ik kom er nog wel uit.

Ik weet dat wolven in bepaalde gebieden zelfs periodes doorkomen met bessen en ander herbivorenmateriaal.
Mijn honden plukten vroeger ook de besjes en druiven van de struik (kleine beetjes, en vonden dat lekker).
Was ook 'n spelletje....wie komt er nog aan dat druifje.....

Nee, mijn honden aten nooit veel brokken.
Maar er zaten wel brokken bij.
Ik bouw dat nu ook drastisch af....maar wilde het een beetje geleidelijk doen.

Botten is inderdaad teveel gezegd.....er zit behoorlijk wat vlees aan...
Het is redelijk moeilijk om dan het 'exacte' percentage bot te berekenen.
Orgaanvlees.....accoord.....kan afwisselender.
Maar over een redelijk grote periode gezien, denk ik dat ik alle bestaande organen dan wel zal voeren.
En dan is het wellicht tóch afwisselend?
Zal proberen om de porties iets meer af te wisselen, ook per keer.

Noten vinden mijn honden trouwens heel lekker.
Fruit aten vroeger sommigen graag, de huidige herder (twee honden zijn onlangs overleden, heel oud) eet het om mij een plezier te doen.
"Als jij nou zooooooo graag hebt dat ik dat eet, nou vooruit dan............' :))

Eén ding is een voordeel van Barf, haha.
Als we 'samen' naar de markt gaan, willen we heel graag langs de viskraam.....om een hollandse nieuwe te happen.
Ik met uitjes, hij zonder (uitjes zijn zóóó vies).
Ik deed dit altijd 'stiekum'......het MAG eigenlijk niet.....
Maar goed, nu mag het WEL :))))
Behalve dan die kibbeling....waar mijn dochter hem een stukje van geeft......
Maar dat zal ik dan (om de gebraden toestand) maar héél even niet zien?

bedankt voor de reacties.
Door herder_lover
ik denk dat het meeste wel al gezegd is over de koolhydraten ;D. Ik doe het ook niet (meer). En de kibbeling is niet zo zeer vanwege het gare, als wel om het korstje dat erom zit. Oeps, ook weer koolhydraten :-X en erg vet natuurlijk (frituur).
In het begin is het veel lezen, proberen en uitvinden. Voor de percentages heb ik de Barfhulp (excel bestandje). En als je een actieve hond hebt, is het ook uit proberen. De ene actieve hond is ook anders dan de andere actieveling. Ik weet dat Dara (erg actief) in NL altijd te mager was. Nouja, iets te schraal zeg maar, en nu na ik hier op andere soorten vlees ben overgegaan, komt ze aan en is nu erg stevig (niet dik, maar echt stevig en gespierd) en de dierenarts is super blij over haar. Je voelt de ribben nog zoals het hoort, maar ze is nu verder gevuld ;D
Door roefus
Nou ja, die twee stukjes kibbeling zo eens in de paar weken, zullen qua percentage verwaarloosbaar zijn.
Wat ik me wél afvraag dat is: als je met regelmaat ook kvv voert......moet je dan niet het percentage orgaanvlees net wat minderen?
Ik kom er niet exact uit, maar in de 'kant en klare' voeding wordt volgens mij al vaak veel orgaan gestopt.
Het is goedkoper dan spiervlees, dus zal het percentage niet te weinig zijn.
Ik krijg zelf de neiging om de hoeveelheid spiervlees iets op te voeren en net orgaan iets te minderen.
Dan wél met afwisseling, maar tot hooguit 10 %.
En als het om spieropbouw gaat, geldt dan niet dat die bouwstoffen tóch voornamelijk uit eiwitten moeten bestaan.
En volgens mij is het ene vlees niet zo eiwitrijk als het andere, in ieder geval niet wat hoogwaardige eiwitten betreft.
Wat is overigens precies het voordeel van visolie?
Vitamine E zit in ieder geval ook in goede olijfolie en zelfs zonnebloem.
Gaat het dan om vit. D, die eveneens in vette vis voorkomt?
Door Lizzy
[quote="roefus"]
Nou ja, die twee stukjes kibbeling zo eens in de paar weken, zullen qua percentage verwaarloosbaar zijn.
Wat ik me wél afvraag dat is: als je met regelmaat ook kvv voert......moet je dan niet het percentage orgaanvlees net wat minderen?
Ik kom er niet exact uit, maar in de 'kant en klare' voeding wordt volgens mij al vaak veel orgaan gestopt.
Het is goedkoper dan spiervlees, dus zal het percentage niet te weinig zijn.
Ik krijg zelf de neiging om de hoeveelheid spiervlees iets op te voeren en net orgaan iets te minderen.
Dan wél met afwisseling, maar tot hooguit 10 %.
En als het om spieropbouw gaat, geldt dan niet dat die bouwstoffen tóch voornamelijk uit eiwitten moeten bestaan.
En volgens mij is het ene vlees niet zo eiwitrijk als het andere, in ieder geval niet wat hoogwaardige eiwitten betreft.
Wat is overigens precies het voordeel van visolie?
Vitamine E zit in ieder geval ook in goede olijfolie en zelfs zonnebloem.
Gaat het dan om vit. D, die eveneens in vette vis voorkomt?

[/quote]

Ik heb daar onlangs wat over geschreven, over kant en klaar combineren met zelf samengesteld en orgaanvlees en dat staat in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=15406

In het kort komt het er op neer dat ik inderdaad wat minder orgaanvlees zou voeren. Hooguit 10%.

Visolie bevat veel omega 3 vetzuren. Olijfolie bevat omega 9 vetzuren en zonnebloemolie bevat omega 6 vetzuren. Het gaat dus niet om vitamine D (dat zit niet in visolie, wel in levertraanolie). Omega 6 vetzuren zijn overigens al ruim aanwezig in verse voeding. Met name omdat kip veel omega 6 vetzuren bevat. Nu is het niet zo'n goed idee om heel veel omega 6 vetzuren te voeren en weinig/geen omega 3 vetzuren. Dit veroorzaakt namelijk bijv. ontstekingen en ook ziektes als reuma, hartziekte en er zijn redenen om aan te nemen dat er verhoogde kans op kanker is wanneer er teveel omega 6 vetzuren ten opzichte van omega 3 vetzuren genuttigd worden. Vroeger was het zo dat vlees ook omega 3 vetzuren bevatte. Tegenwoordig is vlees (bio-industrie vlees) arm aan omega 3. Vandaar dat het raadzaam is om ervoor te zorgen dat de hond (en mens) voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt. De beste bron: vette vis/visolie. Een andere bron is lijnzaadolie maar deze bevat een niet-actieve omega 3 vetzuur. Deze moet in het lichaam nog eerst omgezet worden. En nu zijn in het lichaam van de mens en hond niet altijd alle omstandigheden aanwezig om deze omzetting goed plaats te laten vinden. Ik vind dat visolie daarom de voorkeur verdient.

Omega 9 vetzuren hebben nog geen bewezen nuttig effect bij honden.
Door roefus
Heb dat van die omega vetzuren nog eens nagekeken.
En inderdaad begrepen dat de omega 6 vetzuren feitelijk in balans moeten zijn met de omega 3 vetzuren.
Dusss.......visolie krijgt de voorkeur.
Verd......wat een gepuzzel eigenlijk........
Door Nelly
Nee joh, niet teveel puzzelen. Ik voer ook om en om kvv en "barf" om de andere dag. Ga er altijd van uit dat in de kvv alles zit wat ze nodig hebben, dus dat ik met het zelf samenstellen niet zo heel nauw hoef te kijken. Toch probeer ik wel een beetje te letten op afwisseling. Dus niet een en dezelfde diersoort (wissel kip, lam, rund, eend e.d. af) en ook niet steeds dezelfde delen van een dier. D.w.z. dan eens ribben met vlees, dan eens organen, dan eens alleen vlees, enz.
Door roefus
[quote="Nelly"]
Nee joh, niet teveel puzzelen. Ik voer ook om en om kvv en "barf" om de andere dag. Ga er altijd van uit dat in de kvv alles zit wat ze nodig hebben, dus dat ik met het zelf samenstellen niet zo heel nauw hoef te kijken. Toch probeer ik wel een beetje te letten op afwisseling. Dus niet een en dezelfde diersoort (wissel kip, lam, rund, eend e.d. af) en ook niet steeds dezelfde delen van een dier. D.w.z. dan eens ribben met vlees, dan eens organen, dan eens alleen vlees, enz.
[/quote]

Ik begin het aardig door te krijgen.
Zat eerst wat fout met de 'bot-percentages', omdat ik niet goed keek naar het soort van bot, of er veel vlees aan zit of weinig.
Heb dit nu in de gaten :))
En doe iets minder orgaanvlees erbij tijdens de barfdagen (i.v.m een te hoog percentage in de kvv).
Dan maar de visolie i.p.v. die andere....
En voor de afwisseling....moet ik nog eens goed gaan rondkijken, anders betaal ik me dadelijk blauw :))
Er moet hier in de buurt iets te ritselen zijn, ga vandaag eens langs bij een islamitische slagerij.....en dan moet het maar lukken.
Pffff.......was tóch ff puzzelen.
Haha, ik lag vannacht wakker en zat maar percentages te berekenen....en hoe ik het dan het beste samenstelde.
En TOEN ........hoorde ik mijn hond in de gang 'kotsen'.
Ik dacht.....: 'nee hè? nou begint het gezeik, na die botten van gisteren'.
Maar wat bleek?
Er lag maar een héééél klein beetje slijm, een maiskorrel en een stuk champignon.
Verder niks, het geluid was erger geweest.
En die champignon en maiskorrel had hij geeneens van mij gehad......dat ook nog.
Bij navraag bleek dat mijn zoon hem gisteravond een laatste lepel (restje) van zijn macaronischotel gegeven had.........pffffffffffffff...........
'Het was haast niks' zei hij.
Daar doe ik ook niet te moeilijk over, maar toch......
Haha, gelukkig dat dat dan de boosdoener was, en niet mijn gebarf........:))
Door Mevroi Kruim
Heb helemaal beeld ;D ;D piekermaaldenkpeins ;D ;D
en dan die kotsende hond :-X
Met barfen neem je zelf verantwoordelijkheid voor de inhoud van het dieet bvan je hond, en da's toch nog wat anders dan een blik of zak uit de kast of pak uit de vriezer trekken. Maar wel het beste dat je voor je hond kunt doen, en nog leuk ook!
En de beste barfers zijn degenen die nadenken over wat ze doen, vind ik althans.
Door roefus
Zo is dat, wat piekeren en peinzen en de verantwoordelijkheid nemen :))
En laat ik dan dus nu nét een slagerij ontdekt hebben (op 5 minuten lóópafstand) waar ik aan kalfsbotjes, skelet, schouder mét vlees kan komen en aan lamsribbetjes, lekker bevleesd voor een 4,50 per kilo.
En op zaterdag alles van vis wat ik wens.
Dus....ik geloof dat ik mijn adresjes redelijk compleet heb.
De poelier en ook de kiponderdelen en nekjes, had ik al ontdekt en rundervlees ook.
Door Mevroi Kruim
[quote="roefus"]
Zo is dat, wat piekeren en peinzen en de verantwoordelijkheid nemen :))
En laat ik dan dus nu nét een slagerij ontdekt hebben (op 5 minuten lóópafstand) waar ik aan kalfsbotjes, skelet, schouder mét vlees kan komen en aan lamsribbetjes, lekker bevleesd voor een 4,50 per kilo.
En op zaterdag alles van vis wat ik wens.
Dus....ik geloof dat ik mijn adresjes redelijk compleet heb.
De poelier en ook de kiponderdelen en nekjes, had ik al ontdekt en rundervlees ook.

[/quote]

Heeee, super! Da's pas makkelijk!
Door sylvia
Ziet er goed uit op enkele dingen na, gestoomde vis en de rijst/brood/macaroni die zou ik dus laten vallen.

De vis gewoon rauw geven.

Hier krijgen ze eigenlijk helemaal geen graan.
Door roefus
bedankt voor de informatie.
mijn samengestelde menues zijn inmiddels weer aangepast.
Door roefus
Haha, hoort mij aan......gij allen.
Ik heb ZOOOOOO onbeschrijflijk zitten genieten.
Meer dan van mijn eigen maaltijd, zeker weten !!!!
Hoppah.........die schep rijst zat erin (tafelrestje???( vermengd met huttekase.....
Daar doorheen zo'n Rodi pens-burgertje....om het smakelijk te houden, lekker vermengd.
De lamsribbetjes...en die ene runderriblap...en een paar kippennekjes erbij...........
Wat deed 'meneer hond'.......Roefus dus...........
Hij keek (tis een voorzichtige eter) en legde 'om te beginnen' één van de lamsribben ernaast........
Om verder in zijn bak te gaan.......haha.
Volgende lamsribstuk....legde hij óók naast de bak.....maar ging voorzichtig snuffelen.....
Toen BEGON hij eraan......
En vond het ZO LEKKER ........dat die ene, die ernaast lag.......zijn 'volgende' prooi werd :))
En vervolgens gingen al die stukken eraan (ik had ze, om te beginnen, nog maar een keer doorgesneden).
Hij kauwde heel netjes en precies, zoals het mijn Olivier Bommel betaamt.
De schep rijst, met dat soort kwark en pens....ging uiteindelijk pas helemaal op het laatst.
Zelfs de kippennekjes kwamen láter aan de beurt.......

En het gaafst vind ik nog wel mijn katertje.......
Vorig jaar opgevangen als 'zielig geval' bij cat-shelter.....
Bang en angstig om 'gevangen' of 'aangeraakt' te worden.
Maar IK vond hem niet hopeloos........
IS ook niet zo....want hij slaapt onderhand in mijn bed.....als ik niet uitkijk.
Was daarginds gewend aan brokjes en zakjes whiskas.
Dat houden we nog even vol......
Zwart heksenkatertje.....wat wil je?
Past precies bij mij!!!!
Maar alvorens hij hedenavond zijn whiskas-vleesje nuttigde......
Haha, hij begon met de verse stukjes lam....en ging daarna aan de gang met een uiterst klein stukje 'kippennekje'.
ZOOOOOO leuk.......ging daarna in Roefus' bak kijken of daar méér lag.

Yesss.......ik ben zelf vrijwel vegetarisch (maar mij kennende.....nóóit helemaal....want ik zondig graag, ook met de beestenboel).
Maar DIT vanavond.......het was zóóó leuk.
Bedankt aan deze site.
Terug naar de roots, waar ik dertig jaar geleden zat....
En nu......ik wordt vast een 'heel eigenwijze' tachtigjarige.......
Als ik het haal .......(haha, wellicht met supplementen) en af en toe een sigaretje :))))
Door roefus
Haha Kruimel, jij dacht dat ik een 'voorbijganger' was.
Ennn.......'die zien we nooit meer terug'.
NOT.

Maar eigenwijs.....dat wil je niet weten.
En ze rekent álles uit......zoekt zelfs naar het waarOM dat die vetzuren in olijfolie geen betekenis hebben.
Er MOETEN toch amerikaanse proefschriften zijn.......

Yesss.......slaafje van mezelf.......
Maar........de honden- en kattenliefde straalt er al levenslang vanaf..........

LEUK is dit !!!!!!!!!!!!!!!!1
Door Lizzy
[quote="roefus"]
Haha, hoort mij aan......gij allen.
Ik heb ZOOOOOO onbeschrijflijk zitten genieten.
Meer dan van mijn eigen maaltijd, zeker weten !!!!
Hoppah.........die schep rijst zat erin (tafelrestje???( vermengd met huttekase.....
Daar doorheen zo'n Rodi pens-burgertje....om het smakelijk te houden, lekker vermengd.
De lamsribbetjes...en die ene runderriblap...en een paar kippennekjes erbij...........
Wat deed 'meneer hond'.......Roefus dus...........
Hij keek (tis een voorzichtige eter) en legde 'om te beginnen' één van de lamsribben ernaast........
Om verder in zijn bak te gaan.......haha.
Volgende lamsribstuk....legde hij óók naast de bak.....maar ging voorzichtig snuffelen.....
Toen BEGON hij eraan......
En vond het ZO LEKKER ........dat die ene, die ernaast lag.......zijn 'volgende' prooi werd :))
En vervolgens gingen al die stukken eraan (ik had ze, om te beginnen, nog maar een keer doorgesneden).
Hij kauwde heel netjes en precies, zoals het mijn Olivier Bommel betaamt.
De schep rijst, met dat soort kwark en pens....ging uiteindelijk pas helemaal op het laatst.
Zelfs de kippennekjes kwamen láter aan de beurt.......

En het gaafst vind ik nog wel mijn katertje.......
Vorig jaar opgevangen als 'zielig geval' bij cat-shelter.....
Bang en angstig om 'gevangen' of 'aangeraakt' te worden.
Maar IK vond hem niet hopeloos........
IS ook niet zo....want hij slaapt onderhand in mijn bed.....als ik niet uitkijk.
Was daarginds gewend aan brokjes en zakjes whiskas.
Dat houden we nog even vol......
Zwart heksenkatertje.....wat wil je?
Past precies bij mij!!!!
Maar alvorens hij hedenavond zijn whiskas-vleesje nuttigde......
Haha, hij begon met de verse stukjes lam....en ging daarna aan de gang met een uiterst klein stukje 'kippennekje'.
ZOOOOOO leuk.......ging daarna in Roefus' bak kijken of daar méér lag.

Yesss.......ik ben zelf vrijwel vegetarisch (maar mij kennende.....nóóit helemaal....want ik zondig graag, ook met de beestenboel).
Maar DIT vanavond.......het was zóóó leuk.
Bedankt aan deze site.
Terug naar de roots, waar ik dertig jaar geleden zat....
En nu......ik wordt vast een 'heel eigenwijze' tachtigjarige.......
Als ik het haal .......(haha, wellicht met supplementen) en af en toe een sigaretje :))))
[/quote]

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Klinkt goed. Zo te horen heeft huize Roefus genoten vanavond :D!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door