Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
LaSkyler schreef: Je moet wel uitkijken met het halveren van de dosis ;)
Het is namelijk zo dat - als je niet de juiste hoeveelheid in 1 keer toedient - er resistentie van de parasieten voor het middel kan ontstaan.

Groetjes van Lonie.
Ik heb het op advies van de da gedaan, dus ik hoop maar dat ik niet heb meegewerkt aan resistente wormen ;)
Door jeanne
ik ontworm alleen als er wormen zijn!
oke, Bes heeft als pup wel de nodige kuurtjes gehad, en Sjonnie als kitten ook (die zat trouwens vol spoelwormen)
Je ontwormt jezelf toch ook niet twee keer per jaar?
Dat doe je toch ook alleen maar als je zelf wormpjes hebt (jaja, ik heb kids, dus weet er alles van :-X)
Het is nergens voor nodig om je hond twee keer uit voorzorg te ontwormen. Je stopt vergif in een lichaam voor iets wat er niet is ::)
Door LaSkyler
conleeuw schreef: Ik heb het op advies van de da gedaan, dus ik hoop maar dat ik niet heb meegewerkt aan resistente wormen ;)
Just tellin' ya wat er in m'n boeken staat ;)

Groetjes :)
Door Sennaruby
@ LaSkyler, wat een geweldige foto zeg!!

Maar goed, mijn dierenarts is qua ontwormen geloof ik een beetje doorgeslagen... Zij vertelde pas geleden tijdens een voorlichtingsavond op een hondenschool over ziekten en preventie dat een hond elke 3 maanden ontwormt moet worden... Niet alleen de pups, maar ook volwassen honden! Beetje heel erg overdreven dus... Ik vond 2x per jaar al veel, en nu ik lees dat het preventief absoluut niet werkt, zit ik er ook zeer sterk over te denken niet meer te gaan ontwormen. Vooral niet omdat een van mijn honden epilepsie heeft en ik haar sowieso zo weinig mogelijk troep wil geven. Wel raar dat een dierenarts zoiets adviseert, 1x per 3 maanden ontwormen... Zoveel mensen geloven een dierenarts op zijn/haar woord. Ben blij dat deze site bestaat!!! Sindsdien ben ik veel kritischer geworden voor wat enten en ontwormen betreft!
Ga binnenkort maar eens een gesprekje met mijn dierenarts aan.

Groetjes,

Fieke
Door Truus
Ik ontworm de honden nooit, als ik een vermoeden heb, laat ik een mestonderzoek doen.
Door Sennaruby
Misschien een rare vraag, maar waaraan merk je dan dat een hond misschien wormen heeft ??? :-[
Als de wormen door de ontlasting krioelen is het natuurlijk wel duidelijk, maar zijn er nog andere tekenen?

Groetjes,

Fieke
Door Red_Hunter
Ik heb mijn honden nooit standaard ontwormd, nu niet maar vroeger ook niet.
Ik kijk altijd naar de ochtendontlasting. Als ze wormen hebben zie je ze daar meestal wel zitten.
Mijn vorige teef had er vaak last van, volgens mij om dat ze elk kadaver die ze te pakken kon krijgen opat, maar dat was ook mijn enige hond die er zo'n last van had. Zij werd dus altijd ontwormd zodra ik wat zag en verder niet.

Groetjes Trudie
Door Angelique
Sennaruby schreef: Misschien een rare vraag, maar waaraan merk je dan dat een hond misschien wormen heeft ??? :-[
Als de wormen door de ontlasting krioelen is het natuurlijk wel duidelijk, maar zijn er nog andere tekenen?

Groetjes,

Fieke
Vermageren (ondanks goed eten) jeuk, al dan niet rond de anus) slechte eetlust.
De volwassen honden worden hier nooit ontwormd als ik niks vermoed, is de laatste jaren tot op heden ook geen reden voor geweest. Mijn hond met epileptiforme aanvallen krijgt al helemaal niks van dat spul.
Dat 3 maanden advies komt van de fabrikanten af en da's nemen dat in de regel dan graag over. Die zwaaiden op een gegeven moment met onderzoeksresultaten hoe gevaarlijk een wormbesmetting bij de hond voor de hem aaiende mens zou zijn en gaven daarbij het advies elke 3 maanden te ontwormen. ::)
Door Sennaruby
Onze oudste hond heeft ook epilepsie, dus daar geef ik ook geen troep meer aan. Mijn dierenarts gaat dus helaas ook mee in de praatjes van de fabrikanten, jammer is dat toch :'(. Ik betrap haar daar jammer genoeg steeds vaker op, terwijl ze verder zo'n superdierenarts is...
Door conleeuw
Angelique schreef: Vermageren (ondanks goed eten) jeuk, al dan niet rond de anus) slechte eetlust.
De volwassen honden worden hier nooit ontwormd als ik niks vermoed, is de laatste jaren tot op heden ook geen reden voor geweest. Mijn hond met epileptiforme aanvallen krijgt al helemaal niks van dat spul.
Dat 3 maanden advies komt van de fabrikanten af en da's nemen dat in de regel dan graag over. Die zwaaiden op een gegeven moment met onderzoeksresultaten hoe gevaarlijk een wormbesmetting bij de hond voor de hem aaiende mens zou zijn en gaven daarbij het advies elke 3 maanden te ontwormen. ::)
Nou had ik jaren geleden een ander dierenarts, en hij was toen al een die riep om de zoveel tijd ontwormen, als ik bij hem kwam was dat de eerst die hij riep, ik heb toen een hele argument met hem gehad over ontwormen, maar meneer vertelde mij, dat hij zijn afstudeer project over ontworming had gedaan, of was het nu een ander onderzoek die hij had gedaan, anyway, hij was dusdanig expert dat hij ervan overtuigd was dat je om de ik geloof twee/drie maanden moest ontwormen. Want wormen waren de oorzaak van weet ik wat hij mij allemaal bang mee maakten. Nou was ik niet zo super onder de indruk van zijn speach, dus heb ik iedere keer de worm tabletjes mee genomen, tot ik een arsenaal aan ontwormings tabletten thuis had, vrienden, familie, kennissen, die wilden/moesten ontwormen kregen allen gratis van mijn ontwormings tabletten. Nu heb ik een dierenarts die niet mee gaat in dat gigantische ontwormings verhaal, hoewel ook zij op een keer per jaar ontwormen blijft hangen.
Door James
Nou, hier schrik ik toch wel heel erg van. Ja, er zijn een hoop praatjes in de wereld om mensen geld af handig te maken. Alles draait zo'n beetje om geld, maar sommige dingen zijn wel degelijk nodig vind ik.

Niet ontwormen is volgens mij heel slecht. Op het moment dat je het ziet, heeft je dier namelijk echt heeeeel veel wormen. Veel wormen zie je namelijk niet tenzij het lichaam er echt vol mee zit.

Nou heb ik zelf meer verstand van paarden op het gebied van voeding en wat wel en wat geen onzin is. Maar met paarden is het zo dat als ze wormen hebben en je ziet het, dat je eigenlijk al te laat bent. Nou hebben paarden wel eerder wormen omdat ze gras eten wat vol met wormeitjes ligt. Maar als een paard wormen heeft en het worden er steeds meer, dan gaan op een gegeven moment die wormen de darmen aantasten. Dit kan zelfs zo erg zijn dat ze door de darmwand heen komen en ja, het kan zover gaan dat een dier er aan dood gaat!

Waarom zou dit anders zijn bij een hond of een kat??? Wellicht dat een hond wat minder snel wormen heeft. En ja, natuurlijk zijn er wel natuurlijke dingen die wormen ook kunnen doden. Maar feit blijft wel dat als je ze ziet, je het eigenlijk al te ver hebt laten komen! Het hoeft nog niet te zijn dat er schade is aangericht dat een dier dood gaat, maar het kan wel degelijk!

Ik zou zelf als mijn honden er ziek van worden 1x per jaar ontwormen en dan zoeken naar een middel waar ze het minst last van hebben. Eens in de 3 maanden zie ik de noodzaak niet zo van in... het is tenslotte geen paard. Maar helemaal niet ontwormen daar schrik ik echt van.

Zeker als ik iemand hoor zeggen een halve dosering! En dan nog wel van een DA? Weet je zeker dat ie dat gezegd heeft? Zo ja, zou ik hem toch zeker even terug sturen naar de schoolbanken...
Zoals iemand al opmerkte, maak je de wormen resistent en er zullen daarna altijd wormen overleven als je weer met hetzelfde middel aan de slag gaat.

Als zo'n worm die resistent is over slaat op een andere hond, dan heeft die hond dus ook het probleem van wormen die resistent zijn voor dit middel. En als we op die manier allemaal maar wat aanrommelen dan hebben we in de toekomst geen ontwormmiddelen meer die nog helpen. Ok, zo'n vaart zal het misschien niet lopen. Maar neem antibiotica.
Veel mensen hebben er een hekel aan, ik ook, maar je moet altijd het kuurtje af maken. Is het niet voor jezelf, dan is het wel om te zorgen dat die bacterien niet resistent worden.
Veel antibiotica's helpen al tegen een hoop dingen niet meer om deze reden. Als we met zijn allen dit soort dingen zouden blijven doen is er over 100 jaar geen antibiotica meer die helpt!!!

Ik hoor hier... 100 jaar? Er schijnt pas een documentaire op Discovery geweest te zijn en die gaven aan dat dit al veel eerder gaat gebeuren....
Laatst gewijzigd door James op wo 07 dec 2005, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door