Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Borke
[quote="Lizzy"]
Fruit en groente combineren vind ik ook niet ideaal maar ik ken ook wel honden die het daar wel goed op doen. Die van mij gaan 'windjes laten'....
[/quote]
Die van mij gelukkig niet, als het zo uitkomt dan gooi ik van alles door elkaar.
Ik heb wel het lijstje van Dory op de koelkast hangen voor de verhoudingen en om in de gaten te houden wat je niet te vaak mag geven of moet voorkoken.
Misschien heeft Borke een sterk maag-darmkanaal :-)
Door daydo
misverstand dus ::)
ik dacht dat witloof ook een bladgroente is,die groeien toch ook boven de grond ???
Fruit en groente zal ik zodra alles op is ook apart geven, hij geeft er wel geen last van,toch niet wat windjes betreft.
Ik heb nog een vraagje over boven en onder grond groeiende groenten, de hoeveelheid moet zowat gelijk zijn. Maar is dat enkel omdat de ene meer laxerend is of de andere,of geeft het met vit. en zo te maken :-\
Zijn stoelgang is prima.
Door Lizzy
[quote="daydo"]
misverstand dus ::)
ik dacht dat witloof ook een bladgroente is,die groeien toch ook boven de grond ???
Fruit en groente zal ik zodra alles op is ook apart geven, hij geeft er wel geen last van,toch niet wat windjes betreft.
Ik heb nog een vraagje over boven en onder grond groeiende groenten, de hoeveelheid moet zowat gelijk zijn. Maar is dat enkel omdat de ene meer laxerend is of de andere,of geeft het met vit. en zo te maken :-\
Zijn stoelgang is prima.
[/quote]

Ik let er nooit op of ik genoeg van boven en onder de grond heb (zorg altijd wel dat er iets van beide in de mix zit) en ik verwerk ook rustig 10 stronken witlof in een mix van 3 weken. De ontlasting is hier ook prima. Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was, als zijn ontlasting goed is. Ik zou de mix wel geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 nov 2005, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
daydo schreef: ik dacht dat witloof ook een bladgroente is,die groeien toch ook boven de grond ???
Ja witlof word ook als bladgroente gerekend, maar vergeleken met andere bladgroentes is witlof wel lekker voor de smaak maar verder zit er niet veel voedingswaarde in.
Wij vinden witlof heerlijk om ZELF te eten, helaas is het hier verschrikkelijk duur omdat het meestal geimporteerd word, dus om het aan de honden te geven komt hier niet te pas.
Zijn stoelgang is prima
.

Meestal word er dus van knol en bladgroentes 'n mix gemaakt, wanneer je alleen maar bladgroentes zou geven dan word de ontlasting zachter, wanneer je alleen maar knolgroentes geeft dan is 't harder,maar als jou hond het nu doed doet op de mix die je hebt...prima toch?

Op deze site kan je zelf opzoeken wat de voedingswaardes van alle voeding is.
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/index.html
Je moet wel in 't engels intikken waar je naar wil zoeken.
witlof = chicory
andijvie = endive
paardebloemblad =dandelion
en dan raw,cooked, canned, frozen of wat van toepassing is,en de hoeveelheid.
Als je naar deze 3 bladgroentes zoekt dan zie je bij elke groente 'n hele list van vit, mineralen enz.
Voor mij dus 'n goeie reden om zoveel mogelijk verschillende groentes in 1 mix te gebruiken.
Ik heb hier misschien geen witlof wat ik kan geven, maar als ik dan zie dat ik veel beter paardebloemenblad kan geven dan heb toch wel geluk gehad want daar is er genoeg van!! 8)

witlof andijvie paardebloemblad
Calcium, 19mg --- 52mg --- 187mg
Potassium, 211 mg --- 314mg --- 397mg
Vit C 2.8 mg -- 6.5 mg --- 35mg
Vit A 29 IU -- 2167mg -- 4931 IU
Laatst gewijzigd door mahuni op do 01 dec 2005, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ik leer zo ook weer iedere dag bij! Ik wist bijv. niet dat in witlof vrij weinig voedingswaarde zat.... :-\.
Door daydo
Bedankt

Zal in het vervolg ook wel op zoek gaan naar paardebloemblad.
Blijkbaar is die heel voedzaam.
Dat van die witloof wist ik ook niet, kan er nochtans bij de witloofboer, gratis losse blaadjes gaan halen spijtig :-\
Ik heb hier buiten tijm ,peterselie, bieslook, dille enz staan.
Zijn er tuinkruiden die hij niet of weinig mag eten :-\
Door 202spots
[quote="daydo"]
Zal in het vervolg ook wel op zoek gaan naar paardebloemblad.
Blijkbaar is die heel voedzaam.
Dat van die witloof wist ik ook niet, kan er nochtans bij de witloofboer, gratis losse blaadjes gaan halen spijtig :-\
Ik heb hier buiten tijm ,peterselie, bieslook, dille enz staan.
Zijn er tuinkruiden die hij niet of weinig mag eten :-\
[/quote]

Je kan best wel 'n klein beetje witlof gebruiken hoor!
Tijm is veel te scherp en kan niet rauw gebruikt worden,(meestal word er thee van getrokken)
Peterselie word altijd in mijn groentemix gebruikt.
Dille...heb ik zelf nooit gebruikt, maar 't is vrij sterk en kan alleen met hele kleine hoeveelheid gebruikt worden.
Bieslook is in de uien familie en dat kan beter niet gegeven worden.

b.t.w
Kruiden kunnen best wel goed zijn, maar niet alle kruiden worden rauw gebruikt,
maar word meegekookt met de maaltijd, of er word kruidenthee van gemaakt.
Dus eerst even opzoeken wat geschikt is (voor jezelf of voor je hond) voordat je zomaar 'n stelletje verschillende kruiden gaat toevoegen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door