Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Truus
Het kan zijn , dat het iets is in het kniegewricht.
Een botje wat eruit en weer terug springt.
Ze kunnen het testen.
Door Ordell
Veel jack Russel Terriers doen dit. Da's mede te danken aan de plotseling opkomende populariteit en er veel mee is gefokt. 99 van de 100 keer is het inderdaad knieproblemen en dit wordt dus pattela luxatie genoemd, oftewel losse knieschijf.
Laatst gewijzigd door Ordell op di 20 jan 2004, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
Toen we Balou op proef hadden een jaar geleden hebben we haar laten keuren door de da en toen expliciet gevraagd of er speling in het gewricht zit. En hij zei dat dat niet het geval was. Ik weet niet precies meer wat hij zei, maar het had ook met de verhouding van boven en onderbeen te maken en lengte van de poot en ik geloof ook de hoek tussen boven en onderbeen. Bij honden van haar grootte ( 43 cm) had hij het zeer zelden gezien en dan nog ten gevolge van een trauma. Ik ken ook jacks met een patella hupsje. Maar als zij hupst dan tilt ze de poot op zowel omhoog als naar buiten. Moeilijk om uit te leggen maar een endje in de richting dat een reu plast, zeg maar....Snapt iemand het nog???

Bedankt voor het meedenken allemaal!!!!!
Door Wil
hoi,

Kan het niet zijn dat er een heel klein splintertje of zo in haar voet zit? Sally heeft dat nl een paar jaar geleden gehad. Ze hupte. Soms een heel eind niet en dan af en toe weer een paar hupjes. En net als ik dacht ik ga naar de da dan hupte ze weer niet. In de biotex 3x daags. maar het verschijnsel bleef. Ik kon niets ontdekken maar je blijft er op letten ::). Uiteindelijk (Na een week of 4) toch naar de Da gegaan en die heeft een miniscuul glassplintertje verwijderd. Vanaf toen niks meer aan de hand.

Wil
Door ine
Paul_Barte schreef: Heb dit verschijnsel in het verleden ooit eens gelezen, er was zelfs een speciale naam voor en er waren bepaalde rassen waar het heel vaak voorkomt.
Ik loop me de rambam te zoeken maar kan het echt niet meer vinden, weet helaas ook niet meer of er een lichamelijk probleem was of niet.
Heb ook al op doggy gezocht, maar nog steeds niets!!
Volgens mij moet het daar gestaan hebben! :-\
Door Femke
Scotty cramp, zoeken jullie dat?

en dat is geen lichamelijke maar een neurologische afwijking.

Verder weet ik er het fijne niet van, maar misschien kan Google je verder helpen?
Ik vermoed dat onze beagle het ook heeft, die hupst ook af en toe maar er is niets te vinden-.
Door Hitam
Scotty cramp zou niet zo best zijn.
Ik denk dat het een soort tic is, het zal wel een naam hebben maar die weet ik niet.
Veel Jack Russels hebben het en Yorkies en poedels, Timmie doet het ook.
De meeste dierenartsen noemen het een patella luxatie maar heel vaak is het dat niet, want ook bij Timmie kan de patella (knieschijf) niet geluxeerd worden. Het is in mijn ogen een soort tic. Timmie doet het erger op nat gras en meestal rechts, soms ook beide poten om de beurt, dan wordt het een soort dansje.
Het doet geen pijn en is niet erg. Als er ooit eens gecontroleerd is of het niet de knieschijf is, lekker laten huppelen.
Door Helen
Nou ik dus naar de da vanochtend. Bij die praktijk zit ook een orthopeed, dus daar speciaal naar gevraagd. Die heeft Balou in allerlei bochten en hoeken gedraaid. En overal op getikt en aan getrokken. Niet te vinden. Rug staat perfect recht mooie droge botten en gewrichten. Heupen sluiten perfect aan. Geen voelbare oneffenheden. Hij zei dat het een verspringend peesje kon zijn of een spierkrampje. Maar voor de zekerheid wilde hij haar toch NSAID's geven, kijken of het minder wordt. Jullie begrijpen waarschijnlijk dat ik mijn spullen heb gepakt mijn hond onder de arm heb genomen en ben vertrokken....Balou moet bij de da stevig vastgehouden worden anders geeft ze de da een vriendelijke tandafdruk ;) en ik had bijna de neiging om de grip wat te verslappen. Hoe haal je het in je hoofd om zomaar ontstekingsremmers te willen geven. Nou ja, het baasje ik weer gerustgesteld en het hondje is gewoon gediagnostiseerd met een tic.... ;D

groetjes Helen
Door oebaya
Femke schreef: Scotty cramp, zoeken jullie dat?

Scotty cramp komt helemaal niet in Jack Russells voor. Scotty cramp komt alleen bij Schotse terriërs voor en misschien bij rassen die ervan zijn afgeleid, maar ik heb daar tot nu toe nog niets over gevonden.
Scotty cramp is ook niet het optrekken van een pootje, maar een huppeltje, dat lijkt op dat van een geit. Het ontstaat bij grote opwinding.
En dat huppelen van JR's, geen idee wat het is, maar ik zag er laatst één die liep op 3 pootjes (linkerachterpoot opgetrokken), even later liep hij met zijn rechterachterpoot opgetrokken, hij wisselde het gewoon af.
gr.
Nicolette
Door qyan
Helen schreef: Nou ik dus naar de da vanochtend. Bij die praktijk zit ook een orthopeed, dus daar speciaal naar gevraagd. Die heeft Balou in allerlei bochten en hoeken gedraaid. En overal op getikt en aan getrokken. Niet te vinden. Rug staat perfect recht mooie droge botten en gewrichten. Heupen sluiten perfect aan. Geen voelbare oneffenheden. Hij zei dat het een verspringend peesje kon zijn of een spierkrampje. Maar voor de zekerheid wilde hij haar toch NSAID's geven, kijken of het minder wordt. Jullie begrijpen waarschijnlijk dat ik mijn spullen heb gepakt mijn hond onder de arm heb genomen en ben vertrokken....Balou moet bij de da stevig vastgehouden worden anders geeft ze de da een vriendelijke tandafdruk ;) en ik had bijna de neiging om de grip wat te verslappen. Hoe haal je het in je hoofd om zomaar ontstekingsremmers te willen geven. Nou ja, het baasje ik weer gerustgesteld en het hondje is gewoon gediagnostiseerd met een tic.... ;D

groetjes Helen
hoe ze het in der hoofd halen, heel makklijk: de meeste eigenaren trappen erin en denken de arts zegt het dus is goed.
mijn orthopeed wilde ook weer voor gaan stellen om qyan maar were rust en pijnstillers te geven.
echt niet he >:(
Door Hitam
Ik heb een keer een Schotse terrier met Scotty cramp gezien en dat was waarschijnlijk een heel ernstig geval. Als zij zich opwond of als en een auto langsreed dan stuiterde ze gewoon om. Ze kieperde achterover. Kon helemaal niet meer lopen. En na een paar seconden was dat weer over.

Dat was een heel zielig geval dat voor onderzoek van de fokker was overgenomen en alleen in een hokje bij de proefdieren zat. Ze namen steeds weer spierbiopten om te onderzoeken wat er nu precies aan de hand was.
Een vriending van me liep toen co-schappen op de verpleegafdeling en liet haar geregeld uit. Ze nam haar soms ook de weekenden mee naar huis en we hebben nog overwogen om haar te ontvoeren...............
Door Femke
Heb zelfs nog gevonden hoe ik aan die ´wijsheid´ over Scotty Cramp kwam (van Doggy geplukt, Heidi is mijn vriendin)

Zo te zien een keer gepost in een periode dat we geen pc hadden...

Door Heidi ten Voorde op Zondag, Februari 9, 2003 - 07:33 pm:
Hallo allemaal,
Ik heb een beagle van 2 jaar en als hij mee gaat fietsen loopt hij vaak op 3 poten. Hij zet beurtelings zijn linker en rechter achterpoot een paar passen achter elkaar niet op de grond. Hij houdt zijn poot dus omhoog. Het lijkt wel op dat hinken dat Jack russel terriers vaak doen. Ik heb het de dierenarts gevraagd maar die zei dat hij niks kon vinden en dat er niets ernstigs aan de hand is. Toch vind ik het vervelend dat hij het doet, en ik zou wel willen weten waarom hij het doet, of hij er last van heeft en wat ik er tegen kan doen. Het gebeurt ook als hij los loopt. Het lijkt net of hij kramp heeft in zijn poot, maar hij lijkt er geen pijn aan te hebben. Wie o wie kan ons helpen?

Alvast bedankt,

Heidi en Femke
Bowie en Sunday

--------------------------------------------------------------------------------
Door Loti op Zondag, Februari 9, 2003 - 09:37 pm:
Hallo,
Zoals je het beschrijft, doet het mij denken aan "scotty cramp". Dit is een neurologische aandoening die vooral voorkomt bij de Schotse terrier (en mijn teckel). Door een verstoring in de serotonin spiegel, wordt het signaal van de hersenen naar de spieren in de achterhand van de hond verstoord, waardoor een pijnloze kramp ontstaat. Het komt voor in verschillende gradaties en je ziet het vooral als de hond zich prettig opgewonden voelt. Een neuroloog kan de diagnose stellen, maar eerst moeten andere ziektes uitgesloten worden zoals aandoeningen aan de spieren of gewrichten. Als je meer wil weten, hoor ik het wel.
Gr. Loti.

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door