irmavgog schreef:
Lizzy, het gaat niet alleen om de fokkers, maar om hd in de hand te houden.
Ik ben van mening dat je hele nesten moet screenen en niet alleen de fok e/o werkhonden...
Hier ben ik het ook mee eens, maar dan meer bij de rassen waarbij HD nog altijd een behoorlijke rol speelt.
Hoe meer honden er uit een nest beoordeeld worden, hoe beter het inzicht in bepaalde lijnen wordt.
Ik moet Lizzy verder wel gelijk geven, dat ik als ik in haar schuitje zat ook niet zo jong al zou röntgenen. Ten eerste is HD bij de Dalmaten niet echt iets wat veel voorkomt en ten tweede gaat zij toch geen extreme lichamelijke dingen doen met haar hond (en ook niet fokken toch?). Dus waarom dan idd zo vroeg al? Om dan vervolgens als je te horen krijgt dat de waardes niet zo goed zijn het beessie maar stil te houden?
Persoonlijk heb ik liever een hond die maar 5 wordt en wèl lekker hond heeft kunnen zijn, dan dat ie 10 wordt en altijd maar in het gareel gehouden is. (Yari heeft trouwens HD en is gebekkenkanteld. Ik gooi geen balletjes op het land met haar, maar verder doet ze alles wat andere honden ook doen).
Ik geef Lizzy dan ook gelijk dat het voor haar eigenlijk geen nut heeft het al zo jong te doen.
irmavgog schreef:
Maar.. op zich is PennHip en dat mag ook op latere leeftijd... een beter manier van de heupen screenen.
Ik ben ook maar "net" overtuigd dat PennHip een veel betere manier is om de hd bij honden te screenen.
HD is erfelijk hoe je het went of keert, een hond die hd heeft, zal ook door voeding geen goede hd uitslag krijgen ook al geef je het het beste voer ) enzenz..
Andersom.. en dat is verneukeratief.. kan je hd wel beinvloeden door voeding en milieu. Zodoende kunnen honden met goede HD uitslagen nog steeds HD honden op de wereld zetten.
Wat PennHIP claimt is dat ze een grotere voorspellende uitslag kunnen geven wat betreft het genetische gedeelte. Lees dit maar op het forum 
Dat komt omdat ze de laxity meten.. dus de speling (losheid) in het heupgewricht. (vooral op jonge leeftijd is dit dus goed te zien) Bij de traditionele manier wordt juist de kop in de kom gedrukt, dit voor diegenen die het niet weten, maar neem aan dat Lzzy dit allemaal wel weet
Dus nogmaals... ) voor diegenen die door deze discussie meer willen weten: kijk eens op dat forum..en lees alle info eens door.
Ik verwacht niet dat we binnen een paar jaar op een andere manier gaan screenen op HD, maar wie weet over 10 jaar?
groetjes Irma
Klopt als een bus.

En niet alleen wordt de kop in de kom geduwd, maar hoeveel foto's worden er niet zonder roesje gemaakt? Waardoor de uitslag door het aanspannen van de spieren nòg weer beter lijkt dan ie in een hoop gevallen in werkelijkheid is?
Op die manier BLIJF je idd altijd HD houden, doordat het gewoon niet betrouwbaar genoeg is. Maar ja, Nederland slaapt hè....

Hopelijk komt daar toch eindelijk eens verandering in...
Als je dus achter je ras staat (en dus fokt omwille van RASVERBETERING) i.p.v. vermeerdering, dan zou ik zeker m'n honden middels PH laten röntgenen, dan weet je tenminste ECHT waar je mee bezig bent en helaas pindakaas zal je dan nog een keer opnieuw foto's moeten laten maken omdat de PH nog niet als officieel geaccepteerd is. Maar je moet wàt over hebben voor je ras lijkt me. In mijn ogen zal de PH methode (bij zoveel mogelijk honden en zoals eerder gezegd niet alleen de fok/werkhonden) de enige manier zijn om de aantallen HD-gevallen te doen dalen.
En om nog even antwoord te geven op de vraag van de topicopener: uiteraard hoef je niet persé met 4 mnd al middels PH te röntgenen (is mijn idee dan). Je kunt ook wachten tot ze ouder is en dàn röntgenen. Als je het zo vroeg al zou doen is het voordeel dat je dàn al weet of ze geschikt is voor de fok of niet. Maar je zult ten alle tijden extra foto's middels de huidige methode moeten laten maken, omdat de PH, zoals eerder gezegd, (nog) niet officieel erkend is. Maar ik zou het zeker óók op de PH manier laten doen. Dan weet je tenminste echt hoe de vork in de steel zit.