Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ydeh
Mijn hond (1 jaar oud) heeft al tijden last van wat slijmerige ontlasting. Ik heb hem van begin af aan Energique voor pups gegeven, zo rond de 5e/6e maand overgegaan op Duck voor enkele maanden en ik voer hem nu al een tijdje Carnibest (maand of 2-3).
Hij weegt zo rond de 17,5 kg. Hij eet 1x per dag CB en dan eet hij tussen de 500 en 700 gr. op.
Zou dit met het voedsel te maken hebben of denken jullie dat er een andere oorzaak is? Hij is levendig en alert zat, daar is niks op aan te merken. Ik ben er 1x voor naar de DA geweest en die gaf meteen pillen nadat ik gezegd had dat hij op versvlees staat. "Als je nog lang van je huisdier wil genieten moet je brok geven, daar zit alles in" waren volgens mij zijn precieze woorden... De DA zei dat het probleem waarschijnlijk aan teveel eitwit in zijn voedsel ligt, maar gewone CB Natuur heeft helemaal geen hoog percentage.
Advies nodig!!
Door ydeh
Nee geen probiotica. Kan iemand me uitleggen wat dat precies is, hoe het gegeven moet worden, wat het doet e.d.?
Sorry ik ben nog een leek wat dit betreft...
Door Peet
Probiotica zijn goede bacterien, die van nature ook in een gezond darmstelsel voorkomen. Ze hebben echter vaak te lijden on AB-kuren, ziekte, zwakke weerstand etc. Probiotica is te koop bij drogist en reformwinkel, vaak onder de naam Lactobacillus of Acidophilus. Dit versterkt het darmstelsel.

Voor een hond van 18 kilo zou ik 1 a 2 keer per dag een caps door het eten geven. Ook 1 keer per week een lap pens geven helpt de darmen. En eventueel fytomix/kruidenmix van Carnibest. Zit allemaal probiotica in.
Laatst gewijzigd door Peet op do 03 nov 2005, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Is de ontlasting wel stevig met slijm of is het dun met slijm? Hoe ziet de ontlasting er uit?
Door Ine
ydeh schreef: Mijn hond (1 jaar oud) heeft al tijden last van wat slijmerige ontlasting. Ik heb hem van begin af aan Energique voor pups gegeven, zo rond de 5e/6e maand overgegaan op Duck voor enkele maanden en ik voer hem nu al een tijdje Carnibest (maand of 2-3).
Hij weegt zo rond de 17,5 kg. Hij eet 1x per dag CB en dan eet hij tussen de 500 en 700 gr. op.
Zou dit met het voedsel te maken hebben of denken jullie dat er een andere oorzaak is? Hij is levendig en alert zat, daar is niks op aan te merken. Ik ben er 1x voor naar de DA geweest en die gaf meteen pillen nadat ik gezegd had dat hij op versvlees staat. "Als je nog lang van je huisdier wil genieten moet je brok geven, daar zit alles in" waren volgens mij zijn precieze woorden... De DA zei dat het probleem waarschijnlijk aan teveel eitwit in zijn voedsel ligt, maar gewone CB Natuur heeft helemaal geen hoog percentage.
Advies nodig!!

1 jaar, 17,5 kilo?
Normaal zou je hond dan 350 tot max. 500 gram mogen. Misschien geef je teveel, waardoor je dit verschijnsel ook kunt krijgen.
Door ydeh
Nou zijn ontlasting is wel vrij stevig, maar het lijkt soms of er een waterig laagje omheen zit.
Op de CB verpakking staat toch dat jonge honden 40-50 gr. per kilo lichaamsgewicht mogen hebben. Dat is dus tussen de 700 en 875 gr...
Volwassen honden tussen de 20-25 gr. per kilo lichaamsgewicht wat dus ongeveer neerkomt op tussen de 350 en 440 gr...
Aangezien ik mijn hond als "jonge volwassene" beschouw dacht ik dat ik rond de 600 gr. wel aardig goed zat? Ik geef meestal geen extra's...
Door Ine
ydeh schreef:
Nou zijn ontlasting is wel vrij stevig, maar het lijkt soms of er een waterig laagje omheen zit.
Op de CB verpakking staat toch dat jonge honden 40-50 gr. per kilo lichaamsgewicht mogen hebben. Dat is dus tussen de 700 en 875 gr...
Volwassen honden tussen de 20-25 gr. per kilo lichaamsgewicht wat dus ongeveer neerkomt op tussen de 350 en 440 gr...
Aangezien ik mijn hond als "jonge volwassene" beschouw dacht ik dat ik rond de 600 gr. wel aardig goed zat? Ik geef meestal geen extra's...
Wat er op het zakje staat is een advies, je past dat aan aan je eigen hond.
Voelen met je handen en kijken met je ogen!
Ik heb een teefje van 8 mnd en 22 kilo, wat volgens het advies dan rond de 900 à 1000gram zou mogen. Zij krijgt al weken niet meer dan 600 gram.
Ontlasting mooi, ribben goed te tellen (voelbaar) en ribben niet te zien.
Door ydeh
Maar het "probleem" is dus dat mijn hond zéker niet te dik is! Heel levendig, ribben goed te tellen etc...
Ik ben bang dat als ik hem minder ga geven hij dan te dun gaat worden!?
Door Lizzy
Ik zou 'm niet minder gaan voeren. Als hij zo goed is, dan geef je de juiste hoeveelheid te eten. Overigens, had hij op dat andere voer nou ook last van slijmerige poep? Want dat word me niet duidelijk uit je verhaal... Als je hond op ander voer wel goede ontlasting had, dan zou ik hem zelf terug zetten op dat voer (voer = goed voer als jouw hond het er goed op doet). Als je hond ook op dat voer slechte ontlasting had, dan kun je inderdaad heel goed eens een tijdje probiotica gaan geven. Kies wel een goed merk. Ik vind zelf de Acidophilus van Akropharma goed (natuurvoedingswinkel) en de Probiotica die de DA kan bestellen: Protexin® Pro-Soluble. Die laatste is erg duur maar ik vind 'm ook erg goed!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door