Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Luc
Een vorige hond (ChowChow) van mijn huidige echtgenote heeft een maagtorsie gehad na zeven dagen niet eten.
De oorzaak van het niet eten was een afstervende lever. De DA die haar gecastreerd had, had na het verwijderen van de baarmoeder een stuk darm verkeerd gelegd, die was rond de lever komen zitten waardoor die aan het afsterven was.
Na een tijdje wou de hond niet meer eten, de bijgeroepen DA (een andere) stond voor een raadsel. Na een week heeft hij de hond licht verdoofd om in de keel te kunnen kijken (er was niks te zien). Na een twintigtal minuten (de DA was net weg) liet de hond alles lopen en was hij opgeblazen tot een vormloze hoop pels. Onmiddellijk naar de dierenkliniek, diagnose: maagkanteling. Dmv van een sonde heeft men toen de lucht uit maag kunnen laten ontsnappen, waardoor de kanteling opgeheven werd. De hond werd toch opengelegd om de oorzaak van het niet eten te achterhalen. Toen heeft men het knoeiwerk van de eerste DA ontdekt.
De hond was toen zeven jaar en is net geen twaalf geworden met een halve lever. Na het wegnemen van het stuk afgestorven lever, mocht de hond enkel nog kattenvoer eten.

Luc
Door Lizzy
Mijn hemel, wat een vreselijk verhaal....... :'(. Maar wat een WONDER dat de hond nog zo lang heeft geleefd na deze grote fout van de dierenarts! Waarom mocht de hond trouwens alleen nog maar kattenvoer?

Ik zat vanavond trouwens naar een dierenkliniek programma op TV te kijken en daar werd een paard geopereerd (en heeft het helaas niet gehaald) met koliek. Helaas waren er al scheuren in de darmen opgetreden enzo. Is er enig verband te vinden tussen die twee?

Of is moraal van het maagtorsie-verhaal: we weten het niet. En misschien zullen we het nooit weten....

Zijn er trouwens ook wolven, bijv. in dierenparken, overleden aan maagtorsie? Iemand?
Door Luc
Lizzy schreef: Mijn hemel, wat een vreselijk verhaal....... :'(. Maar wat een WONDER dat de hond nog zo lang heeft geleefd na deze grote fout van de dierenarts! Waarom mocht de hond trouwens alleen nog maar kattenvoer?
Volgens de dierenkliek zou ze "normaal" hondenvoer (lees: brok en blik) niet meer verteerd hebben.
Kattenvoer (blik) bleek beter verteerbaar.

Luc
Door ann
veel verstand heb ik er niet van maar aletwee mijn duitse herders hebben in tijd van 3weken na elkaar een maag torsie gehad het zijn broertjes en ze kregen ze bijde tegen het eind van de dag de ene voor het eten en de ander na het eten, hierdoor ben ik dus geneigd te denken dat het meer met aanleg dan met voeding te maken heeft ;)
ze hebben het overigens bijde overleefd :D
Door Lizzy
ann schreef: veel verstand heb ik er niet van maar aletwee mijn duitse herders hebben in tijd van 3weken na elkaar een maag torsie gehad het zijn broertjes en ze kregen ze bijde tegen het eind van de dag de ene voor het eten en de ander na het eten, hierdoor ben ik dus geneigd te denken dat het meer met aanleg dan met voeding te maken heeft ;)
ze hebben het overigens bijde overleefd :D
Nou, ik zou inderdaad niet willen uitsluiten dat ook genen/aanleg er mee te maken heeft!

Maar, blij om te lezen dat jouwhonden het allebei overleefd hebben zeg!!

Groetjes, Lizzy
Door chooky
Wauw! wat veel reacties!! :D :D :D
Hoi Richard, gatver! Jij hebt het dus wEl mee gemaakt. OK, dan is het definitief geen broodje aap.....! Maar zijn het dan toch de brokken? Want nogmaals, een wolf eet ook grote hoeveelheden! Maar dan wel vers/rauw....
Met andere woorden? Kunnen we misschien tot de voorzichtige conclusie komen dat brokken wel zeker een veroorzaker zouden kUnnen zijn?

Volgens mij moet de maag ook gewend zijn aan het verteren van verschillende hoeveelheden voedsel, de ene keer heel veel, de andere keer weinig. De maag van een hond die brokken eet, en ook nog eens op gezette tijden, is niet goed getraind. Als daar dan ineens een heel grote hoeveelheid brokken in komt, gaat het mis. De maag kan dit niet aan.
Door roger
<<Volgens mij moet de maag ook gewend zijn aan het verteren van verschillende hoeveelheden voedsel, de ene keer heel veel, de andere keer weinig. De maag van een hond die brokken eet, en ook nog eens op gezette tijden, is niet goed getraind. Als daar dan ineens een heel grote hoeveelheid brokken in komt, gaat het mis. De maag kan dit niet aan.<<

Iets in die aard schrijft ook Juliette dBL.

Feit is en blijft dat slechts enkel en alleen soortgeschikte voeding aan alle organen en lichaamsdelen datgene geeft waar zij optimaal op kunnen ontwikkelen en gezond blijven.

'k heb er ondertussen twee boeken op nageslagen van voor 1932 , dus zeg maar voor de "brokkenperiode", je vind er een heleboel ziektebeelden in terug die ook nu nog bestaan bij honden, maar , heel eigenaardig, nergens word bloat, maagtorsie, kanteling of wat dan ook beschreven of zelfs maar effe aangetipt.

Misschien is twee boeken te weinig maar misschien kan je er twee zaken uit konkluderen : ofwel kenden of wisten ze toen niet wat een maagdraaiing of kanteling ook was, wat me sterk zou verwonderen ofwel kwam het zelden of nooit voor.

gr.
Roger.
Door Femke
Lizzy schreef: Maar zijn het dan toch de brokken? Want nogmaals, een wolf eet ook grote hoeveelheden! Maar dan wel vers/rauw....

Met andere woorden? Kunnen we misschien tot de voorzichtige conclusie komen dat brokken wel zeker een veroorzaker zouden kUnnen zijn?
Hoi Lizzy,

Ik ben dan geen expert maar ik kan me wél voorstellen waarom een grote hoeveelheid brokken wel tot problemen kan leiden en een grote hoeveelheid vlees niet.

Als een hond zijn maag volstopt met brokken en die brokken komen in aanraking met allerlei sappen in die maag beginnen die brokken uit te zetten. Gooi een handvol brokken in water en in no time is het volume minstens 3 keer, misschien wel 5 keer toegnomen.

Vlees doet dit niet, gooi een biefstuk in het water, zo lang je wilt en die biefstuk blijft biefstuk.

Hoe je dit verder kunt inpassen in het maagtorsie-verhaal weet ik niet.
Door Lizzy
Hoi Femke, ja! Die opmerking van mij over die grote hoeveelheden brokken was nogals stom... Normale en kleine hoeveelheden brokken zijn al ongezond. Laat staan grote hoeveelheden van die meuk.

Nu zet niet iedere brok uit als een spons, maar goed kan het inderdaad nooit zijn....
Door Paul_Barte
Klopt!! Dit verschilt van brok tot brok. Je kunt dit heel makkelijk zelf even testen door wat brokken in een glas water te gooien. Farmfood b.v. valt gewoon uit elkaar en wordt 'drap' maar neemt niet echt in volume toe. Royal Canin b.v. zwelt iets op maar misschien 1 1/2 tot 2 keer het volume. Sommige brokken zijn net een spons!!
Door Hitam
Leuke discussie!
En de wetenschap kan ons niet echt helpen want ze weten niet hoe een maagtorsie ontstaat.
Maagbanden bestaan niet dus die kunnen niet scheuren or rekken. De maag is opgehangen aan de slokdarm aan een kant en aan de twaalfvingerige darm aan de andere kant. Hangt dus vrij los.

Lucht inslikken is inderdaad een belangrijke factor en in min beleving wordt het veroorzaakt door de combinatie van voer dat zwaar is en lucht die opstijgt. Daardoor gaat de maag draaien.
Alle adviezen die worden gegeven zijn niet aantoobaar van invloed. Tijdstip van eten, activiteit, hoogte van de bak. Een vriendin van mij heeft tijdens de studie onderzoek gedaan naar wanneer en na welk gedrag en een maagtorsie optreedt en en valt geen touw aan vast te knopen.
Ik heb zelf een keer meegemaakt dat in een gezin twee oudere honden twee maanden na elkaar een maagtorsie kregen. De honden waren geen familie van elkaar en ze voerden brokken.

Ik denk wel dat met vleesvoer de kans op een maagtorsie kleiner is, maar het is niet zo dat het dan niet meer optreedt. Ik heb wel eens het idee dat oudere honden in een slechte conditie het gemakkelijker krijgen dan jonge gezonde honden.
Door Femke
Lizzy schreef: Hoi Femke, ja! Die opmerking van mij over die grote hoeveelheden brokken was nogals stom...
Nounounou dat valt ook nogal mee.......
Van vroeger weet ik nog dat ik de paarden nooit pulp mocht geven zonder water erop gedaan te hebben omdat het mega uitzet in de maag...

Als ik nu nog een paard had zou die nooit ofte nimmer meer biks of pulp krijgen denk ik, zouden er ook al alternatieven voor zijn?
Door Esther&co
Laat je hond je hond zijn. Hij voeld zelf aan wat wel en niet kan. Dat is mijn mening.
Mits je een ras hebt met een verhoogder risico op een torsie. Hou ze dan wel een beetje in de gaten.

Maar een hond voeld zelf wel of hij na het eten kan gaan spelen of niet.
Hier vald altijd alles meteen in slaap na het eten. Maar ja...die lijken dan ook allemaal op mij.
Door richard
Voelen kinderen dit dan ook van nature aan??? Lijkt me niet, daarom zijn deze afhankelijk van de kennis van hun ouders. Toch?

richard
Door SHIVA
kinderen geven toch ook aan waneer ze wel of niet lekker zijn
maar als je dan als ouder toch je kind iets gaat opdringen ja dan krijg je een probleem
en een dier weet zeker wel of iets goed voor hem is
maar als jij als baas gelijk na het eten heel heftig wil gaan spelen zal een hond dat zeker doen maar als je hem gewoon zijn eigen gang laat gaan doet hij gewoon rustig aan
gr shiva
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door