bij ons kotst alleen essie bot op, de 4 andere honden nog nooit.
mijn pups kauwen heeeeeeeeeeeeeeeeeel goed, minx ook, uh essie dus iets minder.

Moderator: Lizzy
danielle1980 schreef: ik zet altijd het water weg voor uren, zowel ervoor als erna al.Maar kotst ze het op als ze ook water heeft gedronken of kotst ze het sowieso op? (want als ze het sowieso opkotst, dan heeft het water weg halen dus ook geen zin. Toch?).
bij ons kotst alleen essie bot op, de 4 andere honden nog nooit.
mijn pups kauwen heeeeeeeeeeeeeeeeeel goed, minx ook, uh essie dus iets minder.![]()
Lizzy schreef: Maar kotst ze het op als ze ook water heeft gedronken of kotst ze het sowieso op? (want als ze het sowieso opkotst, dan heeft het water weg halen dus ook geen zin. Toch?).meestal kotst ze na een paar uur of de volgende dag.
Lizzy schreef: Maar dat zegt dan toch niks over de grote van de hond? Eerder over de gulzigheid van de hond.... Kijk, in verhouding is een stukje bot van 5 cm net zo groot voor een klein hondje als een stukje bot van 10 cm voor een middelgrote (ik noem nu maar even wat lengtes natuurlijk). En nogmaals, ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom grote honden hier vaker last van zouden hebben? Mijn honden hebben hier nooit last van en ik zie niet vaker grote honden op dit forum met deze problemen....Nee...maar... theoretisch gezien kan een gulzige grote hond, als hij zou willen, en groot stuk bot doorslikken. Een botstuk van, weet ik het, 5 centimeter kan door een grote hond met gemak doorgeslikt worden, Ted lukt dat gewoon niet omdat het A. niet in haar bek past en B. dat kleine keeltje niet doorkomt. Dat bot dat Linga doorgeslikt had, is even groot als Ted zelf ;DDus een gulzige kleine hond zal, denk ik, relatief kleinere stukken door kunnen slikken en een goed kauwende kleine hond zal met kleine kaakjes met kleine tandjes waarschijnlijk ook kleinere stukjes binnenkrijgen dan een goed kauwende grote hond.
Lizzy schreef: Nu weet ik dat dat bij de ribben van Syl niet het geval is, dat is meer vlees als bot.
Lizzy schreef: Volgens mij is experimenteren niet nodig.ze krijgen altijd extra vlees bij de botten.
Voor de Ami's en voor Minx en de andere honden van Danielle kunnen botten zijn die goed zijn, dat wil dat in mijn ogen niet zeggen dat ze ook maar meteen voor alle honden goed zijn. Iedere hond heeft toch een beetje zijn eigen spijsverteringssysteem. Ik bedoel, Leo en ik zijn allebei van het soort mens, maar hij reageert toch echt anders op erwtensoep en patat als ik. Zo is het ook met honden.
De nummer 1 reden voor stukjes bot uitkotsen of stukjes bot in de ontlasting is in mijn ogen nog steeds dat het bot voor de hond te hard was. De nummer 2 reden voor stukjes bot uitkosten of stukjes bot in de ontlasting is omdat het bot gewoon te kaal was. Te weinig grote stukken vlees in combinatie met teveel bot. Nu weet ik dat dat bij de ribben van Syl niet het geval is, dat is meer vlees als bot.
Kan het voor Minx en Donna een goed bot zijn, wil nog niet automatisch zeggen dat dat voor Essie en Pleunie ook het geval is.
Ik wijd dat bij Pleunie vooral ook aan haar leeftijd en misschien het wisselen van de kiezen in combinatie met te hard bot. Bij Essie zou het een andere (voor mij onbekende) oorzaak kunnen hebben. Misschien schrokt ze en eet ze te grote stukken bot. Misschien verteerd zij het minder goed omdat ze vroeger brokken heeft gegeten en een paar AB's heeft gehad als pup. Ik noem maar wat. Misschien zou Essie niet meer kotsen als ze daarvoor een paar flinke lappen vlees kreeg en een minder kaal of groot of hard bot.
Sommige honden moeten ook gewoon simpelweg wennen aan het eten van bot.
Maar goed, bij het uitspugen van bot of het uitpoepen van bot is het volgens mij wel raadzaam om na te gaan waar het van is en de situatie aan te passen.
Lizzy schreef: Nou, er waren geen kleine deeltjes. Er zat 1 rib van 20 cm in haar maag....Waar denk jij dan dat het aan ligt dat Pleunie wel stukjes bot in haar ontlasting heeft?Pleunie heeft geen bot in haar ontlasting hoor, maar dat had ik ergens op het forum gelezen van grote honden waar af en toe onverteerde botdeeltjes in de ontlasting zat en het opgeven van botstukjes. Pleunie heeft alleen een paar keer een stukje rib uitgekotst
202Spots schreef: Hier laat ik 't water gewoon staan....
Bijna altijd word wat water gedronken nadat de bot is weg gewerkt....nooit ergens last van....
Syll, just face it....je hebt 'n spotje.....
tzijn gewoon gulzige vreetzakken en grote drinkers....
drinken is trouwens goed voor de spots hoor!!