Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Solange
Het vlees van een met lintworm besmet dier wordt hoogstwaarschijnlijk in dierenvoeding verwerkt. Ook in de verse diepvriesprodukten veronderstel ik, zoals Duck. Ik noem nu Duck als voorbeeld omdat het een produkt is dat ik gebruik.

Uit tamelijk goede bronnen heb ik vernomen dat het jammer genoeg wel gebeurt dat er foute dieren door de vleeskeuring geraken. Voor een afgekeurd beest krijgt de boer natuurlijk geen geld hé!! En weet dat als het om kassa kassa gaat , er oneerlijke praktijken gebeuren, zelfs als het om de gezondheid van de mens gaat.
Laatst gewijzigd door Solange op di 11 okt 2005, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
Ik denk dat de makers van kvv's (duck, bibi, carnibest, rodi, etc) echt niet met afgekeurd vlees gaan werken om de kosten maar te drukken hoor. Die gaan hun goede naam echt niet te grabbel gooien.
Door Peet
Solange schreef: Het vlees van een met lintworm besmet dier wordt hoogstwaarschijnlijk in dierenvoeding verwerkt. Ook in de verse diepvriesprodukten veronderstel ik, zoals Duck. Ik noem nu Duck als voorbeeld omdat het een produkt is dat ik gebruik.

Nee hoor, dat lijkt me niet. Duck zal zijn zorgvuldig opgebouwde goede naam niet door een stommiteit willen verliezen.
Uit tamelijk goede bronnen heb ik vernomen dat het jammer genoeg wel gebeurt dat er foute dieren door de vleeskeuring geraken. Voor een afgekeurd beest krijgt de boer natuurlijk geen geld hé!! En weet dat als het om kassa kassa gaat , er oneerlijke praktijken gebeuren, zelfs als het om de gezondheid van de mens gaat.
Tja, niets is 100% gegarandeerd. Maar over het algemeen zijn de regels strict en worden ze goed nageleefd. Maar oneerlijke lui zullen er altijd zijn.
Solange schreef: Ik vraag me af wat er met dit soort vlees dan wel gebeurt? brokken??
Afgekeurd vlees wordt in Nederland direct per separaat vervoer naar de Rendac gebracht voor destructie. Ook mag afgekeurd vlees niet verwerkt worden in diervoeding.
In andere landen gelden andere regels. Zo mag afgekeurd vlees en bijv roadkill in de US wel in diervoer verwerkt worden.
Laatst gewijzigd door Peet op di 11 okt 2005, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Solange
Veronderstel dat er toch besmet vlees in de voedselketen komt, zou dit dan niet teniet gedaan worden door het vlees in de vriezen?

Want als je op het web eens speurt dan ontdekt je dat lintworm toch nare gevolgen kan hebben. Dit niet alleen voor de mens maar ook voor onze trouwe viervoeter.
Het feit dat er nog steeds mensen zijn die besmet zijn met lintworm, wil toch zeggen dat het in de voedselketen terechtkomt. :-\ Maar misschien komt deze besmetting door de varkenslintworm, want daar weet ik eigenlijk niets over. Runderen worden hiervoor afgekeurd maar van varkens weet ik het niet.
Weet er soms iemand hoe dit zit?
Laatst gewijzigd door Solange op do 13 okt 2005, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Solange
Ik heb nog nergens iets gevonden over melk in de voeding. Ik veronderstel dat dit net als kwark en yoghurt is. Wanneer er geen kwark in huis is gebruik ik melk om bij de groentjes te doen (want dit mix gemakkelijker)
Is jong kaas niet te vet of te zout om aan een hond te geven? Of mag het helemaal niet?
Wat verstaat men onder tafelrestjes? Kan dit : restjes gekookte aardappel, gestoofde groenten, soep..

groetjes solange :-\
Door Lizzy
Solange schreef: Ik heb nog nergens iets gevonden over melk in de voeding. Ik veronderstel dat dit net als kwark en yoghurt is. Wanneer er geen kwark in huis is gebruik ik melk om bij de groentjes te doen (want dit mix gemakkelijker)
Is jong kaas niet te vet of te zout om aan een hond te geven? Of mag het helemaal niet?
Wat verstaat men onder tafelrestjes? Kan dit : restjes gekookte aardappel, gestoofde groenten, soep..

Ik vind zuivel op zich bepaald niet nodig in een hondendieet. Maar een beetje kwark of yoghurt is natuurlijk prima. Niet teveel. Melk? Ik zie daar niet echt de toegevoegde waarde van, als ik eerlijk ben. Van jonge kaas al helemaal niet, hooguit een keer als beloning-kje. Tafelrestjes: alle gezonde restjes die je over hebt van je eigen menu.
Door Solange
Wel ja , je zou denken dat het eiwitgehalte in deze zuivelprodukten belangrijk zouden kunnen zijn.

Wat is deze site toch een super deluxe!!! Een vraagje?... geen probleem... mijn kopje koffie is nog niet leeg of daar vliegt er al een antwoord mijn pc-ke binnen!!

bedankt!! :D
Door Lizzy
Solange schreef: Wel ja , je zou denken dat het eiwitgehalte in deze zuivelprodukten belangrijk zouden kunnen zijn.

Wat is deze site toch een super deluxe!!! Een vraagje?... geen probleem... mijn kopje koffie is nog niet leeg of daar vliegt er al een antwoord mijn pc-ke binnen!!

bedankt!! :D
Hihihi, nou, blij dat je tevreden bent.

Eiwit uit zuivel lijkt mij onbelangrijk omdat de hond al rijkelijk eiwitten binnen krijgt via vlees en orgaanvlees. Zuivel is eigenlijk een raar product. Vind ik. Alle zoogdieren op deze aarde nuttigen alleen melk van hun eigen moeder, totdat ze groot genoeg zijn. Dan stoppen ze met melk drinken. Maar nee, wij mensen hangen aan de borst van een koe :o! We maken er allerlei soorten voedingsmiddelen van, maar uiteindelijk komt het er op neer dat wij aan de borst van de koe hangen. Ik heb nog nooit een wolf aan de borst van een koe zien hangen ;D 8) ;)
Door Mevroi Kruim
Melk is anders dan kwark/joghurt omdat de melksuikers door bacterien zijn omgezet in zuren. Heel veel dieren en ook mensen kunnen niet tegen lactose (melksuiker) en kunnen dus geen melk verdragen maar wel zure melkproducten. Ook de suikers in kaas zijn omgezet, maar kaas bevat erg veel zout en is dus niet zo geschikt om in grote hoeveelheden te geven. Als lekkertje tijdens de training bv kan het wel goede diensten bewijzen, veel honden zijn er dol op.

Wormen via vlees binnekrijgen: hoogst onwaarschijnlijk.
De hondenlintworm gebruikt de vlo als tussengastheer; de hond besmet zichzelf door een vlo met larven stuk te bijten en zo de larven binnen te krijgen. Spoelwormen hebben geen tussengastheer maar gaan via ontlasting rechtstreeks van hond op hond over.
Wormen zijn behoorlijk soortspecifiek, dwz dat ze zich niet of slecht in een andere gastheer kunnen ontwikkelen. Dus de kans dat een koe, schaap of lam besmet is met een worm die voor de hond schadelijk is is miniem.

Schapen en koeien hebben hun eigen rond- en platwormen, die in zeldzame gevallen de mens (of de hond of kat) als tussengastheer kunnen gebruiken. In veruit de meeste gevallen vindt besmetting via ontlasting plaats en niet via vlees. In zeldzame gevallen kapselen de larven zich in spierweefsel in (cystes) maar die worden bij de keuring bijna altijd gevonden.
De linkste besmetting is met Trichinella spiralis, een varkensworm. Maar wij voeren onze honden geen varkensvlees.

In alle gevallen is besmetting te voorkomen door het vlees ofwel voldoende te verhitten ofwel in te vriezen op minimaal -15 gedurende een aantal weken.
Door Solange
Vanavond eten wij kip. Onze Neo dus ook , voor de eerste maal. Dat is een kip van "eigen kweek "zoals men zegt. Lekker gezond vet gemaakt. Dat beestje weegt 3 kg en ik heb die zonet in stukken gesneden. Nu vind ik dat er daar toch hele scherpe en stevige botjes bijzitten. Neo eet rustig en kauwt goed . Laat ik die scherpe botjes niet beter achterwege? Zijn er echt honden die dit opeten zonder gekwetst te raken?
Laatst gewijzigd door Solange op do 13 okt 2005, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
Solange schreef: Ik heb nog nergens iets gevonden over melk in de voeding. Ik veronderstel dat dit net als kwark en yoghurt is. Wanneer er geen kwark in huis is gebruik ik melk om bij de groentjes te doen (want dit mix gemakkelijker)
Wanneer je voor dezelfde dag de groentemix maakt, dan zou ik er 'n rauw ei bij gooien inplaats van melk.
Wanneer je 'n grotere hoeveelheid maakt en invriest, dan zou ik inplaats van yoghurt, gewoon 'n beetje water er bij doen.
Ik dacht dat melk ook laxerend werkt toch?
Cottage cheese kan wel gegeven, plakje/snippertje kaas heel af en toe (hollandse kaas eet ik liever zelf :P)
En tafelresten is zoals 't zegd...alles wat over is van de mensen maaltijd.
Zolang het meear restjes zijn...geen bord vol met aardappels maar 'n eetlepel of zo, of 1/2 - 1 piepertje, TEveel aardappels kunnen stinkies lucht maken :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door