Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
Ik had het laatst ook met Tess. Ik had ze een beetje CB gegeven, daarna een stuk kalfsstaart en binnen 5 minuten nadat ze de kalfsstaart ophad, kotste ze schuim / slijm met waarschijnlijk wat botsplinters van die staart. Dus volgens mij bestaat selectief kotsen ook wel degelijk.
Door Ster
Ik kan me wel voorstellen dat Irmavgog een btje valt over de term 'selectief', dat impliceert nl. alsof de hond er bewust voor kiest om alleen 1 onderdeel uit zijn maag te gooien. Of hij bewust zijn maagwand zo kan bewegen dat alleen dat ene eruit vliegt. Of hij dus zeg maar van binnen ff een kijkje neemt en dan beslist 'dat gaat eruit, de rest niet'. Maar zo moet je het denk ik niet bekijken. De maag selecteert, niet de wil van de hond, zeg maar. En idd komt er ook hier alleen datgene uit wat niet goed valt en de rest blijft erin. Ook mensen geven trouwens niet altijd de gehele maaginhoud over. Of dat gebeurt hangt af van in hoeverre de maagwand geirriteerd is door bv griep ofzo. Maar wanneer mijn hond een groot stuk kip opeet (en daarvoor al meerdere andere stukken en stukjes hart en groentes en het hele rattenplan) dan komt dat stuk eruit niet omdat zijn maagwand geirriteerd is, maar omdat het gewoon te groot is. Het zit in de weg. De rest blijft binnen. Zit niet in de weg. Maag selecteert. Zoiets...
Door Lizzy
Ster schreef: Ik kan me wel voorstellen dat Irmavgog een btje valt over de term 'selectief', dat impliceert nl. alsof de hond er bewust voor kiest om alleen 1 onderdeel uit zijn maag te gooien. Of hij bewust zijn maagwand zo kan bewegen dat alleen dat ene eruit vliegt. Of hij dus zeg maar van binnen ff een kijkje neemt en dan beslist 'dat gaat eruit, de rest niet'. Maar zo moet je het denk ik niet bekijken. De maag selecteert, niet de wil van de hond, zeg maar. En idd komt er ook hier alleen datgene uit wat niet goed valt en de rest blijft erin. Ook mensen geven trouwens niet altijd de gehele maaginhoud over. Of dat gebeurt hangt af van in hoeverre de maagwand geirriteerd is door bv griep ofzo. Maar wanneer mijn hond een groot stuk kip opeet (en daarvoor al meerdere andere stukken en stukjes hart en groentes en het hele rattenplan) dan komt dat stuk eruit niet omdat zijn maagwand geirriteerd is, maar omdat het gewoon te groot is. Het zit in de weg. De rest blijft binnen. Zit niet in de weg. Maag selecteert. Zoiets...
Als Irma daar over valt, dan raad ik haar toch aan om nogmaals de berichten opnieuw te lezen. We hebben daar namelijk allemaal ons best gedaan om te OMSCHRIJVEN wat er gebeurd. We hebben daarbij gekozen voor het woord 'selectief', maar het is aan de lezer of zij daarbij selectief wil lezen. Daarnaast schrijft Irma dat de rest van het eten de maag dan al gepasseerd moet zijn en dat is dus niet het geval. En volgens mij is dAt de discussie. Maar goed, genoeg gefilosofeer over het denkpatroon van Irma ;)!
Door Nelly
Tjee Liz en Leo, ik schrok van dat bot op die foto! Zo lang en zo scherp had ik niet gedacht dat het zou zijn!
Maar goed, het is er uit. :P Maar wel weer een reden te meer om mijn honden geen geit te voeren (heb iets met geiten :-[). Ik hou het, naast kvv, bij kip, eend, parelhoen, konijn en schaap. Afwisseling genoeg lijkt me.
Door Anneke V
Leo schreef: Mooi gezegd, en dank je wel voor deze woorden! Ons standpunt is dat dit forum er is voor iedereen die op een andere, gezondere manier zijn hond of kat wil voeren. Dat kan dan vervolgens alleen als we onze verhalen en ervaringen met elkaar delen, de succes stories, maar ook de gevallen waarin we op onze bek gaan en het niet goed doen. Even niet opletten kan soms afgestraft worden, en niet alleen bij pups.

Wij of liever gezegd Linga is door het oog van de naald gekropen vandaag, we hebben heel erg geluk gehad, daar moeten we allemaal wat van leren!!

Fouten maken we om ervan te leren & wie niets doet kan ook niets verkeerd doen....toch?!
En dit forum is er om successen & tegenvallen met elkaar te delen.
Blij dat het nu beter is met Linga :-*
Door Anneke V
bianca1 schreef: Klopt inderdaad (voor mensen) en ja wij zijn nu eenmaal geen honden, ik heb te snel opgeschreven waaraan ik dacht.
Vraag ik me nog wel af hoe het dan kan dat het bot vrijwel onaangetast (ook aan de onderkant) naar buiten is gekomen (als je er dus vanuit gaat dat het inderdaad in de maag is geweest)
Maar nogmaals: gelukkig ís het eruit!!
Vermist het zo groot is, is het misschien nooit in de bodem van de maag geweest...
Door Anneke V
jeanne schreef: trouwens, als ik bot geef, poepen ze de volgende witte keutels hoor!
Maar toen Bes een kaal botje van een kippepootje (wat de kat had laten liggen) naar binnen slikte, kwam het er precies hetzelfde aan de achterkant weer uit ??? niks verteerd dus, netjes ingepakt in een drol.
Ik vind het ook raar, als Pluto kippenbotten eet komen die meestal ook de dag erna in hun originele staat eruit in poep verpakt ??? Zouden kippenbotten niet goed verteren bij sommige honden ???
Door Laura2004
Anneke V schreef: Ik vind het ook raar, als Pluto kippenbotten eet komen die meestal ook de dag erna in hun originele staat eruit in poep verpakt ??? Zouden kippenbotten niet goed verteren bij sommige honden ???
Bij mijn honden verteren ze gewoon hoor. Ze zijn er nog nooit onverteerd uitgekomen.
Door Anneke V
Laura2004 schreef: Nu we het toch over selectief kotsten hebben. Het was mij nooit echt opgevallen, maar vanochtend had Ziggy gegeten en een half uurtje erna begon ze te kotsen en het enige wat ze uitkotste was een haarballetje ??? en een stukje tennisbal. En haar eten wat ze kort ervoor heeft gehad dat heeft ze niet uitgekotst. Wel grappig, was me nooit echt opgevallen.
Het zal zwaar op haar maag gelegen hebben... ;D
Door Anneke V
Lizzy schreef: Kippenbot is er hier helemaal nog nooit onverteerd uitgekomen, aan de achterkant. Wat voor kipdelen geef je Anneke?
kippenvleugels & kippenbouten ( billen) platgemept...
Door Anneke V
Laura2004 schreef: Dat hoort er niet onverteerd uit te komen hoor. Vreemd :-\
Hij heeft ook al konijn gekregen, platgemept, en daar waren geen sporen meer van te zien....Als hij rundsbot eet ook niet, maar hier knaagt hij echt aan totdat het vlees & kleine stukjes bot eraf komen...

Of hij knabbeld niet lang genoeg op de kippenbouten :-\
Daarom durf ik niet goed meer kippenbotten geven...omdat de stukjes zo onverteerd in zijn uitwerpselen zitten & kip is nogal scherp :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door