Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hitam
Yari schreef: Oké thanx. ;)
Weet je ook hoe dat setje heet? Of 't artikelnr?
Dan ga ik 't gewoon bestellen van de week.
In de AUV gids: nummer 71453, parasieten diagnosesysteem.
Het is alleen vrij prijzig als je het alleen voor je eigen hond wil gebruiken.
Door Mevroi Kruim
Doedels schreef: Ik hou wel van die htk oplossingen ;D
Ik ook ;D en deze vond ik op internet, een handig doe-het-zelf recept voor wormen kijken. Het kan ook met een verzadigde zoutoplossing maar dan drogen de eitjes/larven heel snel uit.
Door Yari
Hitam schreef: In de AUV gids: nummer 71453, parasieten diagnosesysteem.
Het is alleen vrij prijzig als je het alleen voor je eigen hond wil gebruiken.
Oké bedankt.
Maar ik ga ze er gewoon van proberen te overtuigen dat wij als praktijk gewoon mestonderzoek moeten gaan doen.
En anders deel ik de kosten met m'n zussie, die voelde er ook wel wat voor. ;)
Door Yari
Kruimel schreef: Ik doe het gewoon met een verzadigde suikeroplossing. Daar drijven ze ook prima in.
Echt waar?
En die bekijk je dan onder de microscoop?
Door Mevroi Kruim
Yep.
Ik maak de verzadigde suikeroplossing, klus er de paardendrol doorheen (ik weeg wel vantevoren hoeveel, om de metingen te standaardiseren), laat dat een tijdje staan, en giet dan de bovenste vloeistof voorzichtig door een fijne zeef in 3 reageerbuisjes. Die doe ik tot aan de rand vol, leg er een dekglaasje op, en laat dat weer een uurtje staan. Dat zeven doe ik omdat er in paardenmest heel veel onverteerde vezels e.d. zitten, die het tellen behoorlijk bemoeilijken.
Dan gaan de dekglaasjes eraf en manlief gaat wormen tellen (ik kan nl niet goed door een microscoop kijken). Hij kijkt nu bij 40x en houdt per paard de statistieken bij (hobby van 'm ;D). In het begin gebruikte hij een sterkere vergroting, maar nu hij een goed zoekbeeld heeft gaat het zo prima.

Wat ons opgevallen is dat de aantallen per paard zeer constant zijn, maar dat er duidelijke verschillen tussen de paarden zijn. Een van de merries heeft altijd 10x zoveel eieren als de anderen, en die dikkerd van mij altijd de minste. Aangezien ze onder exact dezelfde omstandigheden gehouden worden den ik dat dat ligt aan weerstandsverschillen tussen de paarden. De merrie in kwestie heeft bv altijd rommelende darmen en gassen, en we denken dat ze ooit vroeger een ernstige infectie heeft gehad waardoor de darm blijvend beschadigd is.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe niet de moed gehad heb om het bij de honden en katten na te kijken :-X Die stank he :P :P Zolang ik geen reden heb om aan te nemen dat ze zodanig besmet zijn dat ze er last van hebben laat ik het maar zo. Een geringe besmetting is zelfs goed, om de resistentie op peil te houden.
Door conleeuw
Kruimel schreef:
En ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe niet de moed gehad heb om het bij de honden en katten na te kijken :-X Die stank he :P :P
Alleen daarvoor zou ik het door een ander laten doen ;D Hoewel, ik niet snel vies ben 8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door