Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
OK, kijken of dit helpt:

correcte rug:

Afbeelding

karperrug:

Afbeelding

als die honden normaal zouden staan ipv op z'n enge heddurs, dan zou bij de karperrug de rug hoger zijn dan de schoft.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 20 sep 2005, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Kruimel schreef: OK, kijken of dit helpt:
Ehh..... wil je een eerlijk antwoord of een correct antwoord?
Door Mevroi Kruim
Lizzy schreef: Ehh..... wil je een eerlijk antwoord of een correct antwoord?
Ach, doe maar allebei (2 voor de prijs van 1 ;D)
Door Lizzy
Kruimel schreef: Ach, doe maar allebei (2 voor de prijs van 1 ;D)
OK, een correct antwoord : ja, dit helpt!
Een eerlijk antwoord: nee, dit helpt niet!

;D

Ik zie dat de rug wat boller staat. Maar ik zie zoveel honden die een wat bolle rug hebben. Brutus heeft dat ook.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 sep 2005, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Nou moe :o Wat is er dan onduidelijke aan? DIe ruggen zijn toch zo verschillend als wat ???

OK tegelijk ;D

Die rug is niet WAT boller, die is VEEL boller, in combinatie met een sterk opgetrokken buik. Het lijkt minder omdat de achterpoten zo idioot ver naar achteren staan, maar als ze onder het lijf stonden zou die rug nog veel boller zijn.
Enne, misschine heeft Brutus dan ook wel een karperrug 8)
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 20 sep 2005, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Nah, ik denk dat ik slecht ben in dit soort dingen!

Maar als ik dan dit lees (uit vriend Dhont):

"De karperrug ontstaat zeer waarschijnlijk door te slappe spieren, dus spierafwijkingen die door verkeerde voeding (en waarschijnlijk erfelijke aanleg) wordt veroorzaakt. Reeds in een vroeg stadium -vanaf de 12de week van de geboorte- kan de basis worden gevormd voor de enkele weken later zichtbare karperrug.

Blablablabla (ik sla hier een onbeduidend stukje citaat over)

De eerste symptomen: de spierslapte is zeer waarschijnlijk pijnlijk. De hond probeert het lichaamsgewicht te verdelen en zoveel mogelijk op de achterhand te laten drukken. Normaal rust circa 70% van het gewicht op de voorhand en circa 30% op de achterhand. De schouders hangen door middel van spieren aan het lichaam, zijn deze pijnlijk dan ziet men dat de achterhand onder het lichaam wordt getrokken. De achterhand kan het gewicht niet verwerken waardoor de hond koe-hakkig gaat staan en de voorvoeren naar buiten draait om zo stevig mogelijk te blijven staan. De bil-spieren zijn niet zich- of voelbaar. Het achterwerk blijft erg smal, terwijl ook (door het gewicht) deformatie van de botten op kan treden".

--------

Als Brutus een karperrug zou hebben, dan zou hij dus koehakkig moeten staan, naar buitendraaiende voeten moeten hebben en weinig bilspieren? Nou, niks van dat alles!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 sep 2005, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door irmaa
Hoi, natuurlijk zijn er rassen met een 'standaard' bolle rug ;-) dat noemen ze ook karperrug, maar wat in het algemeen bedoeld wordt bij "normale"rassen is dat de hond met opgetrokken rug staat, i.p.v. recht of iets aflopend.
Soms komt dat door slechte conditie, de honden staan dan ook vaak ondergeschoven, de achterhand staat dan iets meer naar voren.
Ook zie je het vaker bij jonge grote honden.. toch iets kwetsbaarder wat conditie betreft misschien ;)
Vaak bij goede voeding en goede gedoseerde beweging zie je dit weer verbeteren.
Ook kan het dat de hond zich in het algemeen niet goed voelt ook dan zie je vaak dat de hond dan met een opgetrokken rug en ondergeschoven kan staan.
Let wel dit kan.. hoeft natuurlijk niet een uiting te zijn van slechte conditie of tijdelijk minder gezond zijn.. maar kan vaak wel een aanwijzing zijn.
Ik zie het wel vaker, maar nooit overduidelijk met koehakkig zijn ;-)
Door Femke
Lizzy schreef:
Als Brutus een karperrug zou hebben, dan zou hij dus koehakkig moeten staan, naar buitendraaiende voeten moeten hebben en weinig bilspieren? Nou, niks van dat alles!
maar heb je niet karperruggen in allerlei gradaties? Misschien hebben veel honden wel in een lichte mate een karperrug?
Door irmaa
Femke schreef: maar heb je niet karperruggen in allerlei gradaties? Misschien hebben veel honden wel in een lichte mate een karperrug?
o,dat zal best wel.. die verschillende gradaties
Ik heb het gehad met een hond, die niet lekker in haar vel zat, was aan het puberen.. in de groei, loopsheid moest komen enz.. toen stond ze een tijdje ondergeschoven en een lichte karperrug.. je kon zien dat ze niet lekker in haar vel zat.
Dat neemt niet weg dat er honden zijn een echte karperrug hebben gekregen zoals de Hondt schrijft door aanleg en verkeerde voeding. Kan ook een constructiefout zijn.
Laatst gewijzigd door irmaa op di 20 sep 2005, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door