Moderator: Lizzy
dazz schreef: Bestaat er een verschil in het gehalte calcium/fosfor qua dier? Dus bijvoorbeeld; heeft kippenbot meer calcium/fosofor dan een lam?Zeker weten! En dat verschil is nogal groot ook. Ergo, er zit al verschil in kippennekken, kippenruggen, kippenkarkassen, kippenvleugels qua Ca/F gehalte:
Lizzy schreef: Ik kan alleen het mailtje niet meer vinden... ik zoek rustig door.Misschien bij "verwijderde items" kijken
Lizzy schreef: Zeker weten! En dat verschil is nogal groot ook. Ergo, er zit al verschil in kippennekken, kippenruggen, kippenkarkassen, kippenvleugels qua Ca/F gehalte:Ik dacht altijd als ik kip geef, dan geef ik kip, maakt niet uit (behalve qua hoeveelheid vlees die er aan het bot zit).
dazz schreef: Even een zijspoor; wat ik niet begrijp is dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden maar ik lees ook dat bijvoorbeeld 70 % vleesbotten (overdreven gezien) teveel bot is. Dat wordt dan toch uitgescheiden? Of is het zo dat je hond dan te weinig andere voedingsstoffen krijgt en daarom niet teveel vleesbotten mag?Dat laatste is helemaal 200% correct! Als je teveel bot voert blijft er te weinig ruimte over voor andere voedingsmiddelen.
Lizzy schreef: Als je teveel bot voert blijft er te weinig ruimte over voor andere voedingsmiddelen.Daarnaast voorzie ik ook nog wel pijnlijke problemen met de stoelgang....
AstridStraver schreef: Daarnaast voorzie ik ook nog wel pijnlijke problemen met de stoelgang....Nou, eergisteren had Hannes dus een lamskop op. Hij heeft wel 5 keer gepoept, kleine harde hoeveelheden en een keer moest hij erg persen. Dus voor Hannes geen lamskop meer.
dazz schreef: Nou, eergisteren had Hannes dus een lamskop op. Hij heeft wel 5 keer gepoept, kleine harde hoeveelheden en een keer moest hij erg persen. Dus voor Hannes geen lamskop meer.Je kan hem wat ook minder lamskop geven en wat meer pens op dezelfde dag.
AstridStraver schreef: Daarnaast voorzie ik ook nog wel pijnlijke problemen met de stoelgang....Da's ook waar ja! Een hond zal nog nauwelijks kunnen poepen!
Lizzy schreef:Een keertje veel en moeilijk kunnen poepen is overigens niet zo erg hoor. Dat hoeft niet de reden te zijn om nooit meer lamskoppen te voeren. Maar je moet dat inderdaad niet te vaak voeren, anders wordt het zieligToch wel zielig als Borke soms zit te piepen als hij poept en de 'steentjes' er uit schieten, maar het is niet anders want ik leer zo in de praktijk wat de goede verhouding is.