Moderator: Lizzy
Lupa schreef: sorry maar aan de riem in huis vind ik toch een bevestiging dat je niet het aan kan.Vind ik niet. Je hebt gewoon controle over waar je hond heen gaat en wat hij doet. Kuma heeft ook een poosje met een dun lijntje eraan rondgelopen. Zij wilde soms iets niet en racte dan weg achter de bank, waar wij echt niet bij kunnen of deed andere dingen die niet mochten of wij niet wilden (kan me niet meer precies voor de geest halen wat ook al weer) en een lijntje eraan is heel fijn. Dan kan je dat gedrag voorkomen.
Hij zal wel het wordje nee kennen maar hij doet er niks mee dus de basis is al niet goed en door een hond aan de riem te zetten voor wat voor reden ook ga je naar mijn mening het doel voorbij
pleuntje schreef: ik heb deze vraag ook al gesteld op het hondengedragsforum hoor. Ik weet ook wel dat dit geen gedragsforum is. Was ook niet de doelstelling van mijn vraag.Oh maar het geeft ook niet dat je je vraag hier hebt gesteld! Ik vind de vraag OOK heel passend voor Barfplaats! Het belasten van de gewrichten past ook zeer goed in deze medische categorie!
Dank jullie iig voor jullie tips.
sentinel1984 schreef: Wij laten onze herder vrolijk vrij in huis. Ik zit er wel met mijn neus op. Als hij iets probeert te doen wat niet mag dan roep ik nee. Vaak doet hij dit dan ook niet. Als hij het toch doet is hij ''van mij'' even een flinke foei en eventueel bij zijn nekvel. Hij snapt dit perfect.ff als antwoord (en dan blijf ik on-topic hoor Lizzy
Wij hebben hem nu al zo ver (hij is net 15 weken) dat hij buiten met ons mee loopt (los wel te verstaan he..) alleen bij een kat of vogel luistert hij slecht. Maar dat komt in loop van de tijd wel.
Wij lopen 1x per dag zo'n 45 min met hem. 1 a 2 keer 20 a 30 min en voor de rest kleine wandelingen (minder dan 20 min). Dit lijkt me minder schadelijk dan dat hij de heledag springt en huppelt. Dit lijkt mij veel meer stress op te leveren voor zijn gewrichten. Wij gooien ook nog niet met een bal of tak ook al wilt hij dit wel zo graag. (spelen in het algemeen moet je ''vermijden'' omdat de onverwachtse draaien heel slecht zijn) ook spelen met andere honden moet een beetje strak worden gehouden.
En voor het opspringen tegen ons nergeer ik hem. tegen de bank, tafel en dergelijk spul. Nee en foei.
Doedels schreef: Naast alle opvoedkundige tips: je kunt je pup ook moe maken door veel speurspelletjes te doen. Ze worden er moe van en leren zich te concentreren. Laten worstelen met een flinke kluif is ook aardig vermoeiend. Daarnaast is het erg nuttig om honden te leren bewust te zijn van hun motoriek en achterpoten. Daar zijn diverse oefeningen voor zoals cavalettie lopen, op een wiebelplank lopen, rustig door ruig terrein stappen, enz. Daardoor voorkom je blessures op latere leeftijd. Dit alles staat beschreven in 'Hondse hoogstandjes' van Marcel Nijland.Dank je, heb het boek gelijk besteld bij bol.com
Kruimel schreef: Dr staan ook leuke ideeen in Mogens Eliasens e-boek Brainwork for Smart Dogs.
Enne, weer beter voor het barf-forum: lekker scheuren en knagen aan een lap pens of kopvlees, of een goed bot is ook super-vermoeiend.
sentinel1984 schreef: Ik maak me soms ook zorgen over de gewrichten van mijn hond. Dan denk ik bij mijn eigen van. Oef, dat kan nooit goed zijn voor zijn heupen (en gewrichten). Maar oke honden kunnen wel tegen een stootje. En als het een enkele keer gebeurd dan pech gehad... Ik laat hem ook 1 keer in de week trap lopen, om te wennen voor als hij een jaar is.Traplopen hoeft echt niet wekelijks hoor
Maar zoeken snapt hij ook nog niet echt maar oefening baart kunst... Lekker oefenen dus....