Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
Ster schreef: Tja, we weten het allemaal wel, maar toch dringt het nog niet echt door, dus voor iedereen die vlees eet van de bioindustrie en het slachten van een al-of-niet knuffelkonijntje zielig vindt, hier ff wat beeldende info over het biefstukje/tartaartje/kippenpootje/gehaktballetje voordat het in de schappen van de supermarkt ligt, door iemand anders daar geplaatst dan door jouzelf:

http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... video.html

Dan kun je het toch beter zelf doen met een dier dat een redelijk bestaan geleid heeft ???
Ja, we weten het onderhand wel. Zullen we anders dan maar overgaan op de vegabrokjes aangezien nederland nu niet het aangewezen land is waar iedereen zijn eigen veestapel erop na kan houden.
Door Jinxy
Angelique schreef: Ja, we weten het onderhand wel. Zullen we anders dan maar overgaan op de vegabrokjes aangezien nederland nu niet het aangewezen land is waar iedereen zijn eigen veestapel erop na kan houden.
Sorry, niet verkeerd bedoeld hoor, maar dit is onzin.

Deze praktijken moesten verboden worden. Er zou gewoon geen andere optie moeten zijn dan diervriendelijke dierenhouderij.
Door sylvia
Jinxy schreef: Sorry, niet verkeerd bedoeld hoor, maar dit is onzin.

Deze praktijken moesten verboden worden. Er zou gewoon geen andere optie moeten zijn dan diervriendelijke dierenhouderij.

Ja in Utopia wel, maar in de echte wereld gaan centjes zelfs voor mensen, dus dieren kunnen het dan helemaal vergeten.
Door Ster
In Utopia geloof ik ook niet. Maar het accepteren met een houding van 'ooooooooh wat erg!!!! maar ja ik ben niet verantwoordelijk, helaas het gebeurt nu eenmaal, ik kan er niks aan doen' en vervolgens met oogkleppen op naar de slager is wat mij betreft het andere uiterste. Over je eigen centjes kun je namelijk voor een deel redelijk zelf beslissen ;)

En 'ja we weten het onderhand wel' ??? Lekker onverschillig in mijn ogen, maar ieder zijn eigen idee erover. Ik trek het mij aan en handel daar ook naar, maar niet iedereen doet dat en voor mij hoeft dat ook niet. Andere dingen trek ik mij weer niet aan. Narigheid is idd de realiteit, omdat de meeste mensen het geen moer uitmaakt, of we met zijn allen niet meer weten wat we eraan kunnen doen. Met die mensen kan ik prima door 1 deur. Alleen blijf ik me wel verbazen over mensen die tranen met tuiten laten over 1 fluffiekonijntje, maar zich wel volstouwen met iedere dag een hoeveelheid dierenleed. Dat vind ik een bittere tegenstrijdigheid. En dan heb ik het niet over wel of niet zelf slachten, dat is voor bijna ieder van ons een ver van de bed show. Het gaat me om de miljoenen schapen, kippen en koeien die zaterdags weer in overvloed onherkenbaar op de barbecue worden geflikkerd versus het gejammer om 1 knuffelkonijn.
Door pollekind
Ster schreef: In Utopia geloof ik ook niet. Maar het accepteren met een houding van 'ooooooooh wat erg!!!! maar ja ik ben niet verantwoordelijk, helaas het gebeurt nu eenmaal, ik kan er niks aan doen' en vervolgens met oogkleppen op naar de slager is wat mij betreft het andere uiterste. Over je eigen centjes kun je namelijk voor een deel redelijk zelf beslissen ;)

En 'ja we weten het onderhand wel' ??? Lekker onverschillig in mijn ogen, maar ieder zijn eigen idee erover. Ik trek het mij aan en handel daar ook naar, maar niet iedereen doet dat en voor mij hoeft dat ook niet. Andere dingen trek ik mij weer niet aan. Narigheid is idd de realiteit, omdat de meeste mensen het geen moer uitmaakt, of we met zijn allen niet meer weten wat we eraan kunnen doen. Met die mensen kan ik prima door 1 deur. Alleen blijf ik me wel verbazen over mensen die tranen met tuiten laten over 1 fluffiekonijntje, maar zich wel volstouwen met iedere dag een hoeveelheid dierenleed. Dat vind ik een bittere tegenstrijdigheid. En dan heb ik het niet over wel of niet zelf slachten, dat is voor bijna ieder van ons een ver van de bed show. Het gaat me om de miljoenen schapen, kippen en koeien die zaterdags weer in overvloed onherkenbaar op de barbecue worden geflikkerd versus het gejammer om 1 knuffelkonijn.
Je hebt helaas helemaal gelijk meid.Ik voel me ook schuldig dat ik medeverantwoordelijk ben voor het leed wat in de bioindustrie gebeurt.Het is misschien slap van me want ik koop geen scharrelvlees omdat ik dat niet iedere dag kan betalen.Maar deze discussie is niet zo simpel als het lijkt.Want ook al zou ik Scharrelvlees kopen,dan nog koop ik waarschijnlijk leerproducten die WEl weer uit de bioindustrie komen.Ik heb zelf een behoorlijke tijd als vegetarier geleefd,maar dat deed ik puur omdat ik vlees eten zielig vond voor de dieren.Maar op een gegeven moment snakte ik naar een stukkie kip en ben toch weer aan het vleeseten gegaan.Ik vind dat het eigenlijk door de overheid geregeld zou moeten worden dat er betere leefomstandigheden moeten zijn voor vee.
Door sylvia
Ster schreef: In Utopia geloof ik ook niet. Maar het accepteren met een houding van 'ooooooooh wat erg!!!! maar ja ik ben niet verantwoordelijk, helaas het gebeurt nu eenmaal, ik kan er niks aan doen' en vervolgens met oogkleppen op naar de slager is wat mij betreft het andere uiterste. Over je eigen centjes kun je namelijk voor een deel redelijk zelf beslissen ;)

Het is denk ik vrij simpel, iedereen kent wel een bepaalde mate van het flappie gevoel, het is voor het schaap net zo erg als voor het fluffie konijn om geslacht te worden, maar feit is dat de meeste mensen wel ooit met een fluffie konijn hebben geknuffeld en een schaap hebben ze wel eens uit de verte vanuit een voorbijsnellende auto gezien.
Het is net als dat wij helemaal niet goed worden dat ze in Korea hond eten .

Ik heb geen probleem met slachtvee, ik eet graag vlees.
als het beroep slager opgeheven zou worden zou ik uiteindelijk zelf gaan slachten, alles went tenslotte.
Door Ster
Wat betreft de overheid: ik denk dat de burger veel meer macht heeft dan zij denkt, maar we vinden het ook wel makkelijk om naar die overheid te kunnen wijzen.

Ik hoor trouwens vaker, dat mensen niet buiten vlees kunnen. Ik heb daar zelf geen last van. Als ik vlees eet is het biologisch, 1 keer in de maand ofzo en dat smaakt me dan ontzettend goed. Vegetarisch worden is ook niet de oplossing. Maar als ik zie bij mensen hoeveel vlees ze eten dan denk ik: dat kan best iets minder, iig zodat niet de helft in de prullenbak beland bv, en misschien 1 keer in de week biologisch. Alle beetjes helpen. En natuurlijk is de emotie omtrent een konijn anders dan bij koeien. Ook daar alle respect voor. Zolang mensen zich dat maar bewust zijn en dat gaat lang niet altijd op. Nog steeds sluiten veel mensen hun ogen voor de bioindustrie, maar die zullen misschien niet op Barf zitten ;) terwijl ze zo'n konijn dus niet eten uit protest. Nou, dan breekt mijn klomp. Persoonlijk heb ik er eerlijk gezegd geen problemen mee dat er honden worden gegeten in Korea. Maar wel met de manier waarop die worden geslacht. Dat vind ik echt walgelijk. Maar goed, die gedachte doorgetrokken moeten ze wel met hun tengels van Boefke en mijn katten afblijven, en daar zit natuurlijk ook een dubbele moraal. Lastig hoor. We zullen er wel ongeveer hetzelfde over denken. :)
Door Lizzy
Ik ben het heel erg met je eens dat de mens zich verschuilt achter de overheid. Dat vind ik gewoon onzin. Als ieder mens VANDAAG zou besluiten 1 keer per week biologisch vlees te eten ipv elke dag bio-industrie vlees, dan kon de bio-industrie morgen z'n deuren dicht gooien. Maar nee, we willen zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk eten. Wijzen naar de overheid of winkels of supermarkten is 'iets recht proberen te praten dat krom is'. De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij ons zelf. Het is gewoon 'vraag en aanbod'.

(en ik doe daar zelf net zo hard aan mee, aan dingen recht praten die krom zijn, want mijn honden eten voor een groot deel vlees uit de bio industrie. Puur omdat ik me geen biologisch vlees kan veroorloven. En ik zou me dat wel kunnen veroorloven als ik drie tjiewawa's zou hebben ipv Dalmaten. Of 1 Dalmaat ipv 3. Kwestie van keuzen maken en prioriteiten stellen.... En dit praat ik dan weer recht door te zeggen "gelukkig eten mijn honden voor het grootste deel het vlees/botten en orgaanvlees dat de mens niet moet en dus overblijft". Maar deep down weet ik ook wel dat het krom is).
Door Ster
Lizzy schreef: Ik ben het heel erg met je eens dat de mens zich verschuilt achter de overheid. Dat vind ik gewoon onzin. Als ieder mens VANDAAG zou besluiten 1 keer per week biologisch vlees te eten ipv elke dag bio-industrie vlees, dan kon de bio-industrie morgen z'n deuren dicht gooien. Maar nee, we willen zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk eten. Wijzen naar de overheid of winkels of supermarkten is 'iets recht proberen te praten dat krom is'. De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij ons zelf. Het is gewoon 'vraag en aanbod'.
Lizzy for president! ;D
Door Angelique

Het gaat niet om onverschilligheid. Ik en de meesten hier zijn ons er heel goed van bewust wat er in de bio-industrie gebeurd. Feit is dat die dieren niet voor het hondenvoer geslacht worden, daar gaat hooguit het restant waar verder niemand meer iets mee kan naartoe. Dat geld voor het vlees wat in de brokken zit en ook voor het vlees wat ik hier bij de slager koop. Als ik het niet koop gaat het naar Rendac.

Waarom we het hier onderhand wel weten. Nou simpel, omdat je de zoveelste bent die er mee aan komt. We zitten hier op een rauw voer forum voor honden en promoten het voeren van rauw vlees aan je hond en/of kat en dan ontkom je niet aan het gebruik van vlees uit de bio-industrie. Het is voor veel mensen een grote stap, ook vaak financieel, om hun honden op deze manier te gaan voeren en wat we dan niet nodig hebben zijn opmerkingen om ze een schuldgevoel aan te praten dat ze geen biovlees kopen of hun eigen veestapel hebben. Het moet ergens een keer goed zijn. De bio-industriediscussie moet dan maar elders gehouden worden, want voor het terugdringen daarvan zullen mensen minder vlees moeten consumeren en zolang men daartoe niet bereid is en de prijzen van biologisch kunstmatig hoog gehouden worden zal het gebruik van bio-industrievlees noodzakelijk blijven. Heel vervelend, maar het zij zo.

Vegabrokjes voor een week zoden aan de dijk zetten....dacht het niet, of is de vleesconsumptie soms toegenomen sinds barf in nederland is geintroduceerd? En daarbij vraag ik me dan altijd meteen af waarom deze filmpjes e.d. altijd hier vertoond moeten worden, maar zolang men brokken voert krijg je ze niet te zien omdat men dat blijkbaar (en terecht ::)) niet als vlees herkent.

En verder is het fokken van het voer voor je eigen honden utopia. Ja misschien leuk als je 1 ienepien hondje hebt maar dan nog zou je een groot aantal konijnen moeten fokken en opmesten om voldoende materiaal te hebben en dan heb ik het nog niet eens over de lammeren en de runderen. Klinkt leuk allemaal maar is op geen enkel vlak haalbaar. Een keer een konijn kopen wat een leuk leven heeft gehad zou nog wel gaan, maar dan is de vraag waar je die dan koopt omdat " consumptiekonijnen " nu ook niet echt een wereldleven hebben.
Door Ster
Wat mij betreft kan er nooit teveel aandacht aan besteed worden, ook niet op een vers voedsel forum ;)
Vegabrokjes was een cynische opmerking van jou. Ik haalde het slechts aan om te laten zien dat je wel degelijk dingen kunt doen om een signaal uit te zenden. Van mijn part naar de overheid. En ja: als heel NL 1 week vegabrokjes voert ipv vlees dan heeft dat financieel voor de bioindustrie en als signaal wel degelijk effect, om dat in te zien is gezond verstand genoeg!
Een mens kan veel meer doen, als hij maar wil.
Door romila
Kruimel schreef: Yep, maar die zijn veel duurder *krent ben*
Enne, eerlijk gezegd, een konijn is een konijn voor mij, oftie nou als knuffel of als boutje bedoeld is.
Ben 2 dagen nie online geweest....moe ff bijlezen! Maareh...was ook nie eg serieus bedoelt hoor.
Dat van consumptie konijn...Bijna iedereen is hypocriet w.b. vlees. Ik eet zelf geen paardevlees, gewoon het idee!! Maar eigenlijk kun je beter paardevlees eten want die worden er niet voor gefokt maar moeten gewoon echt dood door kreupelheid of iets dergelijks...
Nu ga ik ff lezen wat er allemaal gezegd is hoor... :D
Door romila
Ik snap de reacties van iedereen wel, ik eet niet dagelijks vlees en als de portomonaie het toelaat, soms in de aanbieding koop ik liever biologisch. Dit is voor de honden niet haalbaar anders deed ik dat wel liever. Ik geloof wel dat wij mensen meer invloed kùnnen hebben op de gang van zaken maar dat vergt wel wat organisatie. Ik ben wel grasburger geworden! 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door