- wo 13 jul 2005, 16:34
Soepbotten, bedoel je daar een schenkel mee? Ik vind dat persoonlijk qua tandreiniging geen goed bot. Ik vind ze te hard (tandenslopers vind ik het). En harde botten hebben totaal geen tandreinigende werking. En al helemaal geen tandvlees-masserende werking. Dat komt omdat de botten te hard zijn om de tand/kies in het bot te laten 'zinken' waardoor tandplak/steen wordt verwijderd en het tandvlees wordt gemasseerd.
Hetzelfde geld voor runderribben. Kalfsstaarten geef ik persoonlijk ook nooit omdat ik die kleine werveltjes eng vind... Ian B. waarschuwt ook voor staarten om dezelfde reden. Ik heb nog nooit gelezen dat het ergens mis is gegaan met deze botten, daar niet van, maar ik geef ze dus zelf niet. Andere mensen ervaringen?
Maar goed, geschikte botten om het tandvlees sterker te maken: grote delen van 'prooidieren' zoals bijv. een kwart of halve kip, heel of half konijn, heel of half of kwart parelhoen, duif, eend, grote lappen vlees en pens, lamsribben/kalfsribben of nekken of wervels (wel langzaam opbouwen en niet teveel tegelijkertijd geven. Zie 'honden en het eten van botten' in de Barfplaats bibliotheek).