Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
Femke schreef: nou ik heb het vanmiddag geprobeerd en het werkt niet. Tenminste niet voor de hoeveelheid tandsteen die Loebas heeft.

Zal straks nog eens proberen, maar vanmiddag merkte ik geen enkele verandering in het tandsteen. Ben wel 2 keer uitgeschoten met het krabbertje, vind het wel behoorlijk griezelig hoor
En heeft Loebas een vrolijke dronk over zich? :D
Door Femke
Robian schreef: Een kennis op de hondeclub werkt ook altijd met Gin tegen tandsteen.
Volgens haar moet je meerdere dagen na elkaar het tandsteen met een watje of watenstaafje met Gin insmeren.
Daarna is het tandsteen veel makkelijker te verwijderen met een krabbertje volgens haar.
nou ik zal het nog een paar dagen volhouden, hopen dat het dan werkt. Maar nogmaals, Loebas heeft wel hele dikke lagen hoor (kies is bijna niet meer te zien. En dat dankzij 2 jaar brokken eten :-X :-X)
Door Femke
Lupa schreef: ik wil de brok niet goed praten maar het is niet helemaal de schuld van de brok denk ik, mientje en Tika hebben ook de nodige jaren op brok gezeten maar ze hebben witte tanden, dus het heeft naar mijn mening met aanleg te maken in combi met brok
ja sunday heeft ook een paar jaar brok gegeten, en die heeft het niet. Het zal inderdaad een combinatie zijn. Loebas at ook vaak van die buffelhuid dingen, en tarwekoekjes. Misschien heeft dat ook nog 'meegeholpen' :-\

Eén ding is zeker: dit gaat niet mee vanzelf over, hij heeft ook behoorlijk teruggetrokken tandvlees :-\
Door Jinxy
Laatst vertelde me iemand dat ze een trimster had die het zonder narcose gewoon weghaalde, ook in erge gevallen...

Trimsters??? Klopt dit???
Door romila
Jinxy schreef: Laatst vertelde me iemand dat ze een trimster had die het zonder narcose gewoon weghaalde, ook in erge gevallen...

Trimsters??? Klopt dit???
Ja dat kan als de hond het makkelijk toe laat. Ik vind het een priegelwerkje en wij haalden eigenlijk altijd alleen de hoektanden schoon (als service dan he..) Als er echt een heel gebit gedaan moet worden weet ik niet hoeveel trimsters daar aan beginnen...ik niet iig... 8)
Door Femke
romila schreef: Ja dat kan als de hond het makkelijk toe laat. Ik vind het een priegelwerkje en wij haalden eigenlijk altijd alleen de hoektanden schoon (als service dan he..) Als er echt een heel gebit gedaan moet worden weet ik niet hoeveel trimsters daar aan beginnen...ik niet iig... 8)
nou en Loebas is NIET makkelijk, want anders kon ik dat zelf ook wel. Alleen......40 kilo hond in bedwang houden, en dan proberen zijn achterste kies schoon te maken, terwijl hij begint te speekselen van de stress....

Ik denk dat we toch maar een keer naar de DA moeten, kunnen we meteen foto's laten maken van zijn achterhand.
Door Femke
Nou even een positieve update.

Een maand geleden zijn Loebas zjin tanden schoongemaakt en het resultaat was verbluffend, zo schoon waren ze geworden.

Nou kregen de honden gisteren een APK en ik zag dat Loebas wEEr tandsteen had >:( >:( Ondanks dat we nu regelmatig de tanden schoonmaken met parodontax, en loebas niets meer krijgt met zetmeel oid erin ???

Ik begon te krabberen met een krabbertje maar het was behoorlijk hard. 1 keer schoot ik uit met het krabbertje omdat het echt te hard was. Heb toen de Gin maar weer tevoorschijn gehaald en op zijn kiezen gesmeerd. Even laten inwerken, en verrek! Het leek zacht te worden en het ging er makkelijker vanaf.

Op een klein beetje tandsteen werkt het dus wel degelijk. Niet op de dikke plakken die Loebas een maand geleden nog had.
Door Nitus
Loebas is dus zo'n hond die erg makkelijk tandsteen ontwikkeld, jammer hoor. Maar gelukkig dat de Gin-truuk nu wel werkt :D. Eet Loebas wel regelmatig botten en lappen pens?
Door Femke
Nitus schreef: Loebas is dus zo'n hond die erg makkelijk tandsteen ontwikkeld, jammer hoor. Maar gelukkig dat de Gin-truuk nu wel werkt :D. Eet Loebas wel regelmatig botten en lappen pens?
jep, pens krijgt hij aan 1 stuk (ik koop een kilo, daarvan is driekwart voor Loebas en een kwart voor Sunday), hij eet ook wel lamsribben en kipnekken. Niet overtuigd - hij vindt het vooral teveel moeite volgens mij - maar hij is er wel een tijdje zoet mee.

Verder eet hij CB.
Door Lizzy
Mijn ervaring is wel dat als gebitten worden schoongemaakt ze eigenlijk nog sneller weer vies worden. En volgens mij komt dat omdat het oppervlak toch ietsjes ruwer wordt en het tandplak zich daar weer beter aan hecht. Poets je iedere dag?
Door Femke
Lizzy schreef: Mijn ervaring is wel dat als gebitten worden schoongemaakt ze eigenlijk nog sneller weer vies worden. En volgens mij komt dat omdat het oppervlak toch ietsjes ruwer wordt en het tandplak zich daar weer beter aan hecht. Poets je iedere dag?
nee, ik heb sinds de tanden een maand geleden schoongemaakt zijn 2 keer gepoetst (dat doe ik heel grondig, met de electrische tandenborstel en parodontax) en zondag ben ik dan weer aan het krabben geweest.
Kun je er iets tegen doen, die ruwe tanden?

En wat ik me dan nog afvraag: Loebas krijgt helemaal niets waar hij plak van kan krijgen (lijkt mij): hij krijgt alleen maar zijn eten, pens en botten. Af en toe een gedroogd pensstaafje maar dat is voor hem hap-slik-weg.
Geen brok meer, geen koekjes meer, geen stukkie brood. Waar komt dan die plak vandaan?
Door Lizzy
Femke schreef: nee, ik heb sinds de tanden een maand geleden schoongemaakt zijn 2 keer gepoetst (dat doe ik heel grondig, met de electrische tandenborstel en parodontax) en zondag ben ik dan weer aan het krabben geweest.
Kun je er iets tegen doen, die ruwe tanden?

En wat ik me dan nog afvraag: Loebas krijgt helemaal niets waar hij plak van kan krijgen (lijkt mij): hij krijgt alleen maar zijn eten, pens en botten. Af en toe een gedroogd pensstaafje maar dat is voor hem hap-slik-weg.
Geen brok meer, geen koekjes meer, geen stukkie brood. Waar komt dan die plak vandaan?
Je hebt helaas honden die ontzettend veel aanleg hebben voor plaque (net als bij mensen trouwens). Veelal heeft dit te maken met de zuurgraad van het speeksel. Oftewel: de zuurgraad van zijn speeksel is niet zuur genoeg.

Wat ik zou doen: ik zou via je DA een polijstmiddel bestellen (mijn DA heeft dat ooit gewoon aan me verkocht, zonder problemen). Met een electrische tandenborstel een paar dagen achter elkaar met dit polijstmiddel zijn tanden poetsen. Daarna elke dag poetsen met een gewone tandpasta (voor dieren/mensen, maakt niet uit). Ik zou dit een aantal weken volhouden. Eventueel een keer per week met wat citroensap vermengt met een beetje water zijn tanden en kiezen insmeren (met een dot watten of washandje).

Tja, en dan eens kijken hoe dat gaat.
Door Femke
Lizzy schreef: Je hebt helaas honden die ontzettend veel aanleg hebben voor plaque (net als bij mensen trouwens). Veelal heeft dit te maken met de zuurgraad van het speeksel. Oftewel: de zuurgraad van zijn speeksel is niet zuur genoeg.

Wat ik zou doen: ik zou via je DA een polijstmiddel bestellen (mijn DA heeft dat ooit gewoon aan me verkocht, zonder problemen). Met een electrische tandenborstel een paar dagen achter elkaar met dit polijstmiddel zijn tanden poetsen. Daarna elke dag poetsen met een gewone tandpasta (voor dieren/mensen, maakt niet uit). Ik zou dit een aantal weken volhouden. Eventueel een keer per week met wat citroensap vermengt met een beetje water zijn tanden en kiezen insmeren (met een dot watten of washandje).

Tja, en dan eens kijken hoe dat gaat.
hey, morgen ben ik bij de d.a., ik zal vragen of ze het me wil verkopen. Zo niet, dan ga ik gewoon door met de parodontax met tijdens de wekelijkse apk beurten.

Raar he, sunday heeft noooooooooit was met zijn tanden, altijd even wit ;)

PS: is dat citroensap wel zo'n goed idee? Ik las laatst dat zure voedingsmiddelen een basisch speeksel veroorzaken, en zoete voedingsmiddelen zuur speeksel. Misschien moet ik hem iedere avond zo'n mierzoete kauwgombal geven :-X krijgt hij lekker zuur speeksel van :P
Door Lizzy
Femke schreef: hey, morgen ben ik bij de d.a., ik zal vragen of ze het me wil verkopen. Zo niet, dan ga ik gewoon door met de parodontax met tijdens de wekelijkse apk beurten.

Raar he, sunday heeft noooooooooit was met zijn tanden, altijd even wit ;)

PS: is dat citroensap wel zo'n goed idee? Ik las laatst dat zure voedingsmiddelen een basisch speeksel veroorzaken, en zoete voedingsmiddelen zuur speeksel. Misschien moet ik hem iedere avond zo'n mierzoete kauwgombal geven :-X krijgt hij lekker zuur speeksel van :P
Ik weet niet waar je dat laatste vandaan hebt maar volgens mij is dat een broodje aap.... Als je van zoete voedingsmiddelen zuur speeksel zou krijgen, dan zou ik nooit meer tandsteen hebben en Leo des te meer. Laat dat nou net andersom zijn! Volgens mij is de zuurgraad van je speeksel aangeboren en onveranderbaar. Overigens las ik laatst ook dat appelazijn (ook zuur) gebruikt kan worden om de tanden mooi te houden.....?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 29 aug 2005, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door