pike schreef: ma 14 sep 2026, 16:19
Heksenboter is een slijmzwam. Geen echte paddenstoel. En ook geen echte zwam. Ook geen schimmel. Het is een kolonie van eencellige organismen die over de grond kruipt en daarbij een slijmspoor nalaat. Is niet giftig maar je kan er niets van maken.
pike schreef: ma 14 sep 2026, 16:19
Heksenboter is een slijmzwam. Geen echte paddenstoel. En ook geen echte zwam. Ook geen schimmel. Het is een kolonie van eencellige organismen die over de grond kruipt en daarbij een slijmspoor nalaat. Is niet giftig maar je kan er niets van maken.
Ah ja, jij bent ook een bron van Kennis! Troll is ook het Noorse woord voor tovenaar, trouwens. Heel verwarrend af en toe. Ik wist niet dat het kon kruipen…. En ja, hier heet alles van paddestoel, schimmel, zwam, gist gewoon ‘sopp’ - ik blijk op te moeten passen met vertalen
Siberienne schreef: di 15 sep 2026, 17:06
En ja, hier heet alles van paddestoel, schimmel, zwam, gist gewoon ‘sopp’ - ik blijk op te moeten passen met vertalen
Dat sopp dat vind ik ook zo’n geweldig leuk woord. Want het roept bij mij associaties op met het Maastrichtse “sop” wat soep betekent. Een bos vol soep Oude paddenstoelen kunnen soms zo ontzettend smerig worden, echt soppig