Dat was weer een mooi leermoment voor mij. Als ze buiten de ren lopen gaan ze evengoed bij schemer weer graag terug naar hun nachthok. Terwijl ze nog maar net gewend zijn bij mij. De man die mij de kippen verkocht zei het al: Die kan je gerust in de tuin laten, ze komen altijd weer terug naar hun ren.
Welk kippenras?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Welk kippenras?
De stok heb ik vanmiddag omgeruild voor een bredere. Weet nog niet of ze er ook al op zitten nu, ik ben niet meer gaan kijken. Begin van de avond was een kip uit de ren geraakt, nadat ze hevig schrokken van een duif die erin wou vliegen. Ik zag het toevallig gebeuren. k kreeg die hen niet zo 1-2-3 weer binnen, die liep lekker te scharrelen en had het wel naar zijn zin. Bleef wel dicht in de buurt van de ren. Dus ik dacht ik wacht wel tot het donker wordt, dan gaat hij ergens rustig zitten en kan ik hem pakken. Toen ik tegen achten ging kijken stonden de andere twee al op de trap, ze wilden graag het hok en die kip buiten wilde dat ook maar kon de ingang van de ren niet vinden. Toen is het me gelukt hem om het gaas te lokken naar de ingang. En in een wip zaten ze toen alle drie in het hok.
Dat was weer een mooi leermoment voor mij. Als ze buiten de ren lopen gaan ze evengoed bij schemer weer graag terug naar hun nachthok. Terwijl ze nog maar net gewend zijn bij mij. De man die mij de kippen verkocht zei het al: Die kan je gerust in de tuin laten, ze komen altijd weer terug naar hun ren.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ja, dat hebben ze vrij snel in de gaten, waar ze moeten zijn voor een goede nachtrust.
Dat merkte ik hier ook met de kuikens, een dag of tien geleden. We hebben ze naar de zomerren overgebracht (nog wel gescheiden van de matrones), maar de eerste avond snapten ze er niets van en wilden ze over het net heen vliegen, terug naar de winterstal (dat staat een meter of vijftien bij de zomerren vandaan). Ik kwam handen tekort, zette er steeds eentje in het zomernachthok maar zodra ik de volgende wilde pakken was de vorige al weer op weg naar buiten.
Maar de tweede avond had een van de meer snuggere kuikens in de gaten waar ze naartoe moest, en toen volgden de andere kuikens ook al snel. De derde avond zaten ze al binnen op 'stok' toen ik de deur van het hok kwam dichtdoen.
Ik zit nu even te twijfelen wanneer we de afscheiding tussen de kuikens en de matrones kunnen weghalen. De drie oudste kuikens zijn overmorgen 16 weken, de drie jongste 14 weken. Het liefst zou ik erbij willen zitten een dagje, wanneer we ze bij elkaar doen, maar daar heb ik momenteel geen tijd voor. En vanaf maandag ben ik bijna drie weken niet thuis, dus kan ik ook niet controleren of het goed gaat. Meneer Anne is vanaf volgende week zaterdag wel de hele dag thuis, maar die is minder weekhartig dan ik en gaat niet de hele dag bij de kippen zitten om te zien of ze lief zijn voor elkaar.
Als ik ze pas bij elkaar doe wanneer ik terug ben (25 sept), dan hebben ze misschien te weinig tijd om aan elkaar te wennen. Ik ga er tenminste van uit dat ze eind september allemaal naar de winterren/het winterhok moeten verkassen, ivm de temperaturen 's nachts. (Al hangt er wel een verwarming in het zomerhok.)
Wat zouden jullie doen? Wachten tot de jongste kuikens ook 16 weken zijn en dan de boel gewoon bij elkaar zetten? Of komend weekend (als de jongste nog 14 weken zijn) gewoon alles bij elkaar zetten en af en toe gaan kijken of het goed gaat? Of toch wachten tot eind september?
Tot op heden heb ik nog geen problemen gezien tussen de kuikens en de matrones, met de afscheiding ertussen.
Ik zit nu even te twijfelen wanneer we de afscheiding tussen de kuikens en de matrones kunnen weghalen. De drie oudste kuikens zijn overmorgen 16 weken, de drie jongste 14 weken. Het liefst zou ik erbij willen zitten een dagje, wanneer we ze bij elkaar doen, maar daar heb ik momenteel geen tijd voor. En vanaf maandag ben ik bijna drie weken niet thuis, dus kan ik ook niet controleren of het goed gaat. Meneer Anne is vanaf volgende week zaterdag wel de hele dag thuis, maar die is minder weekhartig dan ik en gaat niet de hele dag bij de kippen zitten om te zien of ze lief zijn voor elkaar.
Als ik ze pas bij elkaar doe wanneer ik terug ben (25 sept), dan hebben ze misschien te weinig tijd om aan elkaar te wennen. Ik ga er tenminste van uit dat ze eind september allemaal naar de winterren/het winterhok moeten verkassen, ivm de temperaturen 's nachts. (Al hangt er wel een verwarming in het zomerhok.)
Wat zouden jullie doen? Wachten tot de jongste kuikens ook 16 weken zijn en dan de boel gewoon bij elkaar zetten? Of komend weekend (als de jongste nog 14 weken zijn) gewoon alles bij elkaar zetten en af en toe gaan kijken of het goed gaat? Of toch wachten tot eind september?
Tot op heden heb ik nog geen problemen gezien tussen de kuikens en de matrones, met de afscheiding ertussen.
Aan mij heb je niks, ik kom pas kijken in kippenland 
Wat een leuke kippen, die Amrocks!! Ik ga dit topic weer eens lezen. Steeds meer zin in kippen (bloedluis houd me tegen).
Ik hoop dat ik die weg weet te houden
ik heb het hok gewit, gebruik lavameel en diatomeeenaarde, tabakstro, oliebakjes, beukensnippers en hennepvezel 
-
Mandarijn
- 5-sterren

Ik gebruik elk voorjaar roofmijten tegen de bloedluis en moet zeggen nu al een paar jaar geen uitbraak van die krengenLizzy schreef: vr 04 sep 2026, 08:11 Wat een leuke kippen, die Amrocks!! Ik ga dit topic weer eens lezen. Steeds meer zin in kippen (bloedluis houd me tegen).
Doe je dat dan puur preventief?Mandarijn schreef: vr 04 sep 2026, 09:45 Ik gebruik elk voorjaar roofmijten tegen de bloedluis en moet zeggen nu al een paar jaar geen uitbraak van die krengen
-
Mandarijn
- 5-sterren

Ik doe het als ik merk dat er bloedluis er zijn. In het voorjaar is dat aantal klein en door warmte kun je dan een uitbraak krijgen. Spot ik de eerste dan bestel ik roofmijten en die zorgen dan dat die uitbraak wegblijft als het warmer wordt.
Oke bedanktMandarijn schreef: vr 04 sep 2026, 11:24 Ik doe het als ik merk dat er bloedluis er zijn. In het voorjaar is dat aantal klein en door warmte kun je dan een uitbraak krijgen. Spot ik de eerste dan bestel ik roofmijten en die zorgen dan dat die uitbraak wegblijft als het warmer wordt.
Maar wat ik mij nu afvraag en eigenlijk niet goed snap: Die roofmijten zijn toch ook niet bestand tegen diatomeeënaarde / lavameel e.d. Die stoffen hebben op de roofmijten toch ook een uitdrogende werking??? 
Ja vervelend is dat hèLizzy schreef: vr 04 sep 2026, 08:11 Wat een leuke kippen, die Amrocks!! Ik ga dit topic weer eens lezen. Steeds meer zin in kippen (bloedluis houd me tegen).
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Diatomeeënaarde is toch best gevaarlijk bij inademing, heb ik begrepen? Ik heb het hier ook staan maar durf het niet zo goed te gebruiken, ben bang dat de kipjes dan last van de longen of zo krijgen. Hoe strooi je dat uit? En waar, door het hele hok of alleen in de hoeken en gaatjes?doranto schreef: vr 04 sep 2026, 13:50 Ja vervelend is dat hè. Hier zojuist de zitstokken weer met de stoomreiniger schoongemaakt en de oliebadjes waarop ze staan opnieuw gevuld. Ondanks dat ik steeds een laagje diamoteeënaarde strooi als ik het hok heb leeggehaald en daarna pas nieuw strooisel erin doe, toch weer bloedluis gezien. Maar ik moet wel bekennen dat de oliebadjes opgedroogd waren, dus ik moet dat vaker controleren.
Nou hebben wij nog nooit bloedluis gehad (misschien omdat we zo noordelijk en dus vrij koud wonen?), maar ik heb me al vaak afgevraagd hoe ik iets met die diatom-aarde kan doen.
Ik heb het hier in een afsluitbare emmer zitten. Als het hok helemaal aangeveegd is, schep ik wat poeder met een fijne zeef uit de emmer (gewoon zo'n huishoudzeef met handvat) en tik daar dan op. Op die manier kan ik overal een regelmatig dun laagje strooien. Als ik alles gehad heb, strooi ik er een flinke laag strooisel overheen. Wij hebben altijd hennepstrooisel met eucalyptus. In de legnesten hebben we wat tabakstelen onder het strooisel.Anne in Zweden schreef: vr 04 sep 2026, 14:13 Diatomeeënaarde is toch best gevaarlijk bij inademing, heb ik begrepen? Ik heb het hier ook staan maar durf het niet zo goed te gebruiken, ben bang dat de kipjes dan last van de longen of zo krijgen. Hoe strooi je dat uit? En waar, door het hele hok of alleen in de hoeken en gaatjes?
Nou hebben wij nog nooit bloedluis gehad (misschien omdat we zo noordelijk en dus vrij koud wonen?), maar ik heb me al vaak afgevraagd hoe ik iets met die diatom-aarde kan doen.
Een kippenhok is sowieso vreselijk stoffig, ook als je geen diatomeeënaarde gebruikt. Dus een mondkapje zou misschien wel verstandig zijn. Dat neem ik mij ook altijd voor
Ik heb inderdaad ook een mondkapje gebruikt bij het (voorzichtig) uitstrooien van de diatomeeënaarde en het lavameel (dat is ook zo'n stoftroep). Tabaksnippers liggen zowel in het nachthok als in het legnest.
Ik heb ook begrepen dat drooghouden van het hok een must is. Dus ook geen stro gebruiken want dat neemt vocht op en is daarmee een broedplaats voor ongedierte. De beukensnippers die ik nu in het hok heb gedaan zijn echt heel droog, en de hennepvezel ligt in het legnest (niet dat mijn hennetjes al eieren leggen
) en die blijft ook keurig droog.
Maar ik vraag me nog steeds af of je, wanneer je roofmijten uitzet op regelmatige intervallen, je die aarde cq. meel weg kan/moet laten.
Heeft hier iemand wel eens van die controlebuisjes voor bloedluis gebruikt??
Ik heb ook begrepen dat drooghouden van het hok een must is. Dus ook geen stro gebruiken want dat neemt vocht op en is daarmee een broedplaats voor ongedierte. De beukensnippers die ik nu in het hok heb gedaan zijn echt heel droog, en de hennepvezel ligt in het legnest (niet dat mijn hennetjes al eieren leggen
Maar ik vraag me nog steeds af of je, wanneer je roofmijten uitzet op regelmatige intervallen, je die aarde cq. meel weg kan/moet laten.
Heeft hier iemand wel eens van die controlebuisjes voor bloedluis gebruikt??
Los van deze stoffige perikelen, mijn Amrock krieltjes zijn niet leuk, ze zijn super leuk