Wat bizarKaela schreef: za 27 jun 2026, 14:00 Er zijn de afgelopen week meerdere paardenevenementen afgelast. Maar sommige vonden dat het best door kon gaan. Een van de grootste is uiteindelijk bezweken onder publieke druk, maar zei in hun bericht waarin ze de afgelasting aankondigde nog “wij vonden dat het best had gekund”. Stelletje idioten. Code rood in NL en je vindt dat het best kan om paarden op schaduwloze zandvlaktes topsport te laten bedrijven. Terwijl de paardensport al zo ter discussie staat.
Welk kippenras?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Welk kippenras?
En dat er dan ook nog iemand wil starten bij die hitte. Zijn paard opoffert. En als ruiter leg je het met die hitte toch ook af. Het is niet zo dat je op je paard zit en niets doet.
Overigens mag je vanaf 35 graden bij wet een paard niet meer ongekoeld vervoeren.
Overigens mag je vanaf 35 graden bij wet een paard niet meer ongekoeld vervoeren.
- pearlsofpassion
- Moderator
Mijn kippen vinden het niet zo erg. Ze hebben veel meer bomen nu. Ze hadden altijd al bessenstruikjes en een appelboom maar nu zitten ze echt in het groen, met bomen, struiken en onkruid bijna tot boven hun hoofd. Voorheen ging ik ook delen van de ren natspuiten en het dak van het hok ed. Nu doe ik eigenlijk niets, want ze hebben weinig tot geen last.
Ze lopen zo zelfs niet de hele dag met de bek open, lijken comfortabel ( zoals anders) en drinken ook niet gek veel. Hebben wel weinig eetlust.
Enkel op stok is het warm want bij het hok zijn geen bomen, en ze kruipen nog steeds pal tegen elkaar aan.
Stomme beesten.
Maar ik vind het dus reuze meevallen.
Ik heb wel gelezen dat ze de temperatuur aan de grond via satelliet gemeten hebben en vorige week gaf dat dik 47 graden in centrum Brussel terwijl het een paar km verder in het zonienwoud maar 25 of zo was. Je weet natuurlijk dat dat verschil geeft, groen of verharding, maar dat het zo'n groot verschil is, schrik ik toch van.
Ze lopen zo zelfs niet de hele dag met de bek open, lijken comfortabel ( zoals anders) en drinken ook niet gek veel. Hebben wel weinig eetlust.
Enkel op stok is het warm want bij het hok zijn geen bomen, en ze kruipen nog steeds pal tegen elkaar aan.
Maar ik vind het dus reuze meevallen.
Ik heb wel gelezen dat ze de temperatuur aan de grond via satelliet gemeten hebben en vorige week gaf dat dik 47 graden in centrum Brussel terwijl het een paar km verder in het zonienwoud maar 25 of zo was. Je weet natuurlijk dat dat verschil geeft, groen of verharding, maar dat het zo'n groot verschil is, schrik ik toch van.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik heb een vraagje: onze kuikens zijn nu 10 en 12 weken oud en we willen ze eigenlijk graag met de oude hennen in de grote ren laten kennismaken. Dat moet een beetje tijdig omdat de hele boel waarschijnlijk eind september alweer naar binnen moet. Momenteel zitten de kuikens in de winterstal + winterren, en daar is natuurlijk veel minder ruimte voor de kennismaking dan in de zomerren, vandaar dat we dat daar willen gaan doen. Maar is 10 en 12 weken niet te vroeg? We maken uiteraard wel eerst een apart gedeelte in de zomerren voor de kuikens, zodat ze eerst gescheiden zitten, maar het weer is niet denderend (16-18 graden).
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ter info: de kuikens lopen al weken ook buiten in de winterren, dus ze zijn wel buitentemperaturen gewend. Zitten ook goed in de veren. Afgaande op eerdere jaren stoppen de oude hennen (die zijn een jaar of 5 nu) eind september met leggen en gaan ze in de rui. Ik heb begrepen dat ze dan misschien ook rustiger zijn naar de kuikens, vanwege de rui? Eventueel kunnen we ook tot eind augustus wachten met de verhuizing van de kuikens, maar dan hebben ze maar een week of 3-4 samen met de oude hennen in de zomerren voordat ze weer naar binnen moeten. Zou dat niet te kort zijn om aan elkaar te wennen?
Mij lijkt een week of 3 à 4 wel genoeg om te wennen. Is het verschil in postuur nog groot? Zou dan misschien liever nog even wachten.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

We hebben inmiddels besloten nog tot eind augustus te wachten, in de hoop dat het in september eindelijk een keer mooi weer wordt en de kippen nog een week of drie tijd hebben om aan elkaar te wennen. Het verschil in postuur is nog best groot, met dien verstande dat de oude hennen zo mollig en verzadigd zijn dat de kuikens waarschijnlijk makkelijk aan ze kunnen ontkomendoranto schreef: vr 07 aug 2026, 13:57 Mij lijkt een week of 3 à 4 wel genoeg om te wennen. Is het verschil in postuur nog groot? Zou dan misschien liever nog even wachten.
- pearlsofpassion
- Moderator
Verstandige keuze vind ik.
Kans dat het goed gaat is zo toch groter.
Wel zeker in de ruime ren laten wennen.
Kans dat het goed gaat is zo toch groter.
Wel zeker in de ruime ren laten wennen.
Hier zijn ze dan: Juultje, Lizzy en Babetje
Vernoemd naar de nichtjes van Katrien Duck
En ze zijn verschrikkelijk leuk!
Drie jonge Amrock krielen. Ik heb ze gisteren opgehaald en ze zitten sinds aankomst in het nachthok. Ze zijn heel rustig maar nog wel een beetje bang. Als ik het deurtje openmaak kruipen ze bij elkaar in een hoek, maar vanmiddag deed er al eentje een stapje naar voren om een graantje te komen pikken, en na dat wat argwanend te hebben bekeken deden de andere twee mee. Dus we gaan al vooruit.
. Ik zit nu alleen in dubio of ik ze morgen, na twee nachten dus, naar buiten kan laten gaan, of dat ik ze langer opgesloten moet houden
wat denken jullie?
Drie jonge Amrock krielen. Ik heb ze gisteren opgehaald en ze zitten sinds aankomst in het nachthok. Ze zijn heel rustig maar nog wel een beetje bang. Als ik het deurtje openmaak kruipen ze bij elkaar in een hoek, maar vanmiddag deed er al eentje een stapje naar voren om een graantje te komen pikken, en na dat wat argwanend te hebben bekeken deden de andere twee mee. Dus we gaan al vooruit.
- pearlsofpassion
- Moderator
Zitten ze nu een heel weekend in het hok?
Tuurlijk mogen ze naar buiten. Ze hebben toch een afgesloten ren he? Zodat ze niet kunnen verdwalen?
Maar als ik het zo hoor zullen ze zowiezo niet meteen ver gaan.
Proficiat met je meisjes!
Veel plezier!
Kan je ze al uit elkaar houden?
Tuurlijk mogen ze naar buiten. Ze hebben toch een afgesloten ren he? Zodat ze niet kunnen verdwalen?
Maar als ik het zo hoor zullen ze zowiezo niet meteen ver gaan.
Proficiat met je meisjes!
Veel plezier!
Kan je ze al uit elkaar houden?
Nee hoor ik vond het veel te sneu ze langer opgesloten te houden dus ik heb zaterdagochtend het deurtje open gedaan. Om acht uur. Om half twaalf durfde de eerste naar buiten te stappen
Ze zijn nog steeds wat schuchter maar het gaat elke dag wat beter. Ze weten inmiddels wel waar het lekkers vandaan komt
Maar uit de hand eten is nog te veel gevraagd. Onderling zijn ze bijzonder verdraagzaam. Ik heb nog niet gezien dat er gepikt wordt. Of dat er eentje hoger op de ladder staat. Ze lopen altijd gezellig te murmelen met zijn drietjes
De weg naar het hok weten ze 's avonds inmiddels ook te vinden. Maar ze gaan niet op de stok slapen. Ze zitten met zijn drieën dicht opeen op de bodem van het hok. Handig, die bloedluisbakjes aan de stok
Ik ga morgen een bredere stok maken, want die er nu in zit is misschien wel te smal voor de poten
Kijken of dat werkt. Maar misschien slapen ze ook gewoon liever op de grond?
De weg naar het hok weten ze 's avonds inmiddels ook te vinden. Maar ze gaan niet op de stok slapen. Ze zitten met zijn drieën dicht opeen op de bodem van het hok. Handig, die bloedluisbakjes aan de stok
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Volgens mij is het niet ongewoon dat ze in het begin lekker veilig dicht op elkaar kruipen, en de grond is dan het dichtstbij. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze daar een gewoonte van maken; op een gegeven moment zoeken ze toch de hoogte op, 's nachts althans. Overdag willen ze hier nog weleens gezellig bij elkaar op de grond zitten, voor een dutje, een zandbaddertje of gewoon om van de zon te genieten. Maar nooit 's nachts. Ik denk dat jouw meiden na een tijdje ook wel de stok gaan opzoeken.pike schreef: ma 24 aug 2026, 22:13 Nee hoor ik vond het veel te sneu ze langer opgesloten te houden dus ik heb zaterdagochtend het deurtje open gedaan. Om acht uur. Om half twaalf durfde de eerste naar buiten te stappenZe zijn nog steeds wat schuchter maar het gaat elke dag wat beter. Ze weten inmiddels wel waar het lekkers vandaan komt
Maar uit de hand eten is nog te veel gevraagd. Onderling zijn ze bijzonder verdraagzaam. Ik heb nog niet gezien dat er gepikt wordt. Of dat er eentje hoger op de ladder staat. Ze lopen altijd gezellig te murmelen met zijn drietjes
![]()
De weg naar het hok weten ze 's avonds inmiddels ook te vinden. Maar ze gaan niet op de stok slapen. Ze zitten met zijn drieën dicht opeen op de bodem van het hok. Handig, die bloedluisbakjes aan de stokIk ga morgen een bredere stok maken, want die er nu in zit is misschien wel te smal voor de poten
Kijken of dat werkt. Maar misschien slapen ze ook gewoon liever op de grond?
Leuk dat ze er zijn! Mooie kinders, zo te zien
Ja overdag zitten ze ook regelmatig dicht op elkaar in het zand onder een struikje. Maar ze worden nu toch ook wat vrijer, bewegen wat meer door de ren. ZIjn vaker zichtbaar. Komen zachtjes pratend aangelopen als ik de ren inga. En vanmiddag hebben ze met zijn drieën lekkers uit mijn hand durven pikken.
Ze voelen zich beter op hun gemak. Het eerste gepik naar elkaar heb ik vandaag ook gezien.
En ja ze zijn uit elkaar te houden. Nog wel. Babetje, BB, van blote billen. Er missen staartveren. Lizzy, licht, is nog wat lichter op het hoofd dan Juultje die behoorlijk rood ziet en waarvan ook het doorkomende kammetje al wat roder oogt. Ik hoop ze binnen niet al te lange termijn nog tammer te krijgen zodat ze zich makkelijk laten oppakken. Dan krijgen ze een kleurring. Dat zou nog wel eens handig kunnen zijn in de toekomst. Want nu zie ik nog verschil, over een poosje waarschijnlijk niet meer.
En ja ze zijn uit elkaar te houden. Nog wel. Babetje, BB, van blote billen. Er missen staartveren. Lizzy, licht, is nog wat lichter op het hoofd dan Juultje die behoorlijk rood ziet en waarvan ook het doorkomende kammetje al wat roder oogt. Ik hoop ze binnen niet al te lange termijn nog tammer te krijgen zodat ze zich makkelijk laten oppakken. Dan krijgen ze een kleurring. Dat zou nog wel eens handig kunnen zijn in de toekomst. Want nu zie ik nog verschil, over een poosje waarschijnlijk niet meer.
Het is af en toe net een lachfilm, die kippen. Vanavond zat ik te kijken of het ze zou lukken zelfstandig het hok in te gaan. Zo ergens tussen kwart over 8 en half 9 gaan ze tot nu toe steeds het hok in. Het deurtje sluit om kwart voor negen. En ja hoor 20:20 daar komen ze. Alle drie op rij op de trap voor het deurtje. Oh ze springen er weer links en rechts af... Nieuwe poging. Alle drie op rij op de trap. BB stapt naar binnen. Dat is één. Nummer twee volgt. Nog éen te gaan. Potver, die stapt weer naar beneden. Loopt om het hok en gaat vervolgens door het raampje naar binnen staan kijken
Nummer twee komt daarop ook weer naar buiten. Loopt om het hok en gaat naast de andere kip door het raampje naar binnen staan kijken
Nummer drie komt nu ook weer naar buiten en alles loopt weer door elkaar te murmelen.
Tjonge jonge wat een stelletje sufkippen. Na heel wat in en uit geloop ben ik me er maar weer mee gaan bemoeien en heb een lampje in het hok gelegd. Afgelopen dagen hielp dat de kippetjes vlot binnen te krijgen. En ook deze keer. De twee dwarsliggers stapten vlot naar binnen. Maar niet voordat ze geprobeerd hadden of ze misschien ook via het dak naar binnen konden 
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja, grappig.
Jonge kippen gaan niet op stok. Eens wat ouder komt dat wel. Maar het kan ook helpen om ze er in de schemer op te zetten. Anders leren ze het soms nooit. En het biedt idd wel voordelen.
Een brede stok of plank vinden ze wel vaak aangenamer.
Jonge kippen gaan niet op stok. Eens wat ouder komt dat wel. Maar het kan ook helpen om ze er in de schemer op te zetten. Anders leren ze het soms nooit. En het biedt idd wel voordelen.
Een brede stok of plank vinden ze wel vaak aangenamer.