Siberienne schreef:
Hebben blauwe bessen net als bosbessen zure en humusrijke grond nodig? Zit jij op zandgrond? Op zich zijn er best wat blauwe bessen kwekers in Limburg, rond Roermond en in Hælen en die hebben Amerikaans blauwe bessen als ik het me goed herinner, zeker 1 ervan verkoopt ook af en toe planten, deze als ik me niet vergis: https://plantageblankwater.nl/
Ja ik zit op zand. Mijn vriendin woont in Haelen vlakbij een kweker. Vroeger gooide je er turf bij maar dat is niet meer te koop vanwege niet duurzaam blablabla. Even kijken voor een alternatief.
Gisteren was ik bij schoonzus en die heeft heel enthousiast 5 fruitbomen voor me gekocht. Ik heb in totaal 100m2. Gaat lastig worden, maar we gaan het zien.
dinky89 schreef: ma 13 apr 2026, 13:54
Wanneer het alleen om het watergeven gaat zou je misschien kunnen kijken of ze in Noorwegen ook iets als een waterdruppelaar verkopen? Die zet je dan in de pot er bij en die geeft dan periode water af. https://www.mamabotanica.nl/blog/waterb ... kamerplant
Hier krijg ik als het goed is morgen mijn nieuwe moestuinbakken. Deze keer voor kunststof op poten gekozen omdat mijn houten bak al na paar seizoenen verrot is en de bodem er bijna uitvalt
Ja die kennen ze hier ook, en een kennis wil ook wel water geven als we weg zijn, ik kan weer slapen
Ik heb metalen bakken gekocht, want mijn goedkope houten waar deels ook gerot (ik heb van die pallet opzet stukken.) misschien eigenlijk goed teken dat de grond zo biologisch actief is dat het hout gaat rotten
hannabelgje schreef: ma 13 apr 2026, 16:27
Ja ik zit op zand. Mijn vriendin woont in Haelen vlakbij een kweker. Vroeger gooide je er turf bij maar dat is niet meer te koop vanwege niet duurzaam blablabla. Even kijken voor een alternatief.
Gisteren was ik bij schoonzus en die heeft heel enthousiast 5 fruitbomen voor me gekocht. Ik heb in totaal 100m2. Gaat lastig worden, maar we gaan het zien.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ah ja, hier was nog veel potgrond met turf maar dat gaat er gelukkig ook uit. Maar goed, misschien ergens een paar stukken rottend hout vinden en ingraven in de buurt van de bessen? Geeft ook humus? zulk soort dingen rommel ik wat mee.
En succes met de fruitbomen planten, wel leuk cadeau!
Hier gaat mijn bak met de moestuinmix super goed. De bak waar tuinaarde in zit doet helemaal niks. Veel te droog. Ik heb er maar kokospotgrond overheen gedaan in de hoop dat dan het vocht beter vastgehouden wordt.
De grote bak ziet er nu beter uit met de kokospotgrond. Hopelijk blijft dat zo. In mijn volgende bak toch maar weer makkelijke moestuinmix gooien of zelf een mix maken. Moet ik alleen aan betaalbare compost kunnen komen.
In mijn kasje komt er inmiddels ook wat omhoog.
Manlief heeft een mooi klimrek gemaakt voor zijn hopplant, daarna heb ik de bessen en framboos geplant en de mini vijgenboom in de grond gezet. Ook de aardbeien doen het goed. Morgen gaan de courgettes en pompoenen de grond in. Het begint nu wat te worden.
hannabelgje schreef: vr 15 mei 2026, 16:28
Manlief heeft een mooi klimrek gemaakt voor zijn hopplant, daarna heb ik de bessen en framboos geplant en de mini vijgenboom in de grond gezet. Ook de aardbeien doen het goed. Morgen gaan de courgettes en pompoenen de grond in. Het begint nu wat te worden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Is hij van plan bier te gaan brouwen? Serieus, kan je met die plant ook nog wat anders doen? Hij groeit bij mij achter aan de rand van het terrein in het wild. Die planten worden gigantisch ik moet ze altijd uit mijn bomen en struiken halen omdat die helemaal omwikkeld en verstikt worden. Hij zaait zich ook uit, komt elk jaar her en der tevoorschijn op plekken waar hij absoluut niet kan groeien.
In principe niet. We vinden het een mooie plant en hij wilde er graag 1. Hij maakt ondergrondse wortelstokken waarmee hij zich razendsnel vermeerderd. Hij staat daarom in een grote speciekuip. Voor de rest kijken we wat hij gaat doen. Voorlopig wordt er in elk geval geen bier van gemaakt.
Het is zeker een heel mooie plant. Klopt dat hij ook flinke ondergrondse wortels maakt (en heel taaie) maar van ondergrondse uitlopers heb ik hier eigenlijk geen last. Je kan van hopbellen trouwens ook thee maken.
Vandaag hard gewerkt. De grond is nog mooi nat van de regen. De ijsheiligen zijn klaar en dit weekend gaat het lekker zonnig en warm worden. Dusssss planten maar! De tunnel is afgemaakt en de paprika’s zijn erin gezet.
De zonnenbloemen heb ik op twee plaatsen uitgeplant. De courgettes zijn gepland. Ook nog wat voorgetrokken sla her en der gezet, als ik zaai wordt het direct opgevreten door de slakken. Eens zien of dit lukt.
En ik heb nog cosmea, juffertje in het groen en nog iets wat ik niet meer weer geplant. Had al korenbloem gezaaid. Dan krijgen we ook mooi wat blomkes.
Tegen slakkenvraat van courgette en sla en zo kun je wat jampotjes met bier gevuld ingraven naast de kwetsbare jonge plantjes. Slakken zijn dol op jonge courgette maar nog meer op bier. en helaas kunnen ze niet zo goed meer zwemmen na enige consumptie.