Trachea collapse

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Trachea collapse

lberghoef
3-sterren
3-sterren

Trachea collapse

Bericht door lberghoef »

Wel ja... dit kan er ook wel weer bij. Ik heb een ander topic hier over het hart van trix.
Nu blijkt ze een trachea collapse te hebben en het komt niet door haar hart.
In februari heeft ze een gebitsreiniging gehad en daarna merkte ik hoesten. Niet vaak, een soort droog kuchje, bij opstaan en met rennen of druk doen en met warm weer. Ik dacht toch haar hart, het wordt erger.
Toch vandaag naar de da gegaan, ik kreeg opeens erge stress over haar hart. Hij hoorde niks bijzonders aan hart hart, foto gemaakt om te kijken of er vocht zat. Ook niet. Wel een knik in de luchtpijp. Niet op de gebruikelijke plek bij honden met een vergroot hart maar heel hoog. Oké dat had ik dogs niet verwacht. Had een heel gesprek voorbereid over hartmedicatie maar niet dit.

Hij schreef 1 of andere spray voor, becotide heet dat hier in Frankrijk. Volgens mij en corticosteroïden als ik het goed heb.
En ook nieuwe hartmedicatie omdat pimobendan gewoon echt niet lukt.

Eenmaal in de auto ging ik nadenken en vielen er wat puzzelstukjes op zijn plek. Na de gebitsreiniging heeft ze nog een tijdje pijnstilling en ab gehad en ging het prima.
In maart heeft ze een chiropractor behandeling gehad en heeft ze een tijdje niet gehoest.
De laatste 2 weken begon ze weer te klieren met vaker niet willen eten en idioot veel niezen. Zonder snot of iets.
De afgelopen dagen bijna helemaal niet eten, ze heeft natuurlijk een zwaar geïrriteerde keel van dat hoesten. Waarom ik dat nou niet meteen bedenk bij de da ...
Thuisgekomen was ik te laat om nog naar de apotheek te gaan en heb wat pijnstilling door haar eten gedaan. Ze heeft het met moeite opgegeten maar toch gelukt.

Zal ik de dierenarts toch nog vragen om een ab kuurtje? Of eerst gewoon die spray gebruiken en hopen dat ze toch gaat eten uiteindelijk?
De 29e heb ik weer een afspraak dus dan kan ik het ook nog hebben over een hoest onderdrukker.

Zijn er supplementen of iets wat ik kan geven voor dit? Het liefst met niet al teveel smaak omdat ze alles ruikt en niet te foppen is met hapjes...

Thanks!
lberghoef
3-sterren
3-sterren

Re: Trachea collapse

Bericht door lberghoef »

De spray blijkt een puffer te zijn.
Hoe dan???? Trix is al zo'n wantrouwend hond... ziet me aankomen met dat ding :???:
Dat wordt niks.
De meloxidyl die ik gisteren heb gegeven werkt wel even heel goed, geen niezen, geen hoesten en ze heeft gegeten.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Voor zover ik weet is het een verlamming van de luchtpijp peesjes die hem normaal in de juiste positie houd. Mijn reeds overleden hondje had er vanaf zijn 15 en half jaar oud problemen mee. Daar kon niet zoveel meer aan gedaan worden. Door dat kuchen krijgen ze de luchtpijp weer open. Maar het is een akelig geluid. ook omdat je het in de eerste instantie niet doorhebt wat het is en denkt dat het een koutje is. Ze maken kokhalsbewegingen zonder dat er wat uit komt. Indertijd heel veel over gelezen. bij jongere honden kunnen ze in ernstige gevallen een een soort van luchtpijp buis inbrengen waardoor hij in positie blijft en de dus niet meer dicht kan klappen. Maar dat zal waarschijnlijk afhankelijk zijn waar de verlamming zit. Bij oudere honden doe je meestal geen operaties meer omdat de sedatie vaak te belastend is. Wat enigszins hielp tegen dat droge kuchen .. Puur Lanryngo.

de Puffer die je van je dierenarts hebt is om te zorgen dat de zuurstof die wel binnen komt beter opgenomen kan worden. Ik had m ook voor Aquillo. Heb voor hem toen een voorzetstuk gemaakt die over de snuit past waardoor de inhalatie van de werkzame stof beter ingeademt wordt. Ze hebben er een hekel aan maar de ontstekingsremmer die er ook in zit zorgt er voor dat er door dat kuchen en omklappen de ontstane onsteking wordt tegen gegaan waardoor je hond zich ook beter zal voelen. Met oefening en direct beloning erna kan het wel aangeleerd worden dat pufjes toedienen.
Meloxidyl is een zware pijnstilling die weliswaar ook ontstekingsremmer bevat maar heel erg belastend is voor de nieren bij langdurig gebruik.
mijn hondje Aquillo is ruim 17 geworden .
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Dit is een voorzetkamer die je bij de puffer gebruikt
https://www.dierapotheker.nl/aerodawg-i ... ond/12744/
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

hoe zo een operatie er uit ziet
lberghoef
3-sterren
3-sterren

Bericht door lberghoef »

Dank je. Ik had het voorstukje gezien online.
Ik begrijp het hele idee ervan en bij mijn andere hond zou ik het meteen doen. Trix is daarentegen zo angstig en wantrouwend van nature, ik ben echt bang dat ik volledig haar vertrouwen kwijt raak. Ze is ook niet gevoelig voor beloningen, eet 2x per dag en heeft haar hele leven ieder tussendoortje geweigerd :-\
Ik ga dit nóg eens goed overdenken. Voor de zekerheid dat voorstukje bestellen.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

lberghoef schreef: di 21 apr 2026, 20:44 Dank je. Ik had het voorstukje gezien online.
Ik begrijp het hele idee ervan en bij mijn andere hond zou ik het meteen doen. Trix is daarentegen zo angstig en wantrouwend van nature, ik ben echt bang dat ik volledig haar vertrouwen kwijt raak. Ze is ook niet gevoelig voor beloningen, eet 2x per dag en heeft haar hele leven ieder tussendoortje geweigerd :-\
Ik ga dit nóg eens goed overdenken. Voor de zekerheid dat voorstukje bestellen.
Misschien kun je haar op een andere manier belonen? een speeltje met een piep, even lekker masseren , aaien (ik noem maar wat.. jij weet wellicht wel iets om haar te plezieren. Sterkte
lberghoef
3-sterren
3-sterren

Bericht door lberghoef »

Nee, het is echt een verschrikkelijke hond ;D
Vooral niet aanzitten, ze houdt niet van eten, niet aaien, speeltjes ook niet. Ik hou zielsveel van haar maar het is de meest ingewikkelde hond die ik ooit heb gehad.
Waar ze blij van word is wandelen. Daar geniet ze echt van, alleen buiten in de natuur.
Ze is ook heel ongezellig want ze komt nooit binnen. ;D ;D ;D
Nou goed, dank je wel en ik ga wat verzinnen!!
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

lberghoef schreef: di 21 apr 2026, 21:09 Nee, het is echt een verschrikkelijke hond ;D
Vooral niet aanzitten, ze houdt niet van eten, niet aaien, speeltjes ook niet. Ik hou zielsveel van haar maar het is de meest ingewikkelde hond die ik ooit heb gehad.
Waar ze blij van word is wandelen. Daar geniet ze echt van, alleen buiten in de natuur.
Ze is ook heel ongezellig want ze komt nooit binnen. ;D ;D ;D
Nou goed, dank je wel en ik ga wat verzinnen!!
ach een hondje met gebruiksaanwijzingen dus. En een echte buitenhond. Gewoon half wilde dus. ;D Jij bent mens en geen 4 poter dus bij uitstek wil je daar niets mee ;D
Nou ik wens je heel veel succes met haar en toch ook beterschap.. Als de puf echt niet gaat lukken is er misschien nog iets te proberen met een soort afgesloten ruimte waarin een vernevelaar geplaatst kan worden met misschien wat etherische olien die ook geneeskrachtig kunnen werken of in ieder geval verlichting kunnen geven op de door het kuchen en hoesten en luchtbraken geiriteerde luchtpijp en keel. Erwin Geitenbeek is een arts die daar heel veel over weet en er ook in hun praktijk mee werken. die werken uitsluitend met Young lIving etherische olie.

Etherische olie kun je ook in verdunde werking rond de neus kunnen aanbrengen of in de vacht.. Maar dan moeten het wel die olieen zijn die bij likken geen kwaad kunnen.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Hier is een link naar hun Kliniek Any Animal in Heilo. misschien is telefonisch al advies te vragen hieromtrent. Het zijn ook Holistische dierenartsen met heel veel kunde.
https://anyanimal.nl/diensten
lberghoef
3-sterren
3-sterren

Bericht door lberghoef »

Toch klopt er iets niet naar mijn gevoel. Ze krijgt nu dan even ab en pijnstilling.
Ze hoest niet meer, niest niet meer, eet weer redelijk normaal en is een stuk vrolijker.
Ze likt wel vaak aan haar bek valt me op.
Als ze niet 2 maanden geleden al een gebitsreiniging had gehad zou je denken dat ze last heeft van haar gebit....
De ab en pijnstilling zou toch geen invloed moeten hebben als er een druk op je luchtpijp staat lijkt me.
Of denk ik nu verkeerd?
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

lberghoef schreef: wo 22 apr 2026, 17:34 Toch klopt er iets niet naar mijn gevoel. Ze krijgt nu dan even ab en pijnstilling.
Ze hoest niet meer, niest niet meer, eet weer redelijk normaal en is een stuk vrolijker.
Ze likt wel vaak aan haar bek valt me op.
Als ze niet 2 maanden geleden al een gebitsreiniging had gehad zou je denken dat ze last heeft van haar gebit....
De ab en pijnstilling zou toch geen invloed moeten hebben als er een druk op je luchtpijp staat lijkt me.
Of denk ik nu verkeerd?
maar als de luchtpijp dichtklapt en de hond dus niet kan ademen zou ze inderdaad op zijn minst kokhals bewegingen maken zodat die luchtpijp weer openschiet. Dat likken aan bek kan ook een teken zijn dat ze door de tongbeweging toch weer die luchtpijp open krijgt.

Plaats reactie