Steeds vaker diersoorten weigeren of moeilijk eten
Moderator: Lizzy
Steeds vaker diersoorten weigeren of moeilijk eten
Mijn nu inmiddels 14/5 jaar oude Podencootje wil veel niet meer meer gedroogd. En dat is met heel veel gedroogde dingen zo. hij kan t prima doorbijten, maar het staat hem allemaal tegen. dat wat ie laat staan is gedroogde pens lam of rund of geit, long, pezen, konijnenoren, runder en kalfslippen, kippenvoeten, eendenvoeten. commercieel gedroogd spul trekt hij grotendeels ook zijn neus voor op. Gedroogd vlees wil hij wel.
Maar ook met rauw eten ook is steeds meer wat hij gewoon laat staan.
wil alle botvlees producten ook liever in stukjes geknipt. Hij kraakt die dan wel hoor, dus aan bijtkracht of bekproblemen ligt het niet. Hij lijkt gewoon luier te worden wat dat betreft.
Ik knip alle gevogelte karkassen in stukken ook konijnkarkas. vlees van bepaalde spiersoorten weigert hij met enige regelmaat. Zo merk ik dat hij hertenboutvlees niet wil eten, maar de gewone hertspiervlees wel. (vliessoorten wat mij betreft zeer slechte kwaliteit voer ik absoluut niet)
rundvlees de ene levering wel, de andere levering niet. Dat merk ik ook bij hertenvlees, ganzenvlees (borstvlees wel, dijvlees weigert hij)
fazantkarkassen de ene partij wel , de andere partij niet (idem met fazant borstvlees)
kip vindt hij altijd lekker, tamme eend ook. rauwe pens van welke diersoort ook lust hij nog steeds graag.
hij weigert kippenhartjes, ook van ander gevogelte en konijn,
Runderhart, lamshart,paardenhart eet hij wel graag.
Met konijn is het helemaal raar hij eet wel de karkassen , maar als ik een heel konijn in stukken verdeel dan eet ie ze niet. Ook niet het spiervlees apart.
wild wil hij helemaal niks van eend of konijn.
Is haas gaan weigeren
en met gans dus voorheen nooit een probleem, maar nu ook steeds vaker.
gedroogd lust hij het spiervlees wel.
Van af begin dat ik hem adopteerde had hij zo wie zo moeite met konijn ( misschien in Spanje zwaar gestraft als hij daar een konijn probeerde te eten je weet maar nooit wat die jagers daar met die honden daar uitvoeren)
Ik weet wel dat windhonden moeilijke eters zijn terwijl Podenco's eigenlijk altijd alles lusten. En ik vermoed al vanaf het moment dat Osiris bij mij kwam al door bepaald gedrag en anders racen dan een podenco (Osiris zig zagt niet tijdens het rennen) dat hij mogelijk whippetbloed in zijn aderen heeft.
Ik heb gelukkig een goede vleesmolen dat is het probleem niet. Ik kan dan allerlei soorten door elkaar mengen. Liever geef ik echter pas gemalen voeding als ie nog ouder word en niet meer dingen wil doorbijten.
Dat voedsel weigeren heb ik eigenlijk nooit echt gehad met mijn reeds overleden podencos.
Ik vraag me af of hier nog meer mensen die dit herkennen bij hun ouder wordende hond die NRV/Barf voeren (geen kvv of gemalen dus)
Maar ook met rauw eten ook is steeds meer wat hij gewoon laat staan.
wil alle botvlees producten ook liever in stukjes geknipt. Hij kraakt die dan wel hoor, dus aan bijtkracht of bekproblemen ligt het niet. Hij lijkt gewoon luier te worden wat dat betreft.
Ik knip alle gevogelte karkassen in stukken ook konijnkarkas. vlees van bepaalde spiersoorten weigert hij met enige regelmaat. Zo merk ik dat hij hertenboutvlees niet wil eten, maar de gewone hertspiervlees wel. (vliessoorten wat mij betreft zeer slechte kwaliteit voer ik absoluut niet)
rundvlees de ene levering wel, de andere levering niet. Dat merk ik ook bij hertenvlees, ganzenvlees (borstvlees wel, dijvlees weigert hij)
fazantkarkassen de ene partij wel , de andere partij niet (idem met fazant borstvlees)
kip vindt hij altijd lekker, tamme eend ook. rauwe pens van welke diersoort ook lust hij nog steeds graag.
hij weigert kippenhartjes, ook van ander gevogelte en konijn,
Runderhart, lamshart,paardenhart eet hij wel graag.
Met konijn is het helemaal raar hij eet wel de karkassen , maar als ik een heel konijn in stukken verdeel dan eet ie ze niet. Ook niet het spiervlees apart.
wild wil hij helemaal niks van eend of konijn.
Is haas gaan weigeren
en met gans dus voorheen nooit een probleem, maar nu ook steeds vaker.
gedroogd lust hij het spiervlees wel.
Van af begin dat ik hem adopteerde had hij zo wie zo moeite met konijn ( misschien in Spanje zwaar gestraft als hij daar een konijn probeerde te eten je weet maar nooit wat die jagers daar met die honden daar uitvoeren)
Ik weet wel dat windhonden moeilijke eters zijn terwijl Podenco's eigenlijk altijd alles lusten. En ik vermoed al vanaf het moment dat Osiris bij mij kwam al door bepaald gedrag en anders racen dan een podenco (Osiris zig zagt niet tijdens het rennen) dat hij mogelijk whippetbloed in zijn aderen heeft.
Ik heb gelukkig een goede vleesmolen dat is het probleem niet. Ik kan dan allerlei soorten door elkaar mengen. Liever geef ik echter pas gemalen voeding als ie nog ouder word en niet meer dingen wil doorbijten.
Dat voedsel weigeren heb ik eigenlijk nooit echt gehad met mijn reeds overleden podencos.
Ik vraag me af of hier nog meer mensen die dit herkennen bij hun ouder wordende hond die NRV/Barf voeren (geen kvv of gemalen dus)
Re: Steeds vaker diersoorten weigeren of moeilijk eten
Ik heb geen Podenco. Maar wel een oudere hond. En zij wordt steeds kritischer met eten. Vrat ze vroeger nog een met vlees ingesmeerde baksteen, haalt zij nu haar neus voor heel veel diersoorten op en vindt zij het eten van vleesbot of grote stukken vlees gewoon niet meer grappig. Dus ik was al begonnen met KVV. Maar ze liet steeds meer diersoorten en merken staan. Wild vindt ze ineens een no-no. Ik heb haar een maand of wat geleden op Bella & Duke gezet. Uit pure frust. En ze likt nog net geen gat in dr bak. Ik ga er niet meer moeilijk over doen. Ze is 13 jaar en bijna 3 maanden en we gaan nu voor kwaliteit van leven en eten.
Dat is het dus, bij mijn andere podenco's kende ik dat weigeren niet. Pas toen Aquillo dement werd kreeg hij meer moeite met eten herkennen. Hij werd 17 en kreeg pas die problemen door de dementie.
Ik had afgelopen maanden een oudere hond van 13 te logeren omdat eigenaar een project in het buitenland had. Die had nergens problemen mee at alles zonder mokken
.
Ik had afgelopen maanden een oudere hond van 13 te logeren omdat eigenaar een project in het buitenland had. Die had nergens problemen mee at alles zonder mokken
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Hier ook. Smokey is nu dik 14 en wordt ook steeds kieskeuriger. Zoals ik zeg hij snackt goed maar eet slecht. Ik pas me aan. Het voordeel van zo'n grote groep. Er is altijd wel 1 die het de volgende maaltijd op eet. Al tijden eet hij zelden nog heel vleesbot, dus hier of zelf malen of kvv maar ook in kvv wordt hij steeds kieskeuriger. Hij krijgt wat hij wil hoe hij het wil. Oude honden privilege.
Ja ik pas me ook aan, maar was gewoon benieuwd of andere oude honden dit ook hebben. Aangezien ik dit bij de podenco niet echt herken. Niet bij mijn voorgaande podenco's en niet bij podenco's van anderen. Ik heb namelijk een kennis met 3 podencootjes die ook al behoorlijk op leeftijd zijn 10, 14 en 16. Ze eten nog steeds alles wat ze altijd al aten. Zelfs de gedroogde konijnenoren met haar zowel de zelfgedroogd als de gekochte. De oudste is dement en eet nog steeds gewoon haar maaltijden.Cindy de Wolf schreef: wo 22 apr 2026, 11:10 Hier ook. Smokey is nu dik 14 en wordt ook steeds kieskeuriger. Zoals ik zeg hij snackt goed maar eet slecht. Ik pas me aan. Het voordeel van zo'n grote groep. Er is altijd wel 1 die het de volgende maaltijd op eet. Al tijden eet hij zelden nog heel vleesbot, dus hier of zelf malen of kvv maar ook in kvv wordt hij steeds kieskeuriger. Hij krijgt wat hij wil hoe hij het wil. Oude honden privilege.
- pearlsofpassion
- Moderator
Bij mijn kat heb ik het ook.
Vroeger enorme vreetzak, nu kieskeurig.
Kip weigert hij pertinent.
Maar nu hebben we gemerkt dat hij daar ook werkelijk buikpijn van krijgt. Geen idee hoe dat plots komt ( vetgehalte, of intolerantie ontwikkeld?). Maar hij gaat enorm rommelen en eet dan 2 dagen heel slecht als ik hem fop en het in iets anders verstop. Dus dat doen we niet meer...
Onze vorige kat wist zelf ook best goed wat hij kon verdragen en wat niet.
Naar luisteren zou ik dus zeggen.
Oh ja, en vleesbot verdraagt hij ongemalen ook niet meer. Terwijl hij vroeger een betonnen maag had.
Vroeger enorme vreetzak, nu kieskeurig.
Kip weigert hij pertinent.
Maar nu hebben we gemerkt dat hij daar ook werkelijk buikpijn van krijgt. Geen idee hoe dat plots komt ( vetgehalte, of intolerantie ontwikkeld?). Maar hij gaat enorm rommelen en eet dan 2 dagen heel slecht als ik hem fop en het in iets anders verstop. Dus dat doen we niet meer...
Onze vorige kat wist zelf ook best goed wat hij kon verdragen en wat niet.
Naar luisteren zou ik dus zeggen.
Oh ja, en vleesbot verdraagt hij ongemalen ook niet meer. Terwijl hij vroeger een betonnen maag had.
Ja fijn om te lezen dat zowel honden en katten op leeftijd dit te kunnen hebben. Iets niet meer willen eten.
Ach ja niets anders dan bij mensen die op een hogere leeftijd zitten, hun eetpatroon veranderd ook.

Ach ja niets anders dan bij mensen die op een hogere leeftijd zitten, hun eetpatroon veranderd ook.