Re: Topic: foto van de dag 2.0

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Gaaf Cathelijn!
Zo heb ik vorige week zondag erg moeten lachen. We hadden Linde begin van de middag bij mijn ouders gebracht en daar kwam mijn zusje en zwager even later ook. Toen we Linde kwamen ophalen einde van de middag zat er bij het woonkamer raam twee schattige vogeltjes spinnetjes te verzamelen bij de kozijnen. Mijn moeder had er al vogelboek bij en zusje en zwager waren al naar huis voordat de vogeltjes verschenen. Mijn zusje houdt actief bij welke vogels ze hebben gezien. Toen we tot de conclusie kwamen dat het staartmezen waren mijn zusje via de app gevraagd of ze die al had afgevinkt. Dat was niet het geval terwijl ze daar die middag nog waren geweest ;D Denk dat de staartmees wel een van de schattigste vogeltjes is die ik heb gezien :)
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Cathelijn schreef: za 11 apr 2026, 21:54 Het is gewoon leuk om steeds meer te leren en af en toe nieuwe soorten te zien in je omgeving. Want ik rij er niet stad en land voor af. Maar in de laatste weken wel voor mij nieuwe vogels goed gezien en allemaal binnen 10 km van huis: rietgors, middelste bonte specht, kleine bonte specht, blauwborst, appelvink. En ik hou een lijstje bij.
Mijn tuintje wordt helaas niet zo goed bezocht als die van jou. Ik was laatst al blij met de heggenmus :D
Is ook leuk! En wat gaaf dat je in vrij korte tijd zoveel soorten aan je lijstje toe kon voegen. Wij hebben we hier soms goudvinken, die hebben zo’n grappige naam in het Noors, dompap. Maar dit jaar niet, kreeg de tip dat dat lekkerbekken zijn en dat die zwarte zonnebloempitten willen. Gaan we volgend jaar proberen :D

Ik heb ook wel veel ‘tuin’ met twee naburige plekken die leeg zijn nog en volgens mij voeren de buren achter ons en naast ons niet. Dat helpt :biggrin2:

Maar ik zou zeggen, kom een keer langs in het voorjaar, kunnen we kraanvogels, zaagbekken en auerhoen gaan zoeken !
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Oh dat is wel heel gaaf Siberienne! Kraanvogels kun je niet te vaak zien en de andere heb ik nog nooit gezien.

Staartmezen zijn wel de schattigste vogeltjes die er zijn. Ze zitten hier ook en ik zie ze vaak, maar het blijft zo leuk! Dat is vroeger niet veel verder kwam dan de standaard thuisvogels vind ik nog steeds raar eigenlijk :biggrin2:. Het is wel zo dat de Merlin app en een keer een vogelcursus van de vogelbescherming veel schelen. Dan herken je veel sneller waar je naar kijkt.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb al heel lang een account bij waarneming.nl en heb daar heel veel waarnemingen ingevoerd. In eigen tuin heb ik inmiddels ruim 1800 verschillende plant- en diersoorten waargenomen (waaronder 540 nacht- en microvlinders :cool: ). Maar ik ben niet zo fanatiek dat ik op door anderen waargenomen vogels afga. Vogels zijn zowiezo niet mijn ding, ze vliegen altijd weg als je een foto wil maken ::) ;D en je hebt er eigenlijk ook wel goede (en dus dure) apparatuur voor nodig. Vandaag liep ik door het bos van landgoed Dorth en ik zag een IJsvogel vliegen. Dat vind ik heel leuk want ik zie ze uiterst zelden. En was ook blij hem te zien want verleden jaar vielen door de droogte alle waterpartijen helemaal droog, er zat er toen nog een bij het allerlaatste poeltje drabwater. Inmiddels staat er weer flink water, maar het peil is al weer dalende. :-X
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

pike schreef: zo 12 apr 2026, 22:45 Ik heb al heel lang een account bij waarneming.nl en heb daar heel veel waarnemingen ingevoerd. In eigen tuin heb ik inmiddels ruim 1800 verschillende plant- en diersoorten waargenomen (waaronder 540 nacht- en microvlinders :cool: ). Maar ik ben niet zo fanatiek dat ik op door anderen waargenomen vogels afga. Vogels zijn zowiezo niet mijn ding, ze vliegen altijd weg als je een foto wil maken ::) ;D en je hebt er eigenlijk ook wel goede (en dus dure) apparatuur voor nodig. Vandaag liep ik door het bos van landgoed Dorth en ik zag een IJsvogel vliegen. Dat vind ik heel leuk want ik zie ze uiterst zelden. En was ook blij hem te zien want verleden jaar vielen door de droogte alle waterpartijen helemaal droog, er zat er toen nog een bij het allerlaatste poeltje drabwater. Inmiddels staat er weer flink water, maar het peil is al weer dalende. :-X
Oh wow! Ik wil binnenkort naar David Attemboroughs serie gaan kijken over de jungle in de tuin, maar geloof dat ik net zo goed bij jou op bezoek kan kome :biggrin2: ;)
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Wow, dat er zoveel soorten in een tuin te vinden zijn, daar heb je haast geen weet van hè? Bij mijn buren in ieder geval niet, want hun tuin is eigenlijk niet veel meer dan een luchtplaats.
Wel een uitdaging om al die soorten op naam te brengen :)
Ik hou wel van vogels, van hun geluid en inderdaad het geluk als je er een mooi op de foto krijgt. Ik geniet ook van om te zien hoe zij hun leven leiden.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

IMG_9738.jpeg
Ik denk de eerste scheuten van de lupine? Maar dat denk ik puur door de vorm van het blad. Eigenlijk een ongewenste buitenlander hier - maar wel mooi zo.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Cathelijn schreef: ma 13 apr 2026, 18:31 Wow, dat er zoveel soorten in een tuin te vinden zijn, daar heb je haast geen weet van hè? Bij mijn buren in ieder geval niet, want hun tuin is eigenlijk niet veel meer dan een luchtplaats.
Wel een uitdaging om al die soorten op naam te brengen :)
Ik hou wel van vogels, van hun geluid en inderdaad het geluk als je er een mooi op de foto krijgt. Ik geniet ook van om te zien hoe zij hun leven leiden.
Ik heb daar wel 10 jaar over gedaan :biggrin2: maar ik zie nog steeds nieuwe soorten. En eigenlijk heb ik er nog meer gezien maar veel insecten zijn met foto’s helaas niet tot op soortniveau te determineren. Dus die tellen niet mee.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Siberienne schreef: ma 13 apr 2026, 20:59 IMG_9738.jpeg

Ik denk de eerste scheuten van de lupine? Maar dat denk ik puur door de vorm van het blad. Eigenlijk een ongewenste buitenlander hier - maar wel mooi zo.
Lupine inderdaad. Mooi met die kleuren.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

pike schreef: di 14 apr 2026, 00:13 Lupine inderdaad. Mooi met die kleuren.
Lupine is hier ooit aangeplant door rijkswaterstaat - de Noorse versie Statens Vegvesen - om bermerosie tegen te gaan. Maar probleem is dat het nogal woekert, de zaden eindeloos goed blijven in de bodem en nu dus de inheemse plantensoorten bedreigd worden. Ik haal het braaf weg uit mijn tuin hoewel ik de bloemen prachtig vindt. Maar voelt wel la druppel op gloeiende plaat want overal elders zie je het opduiken….

Trouwens klagen hier helpt toch echt - kijk ik vanmorgen naar buiten zit de goudvink op de voederpaal.
Helaas zat er zowel gister als vandaag een kat in de buurt, dus na deze portie stop ik maar met voeren denk ik. Ze weten het, de rotzakken ::) ;)
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Elke dag even klagen voor de mooiste vogels :D
Lupine staat hier ook in de buurt. Inderdaad een mooie plant
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Bloemenzee in 3, 2, 1….
IMG_3747.jpeg
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Een hele mooie clematis! Bij mijn ouders staat die ook en inderdaad, wat een bloemenzee :D
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Prachtige clematis Kaela!

Niet heel beste kwaliteit foto - maar ik denk dat onze familie mus ringmussen zijn
IMG_9755.jpeg
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Dat denk ik ook Siberienne, leuk!

Plaats reactie