Gaat niet goed met Fritzi..... en vraag over tuig

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Gaat niet goed met Fritzi..... en vraag over tuig

Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Hoe gaat hebt nu met Fritzi? [emoji8][emoji8]
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Charlie Angel schreef: di 31 mar 2026, 20:51 Hoe gaat hebt nu met Fritzi? [emoji8][emoji8]
Ah, lief dat je het vraagt. Ja, het gaat wel. Ze drinkt erg veel, ze plast erg veel (binnen). We hebben haar urine en bloed laten onderzoeken (vijf weken geleden) en dat is goed. We weten dus niet zo goed waarom ze zoveel drinkt.... Ja, en verder hebben we besloten om er Gabapentine bij te gaan geven, omdat Galliprant niet meer voldoende was. En dat is ff zoeken, met die Gabapentine. Ik had van de dierenarts 2 x 300 mg meegekregen.... Na 1 dosis 300 mg lag ze plat in de kamer en kon ze niet meer opstaan. Dus knip ik de capsule nu in 3 stukjes en krijgt ze 300 mg over 3 doseringen verdeeld. Dat gaat beter, maar ze zakt veel meer door haar achterhand dan voor de Gabapentine (ook de lage dosering dus).

Goed, dat gezegd hebbende: anderhalve week geleden vond ik haar hijgerig. Kon daar geen oorzaak voor vinden (te warm of stress of zo), dus dacht ik aan pijn en daarom ben ik aan Gabapentine gaan denken. We geven dat nu 5 dagen en het hijgen was meteen over. Dus die Gabapentine doet ook wel wat in positieve zin.

Ondertussen ruikt mijn huis toch wel naar oudere meisjes pies.... En ik was haar bedjes (de wasmachine draait echt 3 keer per dag bedjes-wassen) en als ze in de keuken of kamer plast: ruim ik het direct op en maak ik het heel goed schoon met sop. Als ze wat druppelt op de kleden, maak ik dat ook goed schoon. Maar ondanks dat zou ik nu geen mensen op visite durven uitnodigen, want ik ruik toch gewoon urine.... Ik heb al wel nieuwe (buiten)kleden gekocht voor in de kamer, maar die heb ik nog niet in gebruik genomen. Ik wacht even tot mijn incontinentiematten van 1,50 meter van Temu (ja, ik bestel daar eigenlijk uit principe niet, maar nu moet ik toch tegen mijn eigen principes in om niet failliet te gaan) binnen zijn, zodat ik 's nachts (dan verliest ze het meest op de kleden) de kleden kan bedekken met deze matten.

Verder heeft ze het nog naar d'r zin. Ze eet gelukkig weer goed (ze begon steeds vaker haar voer te laten staan en ik ben haar, om te proberen, Bella & Duke gaan voeren en dat vindt ze verschrikkkkkkelijk lekker. Ik geloof niet dat ik haar ooit met zoveel plezier heb zien eten in het afgelopen jaar). Ze speelt zo nu en dan nog lekker met Sjoerd, ze keutelt lekker in de tuin rond, ze knuffelt nog heel veel, ze bemoeit zich nog overal mee en voor mijn gevoel is ze echt nog een heel blij hondje, ondanks alle ongemakken.
Ina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ina »

Ik lees nu pas je verhaal over Fritzi .... wat een gezoek kan dat zijn om uit te vinden wat nu het beste ondersteunt waardoor ze zich happy kunnen blijven voelen.

Ben blij dat je het tuig hebt, dat was ook mijn eerste gedachte, die gebruik is hier ook al jaren ....vroeger als anti-ontsnaptuig en nu als steun voor trap op en af, want onze blonde dame laat een beetje de zeflde klachten zien als Fritz.
Ze is niet incontinent, maar werd plotseling een oude dame met ingevallen billen, drinken (en dus meer plassen) en meer van dat soort 'ongrijpbare' klachten.
Hier loopt ze in huis nu met antislipsokken aan haar achterpoot, meestal maar 1, dat werkt goed ....omdat ik haar ook al eens als een bambi van de grond moest zien te plukken omdat zij vindt dat ze nog als een dolle door het huis kan stuiteren (wat dus niet zo handig is als er plavuizen liggen)

En ik heb besloten haar anabole te geven, daar heeft ze nu 2 keer een injectie van gehad en daar zie je echt wel verschil mee.
Zij loopt ook nog prima de wandelingen en gaat naar de zwem/chiro 1 keer in de 3 á 4 weken om haar zo goed mogelijk te houden.

Mocht het trouwens nodig zijn tzt, ik heb hier het achterste deel van Petsafe Carelift wat je heel makkelijk aan een bestaand tuig kan klikken en net dat stukje extra ondersteuning geeft wat mocht dat nodig zijn.
Die heb ik hier de laatste weken bij Misty gebruikt en dat maakt wandelen voor jezelf ook een stuk aangenamer omdat je niet krom hoeft te lopen en eventueel ook goed werkt zonder de banden om de achterpoten heen .
Mocht je die willen lenen, geen probleem.
Bijlagen
Schermafbeelding 2026-04-01 125851.png
Schermafbeelding 2026-04-01 125851.png (106.1 KiB) 596 keer bekeken
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Lizzy schreef: wo 01 apr 2026, 09:28 Ah, lief dat je het vraagt. Ja, het gaat wel. Ze drinkt erg veel, ze plast erg veel (binnen). We hebben haar urine en bloed laten onderzoeken (vijf weken geleden) en dat is goed. We weten dus niet zo goed waarom ze zoveel drinkt.... Ja, en verder hebben we besloten om er Gabapentine bij te gaan geven, omdat Galliprant niet meer voldoende was. En dat is ff zoeken, met die Gabapentine. Ik had van de dierenarts 2 x 300 mg meegekregen.... Na 1 dosis 300 mg lag ze plat in de kamer en kon ze niet meer opstaan. Dus knip ik de capsule nu in 3 stukjes en krijgt ze 300 mg over 3 doseringen verdeeld. Dat gaat beter, maar ze zakt veel meer door haar achterhand dan voor de Gabapentine (ook de lage dosering dus).

Goed, dat gezegd hebbende: anderhalve week geleden vond ik haar hijgerig. Kon daar geen oorzaak voor vinden (te warm of stress of zo), dus dacht ik aan pijn en daarom ben ik aan Gabapentine gaan denken. We geven dat nu 5 dagen en het hijgen was meteen over. Dus die Gabapentine doet ook wel wat in positieve zin.

Ondertussen ruikt mijn huis toch wel naar oudere meisjes pies.... En ik was haar bedjes (de wasmachine draait echt 3 keer per dag bedjes-wassen) en als ze in de keuken of kamer plast: ruim ik het direct op en maak ik het heel goed schoon met sop. Als ze wat druppelt op de kleden, maak ik dat ook goed schoon. Maar ondanks dat zou ik nu geen mensen op visite durven uitnodigen, want ik ruik toch gewoon urine.... Ik heb al wel nieuwe (buiten)kleden gekocht voor in de kamer, maar die heb ik nog niet in gebruik genomen. Ik wacht even tot mijn incontinentiematten van 1,50 meter van Temu (ja, ik bestel daar eigenlijk uit principe niet, maar nu moet ik toch tegen mijn eigen principes in om niet failliet te gaan) binnen zijn, zodat ik 's nachts (dan verliest ze het meest op de kleden) de kleden kan bedekken met deze matten.

Verder heeft ze het nog naar d'r zin. Ze eet gelukkig weer goed (ze begon steeds vaker haar voer te laten staan en ik ben haar, om te proberen, Bella & Duke gaan voeren en dat vindt ze verschrikkkkkkelijk lekker. Ik geloof niet dat ik haar ooit met zoveel plezier heb zien eten in het afgelopen jaar). Ze speelt zo nu en dan nog lekker met Sjoerd, ze keutelt lekker in de tuin rond, ze knuffelt nog heel veel, ze bemoeit zich nog overal mee en voor mijn gevoel is ze echt nog een heel blij hondje, ondanks alle ongemakken.
Dat plassen is wel gek. En ja hoe goed je het ook schoon maakt, op den duur ga je dat ruiken. Mijn oude hond was in haar laatste jaar niet altijd meer in staat om haar plas op te houden en dat rook je wel lichtjes als je binnen kwam en dat was dan nog niet in de mate dat Fritzi dat heeft. Vervelend, maar bezoek zou gewoon thuis mogen blijven als dat een probleem is. Het is niet dat je het niet schoon maakt he. Ik zou er iig begrip voor hebben als ik het bezoek was.

Fijn dat ze zich ondanks de ongemakken nog goed amuseert. Als dat niet zo was zou je ongetwijfeld een andere keuze maken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ina schreef: wo 01 apr 2026, 13:00 Ik lees nu pas je verhaal over Fritzi .... wat een gezoek kan dat zijn om uit te vinden wat nu het beste ondersteunt waardoor ze zich happy kunnen blijven voelen.

Ben blij dat je het tuig hebt, dat was ook mijn eerste gedachte, die gebruik is hier ook al jaren ....vroeger als anti-ontsnaptuig en nu als steun voor trap op en af, want onze blonde dame laat een beetje de zeflde klachten zien als Fritz.
Ze is niet incontinent, maar werd plotseling een oude dame met ingevallen billen, drinken (en dus meer plassen) en meer van dat soort 'ongrijpbare' klachten.
Hier loopt ze in huis nu met antislipsokken aan haar achterpoot, meestal maar 1, dat werkt goed ....omdat ik haar ook al eens als een bambi van de grond moest zien te plukken omdat zij vindt dat ze nog als een dolle door het huis kan stuiteren (wat dus niet zo handig is als er plavuizen liggen)

En ik heb besloten haar anabole te geven, daar heeft ze nu 2 keer een injectie van gehad en daar zie je echt wel verschil mee.
Zij loopt ook nog prima de wandelingen en gaat naar de zwem/chiro 1 keer in de 3 á 4 weken om haar zo goed mogelijk te houden.

Mocht het trouwens nodig zijn tzt, ik heb hier het achterste deel van Petsafe Carelift wat je heel makkelijk aan een bestaand tuig kan klikken en net dat stukje extra ondersteuning geeft wat mocht dat nodig zijn.
Die heb ik hier de laatste weken bij Misty gebruikt en dat maakt wandelen voor jezelf ook een stuk aangenamer omdat je niet krom hoeft te lopen en eventueel ook goed werkt zonder de banden om de achterpoten heen .
Mocht je die willen lenen, geen probleem.
Wat ontzettend mega lief! Dank je wel! En ik houd dit zeker in gedachten :-* !!

Ik geef je groot gelijk dat je anabolen hebt gegeven. Fijn dat het ook werkt! Bij Fritzi werkt het helaas niet omdat de zwakte in de achterhand komt door zenuwen die steeds verder of klem zitten/afsterven....
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik heb bij Lupi deze broekjes van Simple Solutions gebruikt: Afbeelding

Die absorberen zelf al een hele hoop urine en zijn uitwasbaar. Samen met een gewoon groot maandverband erin werkte dat goed 's nachts. De pasvorm was vrij goed en Lupi (had dezelfde bouw als Fritzi) had er ook geen last van.

Voor meer foto's: https://www.amazon.se/Simple-Solution-A ... 204&sr=8-1

Maar waarschijnlijk heb je al honderd van dat soort luiers uitgeprobeerd... :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: wo 01 apr 2026, 15:00 Dat plassen is wel gek. En ja hoe goed je het ook schoon maakt, op den duur ga je dat ruiken. Mijn oude hond was in haar laatste jaar niet altijd meer in staat om haar plas op te houden en dat rook je wel lichtjes als je binnen kwam en dat was dan nog niet in de mate dat Fritzi dat heeft. Vervelend, maar bezoek zou gewoon thuis mogen blijven als dat een probleem is. Het is niet dat je het niet schoon maakt he. Ik zou er iig begrip voor hebben als ik het bezoek was.

Fijn dat ze zich ondanks de ongemakken nog goed amuseert. Als dat niet zo was zou je ongetwijfeld een andere keuze maken.
Ja, je gaat het ruiken he...? En ja, de mensen die het niet kunnen verdragen: prima, we spreken wel buiten de deur af (en dan komt er maar 1 van ons, want Fritzi kan niet meer alleen thuis blijven, ja, 1 uurtje maar dat was het dan wel). Ik zou er zelf ook alle begrip voor hebben maar ik snap ook wel dat mensen zonder huisdieren het een probleem vinden.

Nee, heel bot gezegd: zodra ze het niet meer naar dr zin heeft (en dan niet ff een dagje of wat he, we hebben allemaal wel eens een off day), structureel niet meer fijn heeft: dan trek ik de stekker eruit. Ik hoop (en duim en bid naar de honden god) dat dat nog heeeeeeeeeeeeeel lang duurt!!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Anne in Zweden schreef: wo 01 apr 2026, 16:18 Ik heb bij Lupi deze broekjes van Simple Solutions gebruikt: Afbeelding

Die absorberen zelf al een hele hoop urine en zijn uitwasbaar. Samen met een gewoon groot maandverband erin werkte dat goed 's nachts. De pasvorm was vrij goed en Lupi (had dezelfde bouw als Fritzi) had er ook geen last van.

Voor meer foto's: https://www.amazon.se/Simple-Solution-A ... 204&sr=8-1

Maar waarschijnlijk heb je al honderd van dat soort luiers uitgeprobeerd... :-\
Ving jij daar alles mee op? Geen urinelucht in huis dus?

Ik heb deze: https://dierenspeciaalzaakdelange.nl/pr ... l-63-78cm/
En de pasvorm is goed. Maar ze wordt er zo onrustig van, als ik die 's nachts om doe. En als ze er in poept, dan raakt ze zelfs een beetje in paniek. Daarom ben ik met die luiers gestopt. Overigens was dat niet 100% piesproof. Soms pieste ze meer dan de luier kon absorberen. En met een Tena erin zakt ie af :biggrin2:

Ik heb ook wegwerpluiers geprobeerd, van meerdere merken. Die passen allemaal voor geen meter :-X . Ik ben echt een beetje gefrustreerd daarover want ik had daar wel 8 incontinentiematten voor kunnen kopen bij Temu.
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Allereerst wel heel fijn om te lezen dat ze er echt nog zin in heeft en geniet van haar leventje, dat is toch echt wel het belangrijkste!

Maar jeetje wat pittig. [emoji8]
Misschien heb ik dat gemist, maar is er voor de incontinentie ook een oorzaak? Of komt dat door haar zwakte door beknelde zenuwen?

De gabapentine doet dus wel iets positiefs ook gelukkig. Alleen wat het hijgen dan veroorzaakte? Echt moeilijk dit zeg.

Ik hoop dat je haar nog een hele tijd mag verzorgen en k unrelenting, vooral heel veel knuffelen. [emoji8][emoji8]
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Charlie Angel schreef: wo 01 apr 2026, 23:23 Allereerst wel heel fijn om te lezen dat ze er echt nog zin in heeft en geniet van haar leventje, dat is toch echt wel het belangrijkste!

Maar jeetje wat pittig. [emoji8]
Misschien heb ik dat gemist, maar is er voor de incontinentie ook een oorzaak? Of komt dat door haar zwakte door beknelde zenuwen?

De gabapentine doet dus wel iets positiefs ook gelukkig. Alleen wat het hijgen dan veroorzaakte? Echt moeilijk dit zeg.

Ik hoop dat je haar nog een hele tijd mag verzorgen en k unrelenting, vooral heel veel knuffelen. [emoji8][emoji8]
Ik denk dat het hijgen toch van pijn geweest moet zijn.

Incontinentie komt door de zenuwproblematiek. Ik kan ook zien dat haar sluitspier nog goed werkt. Alleen voelt zij niet meer wanneer haar blaas vol zit en dan loopt het er gewoon uit. Ook vervelend want ze plast niet meer goed uit. Ik wil dus vandaag aan de dierenarts vragen of ze mij kan leren hoe ik de blaas manueel kan legen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier heb ik een sprayflacon gemaakt met biotex oplossing erin tegen de pies. (Onze katten plassen nog steeds binnen). De enzymen in de biotex breken de urine af waardoor de geur ook verdwijnt. Hier werkt het erg goed.
Sterkte met jullie mutsie. Wat een zorgen toch als ze ouder worden. Dikke knuffel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

OK, dit was Fritzi vanmorgen (niet in Lique's tuig want 's nachts doe ik vaak dit tuig om omdat het wat minder invasief is), spelen met Sjoerd. Zij begon! Sorry, het filmpje krijg ik niet gedraaid maar dit bedoel ik dus met "er zit genoeg leven in" :smitten:

https://youtube.com/shorts/XRArWjSxrpw? ... 60mwtV2czA
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: do 02 apr 2026, 08:57 Hier heb ik een sprayflacon gemaakt met biotex oplossing erin tegen de pies. (Onze katten plassen nog steeds binnen). De enzymen in de biotex breken de urine af waardoor de geur ook verdwijnt. Hier werkt het erg goed.
Sterkte met jullie mutsie. Wat een zorgen toch als ze ouder worden. Dikke knuffel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ohww echt?? Wat een briljant idee!!!!!!!!!!!! Dat ga ik ook proberen!
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Mocht het met de biotex niet werken dan heb je wellicht hier wat aan qua tips: https://www.dierenartswiki.nl/dierensta ... erwijderen
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ruik net ook dat de vetbedden niet meer reukloos de was uit komen. Daar ga ik dan ook maar biotex voor in zetten. En ik ga de link lezen dinky89, dank je wel!

Plaats reactie