Uitslag lip
Moderator: Lizzy
-
Basenji_Nova
- 1-ster

Uitslag lip
Hallo allemaal,
Onze hond heeft sinds 6 weken uitslag bij haar lip. Ik ben al 3 keer bij de dierenarts geweest maar die weet niet wat het is. Haar enige advies was schoonmaken met chloorhexedine doekjes.Ze wil een biopt onder narcose maken. Maar dat willen wij liever niet aangezien nova al 11 jaar is en bij de laatste narcose haar lichaamstemperatuur lang te laag bleef. Nu denk ik zelf dat het een bacteriele infectie is. Na wat speuren op het internet ben ik sinds zaterdag begonnen met deppen met colloïdaal water en insmeren met sudocreme. Dat lijkt te werken het lijkt iets minder te worden. De ene keer ziet het eruit alsof het ook begint in te drogen en dan is het weer rood. Het is natuurlijk ook een lastige plek want ze kan er continue aan likken.Herkent hier iemand misschien de uitslag en zijn er nog andere tips. De bivenste foto is van zaterdag, voordat we begonnen met het colloïdaal water. Daar zijn ook nog kleine bultjes te zien. De onderste foto is van vandaag.
Onze hond heeft sinds 6 weken uitslag bij haar lip. Ik ben al 3 keer bij de dierenarts geweest maar die weet niet wat het is. Haar enige advies was schoonmaken met chloorhexedine doekjes.Ze wil een biopt onder narcose maken. Maar dat willen wij liever niet aangezien nova al 11 jaar is en bij de laatste narcose haar lichaamstemperatuur lang te laag bleef. Nu denk ik zelf dat het een bacteriele infectie is. Na wat speuren op het internet ben ik sinds zaterdag begonnen met deppen met colloïdaal water en insmeren met sudocreme. Dat lijkt te werken het lijkt iets minder te worden. De ene keer ziet het eruit alsof het ook begint in te drogen en dan is het weer rood. Het is natuurlijk ook een lastige plek want ze kan er continue aan likken.Herkent hier iemand misschien de uitslag en zijn er nog andere tips. De bivenste foto is van zaterdag, voordat we begonnen met het colloïdaal water. Daar zijn ook nog kleine bultjes te zien. De onderste foto is van vandaag.
-
Basenji_Nova
- 1-ster

Re: Uitslag lip
Nog even een aanvulling op het verhaal waarom we de biopt niet doen. Dat is omdat we het vertrouwen in onze dierenarts ook wel kwijt zijn. De eerste keer dat ik daar kwam voor de lip heeft ze er even naar gekeken en zei ik weet het niet, en geadviseerd om het schoon te maken met chloorhexidine doekjes. Als het erger werd moesten we terug komen dan kunnen we contact opnemen met de dermatoloog. Na een tijdje werd het erger dus weer terug naar de dierenarts. Toen had ik een dierenarts. Die heeft amper gekeken en zei meteen; ik zie dat mijn collega in de computer heeft gezet dat we nu de fotos door gaan sturen naar de dermatoloog. Terwijl ik dacht kijk jij nou even misschien weet jij het wel. Maar goed, de fotos zouden doorgestuurd worden en ik zou dezelfde week nog wat horen. Ruim een week laten nog niks gehoord. Dus ik zelf maar naar de dierenarts, ze hadden nog geen bericht gehad van de dierenarts. Dus ik zeg het is al meer dan een week geleden gaan jullie zelf dan niet bellen. Daar had ze geen antwoord op. 2 dagen later word ik gebeld, de dermatoloog had geen tijd om naar de fotos te kijken dus ze hadden overlegd met de internist. Hun advies was een biopt te nemen met een dunne naald. Dus afspraak gemaakt daarvoor. Een uur voor de afspraak word ik door de assistente van de dierenarts gebeld. Dat het heter was om een dikkenaald biopt te doen en dan moest onder narcose dus konden we beter een nieuwe afspraak maken. Ik uitgelegd dat ik nova liever niet onder narcose wil dus besloten om de afspraak die stond door te laten gaan en een dunnenaald biopt. We zouden dezelfde dag nog gebeld worden met de uitslag. 2 dagen later werden we gebeld. En je raad het al; ze hadden teweinig cellen en ze moesten toch een dikkenaald biopt.doen onder narcose. Ik heb gezegd dat we dat niet gaan doen en voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Inmiddels gaat het echt al beter door het behandelen met colloïdaal water dus we kijken het nog even een paar dagen aan. En anders gaan we naar ene andere dierenarts
Het lijkt wel op een "slijtplek" van veelvuldig likken. Ik heb dat ooit bij een teefje gezien nadat ze pups had gehad en alle hondjes schoon likte. Toen ze niet meer zoveel likte ging het vanzelf weg. Misschien is het bij haar ook een schrale plek door (te) veel likken? Als dat zo is, zou je misschien uit kunnen zoeken waarom ze veel likt. Misschien is er iets met haar gebit ofzo?
ps. Ik vind overigens dat je het heel goed gedaan hebt bij de dierenarts. Echt balen zoals ze dit aanpakken.
ps. Ik vind overigens dat je het heel goed gedaan hebt bij de dierenarts. Echt balen zoals ze dit aanpakken.
Mij doet dit het meest denken aan eosinofiel granuloom. Dat komt vaak voor bij katten. Maar ook wel bij honden. Goed, toegegeven: je weet pas wat het is als er een stukje weefsel is onderzocht. En ik snap niet zo goed waarom dat onder narcose moet en niet met bijv. een mini roesje of zelfs alleen zorgen dat de plek niet meer pijn doet daar waar ze het biopt moeten nemen. Maar ik ben dan ook geen dierenarts. Ik zou zelf wel voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan.
Meestal heeft dit overigens wel een dieperliggende oorzaak. En dat kan zijn: een allergie voor iets in de omgeving. Heb je een andere voerbak? Heb je een plastic voerbak of juist een RVS voerbak uit China? Probeer eens een Pyrex glazen voerbak! Waar krijg je hond water uit? Krijgt ze wel eens kluifjes waarna ze haar bek gaat poetsen, misschien als jij weg bent en je geeft haar een kluifje? Ander speelgoed van plastic of iets? Andere voeding?
Meestal heeft dit overigens wel een dieperliggende oorzaak. En dat kan zijn: een allergie voor iets in de omgeving. Heb je een andere voerbak? Heb je een plastic voerbak of juist een RVS voerbak uit China? Probeer eens een Pyrex glazen voerbak! Waar krijg je hond water uit? Krijgt ze wel eens kluifjes waarna ze haar bek gaat poetsen, misschien als jij weg bent en je geeft haar een kluifje? Ander speelgoed van plastic of iets? Andere voeding?
-
Basenji_Nova
- 1-ster

De voerbak heb ik al gewisseld. Ze had een plastic antischrok bak. Die heb ik vervangen voor een keramiek bak. Haar water kreeg ze al uit een keramiek bak. Aan het eten hebben we niks veranderd.
We kijken het nog een weekje aan en anders gaan we zeker naar een andere dierenarts.
We kijken het nog een weekje aan en anders gaan we zeker naar een andere dierenarts.
je kunt ook vragen of ze een roesje geven ipv narcose
Of een plaatselijke verdoving
Of een plaatselijke verdoving
Hoe gaat het eigenlijk daar?Basenji_Nova schreef: vr 28 nov 2025, 13:16 De voerbak heb ik al gewisseld. Ze had een plastic antischrok bak. Die heb ik vervangen voor een keramiek bak. Haar water kreeg ze al uit een keramiek bak. Aan het eten hebben we niks veranderd.
-
Basenji_Nova
- 1-ster

Hele late reactie. Vlak na mijn bericht zijn we naar een andere dierenarts geweest en hebben we prednison gehad. Na de eerste dosis zag je de plekken al kleiner worden! Een paar dagen prednison en ze was er helemaal vanaf. Dat had ze veel eerder moeten krijgen dan had ze er geen weken meer rond hoeven lopen. Helaas zagen we van de week weer een klein plekje op haar lip. Dus we houden het goed in de gaten en maken het dagelijks schoon met colloïdaal zilverwater. Als het erger wordt maar weer naar de dierenarts
Klinkt toch een beetje als een auto-immuun-ding.... He bah, vervelend. Misschien anders naar een holistisch dierenarts? Is er ook al eens een biopt genomen?Basenji_Nova schreef: vr 10 apr 2026, 20:22 Hele late reactie. Vlak na mijn bericht zijn we naar een andere dierenarts geweest en hebben we prednison gehad. Na de eerste dosis zag je de plekken al kleiner worden! Een paar dagen prednison en ze was er helemaal vanaf. Dat had ze veel eerder moeten krijgen dan had ze er geen weken meer rond hoeven lopen. Helaas zagen we van de week weer een klein plekje op haar lip. Dus we houden het goed in de gaten en maken het dagelijks schoon met colloïdaal zilverwater. Als het erger wordt maar weer naar de dierenarts![]()
Sterkte!