Slecht nieuws over Emma

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Slecht nieuws over Emma

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ze is in slaap. Pfff wachten duurt lang als de stress door je lijf giert :-X
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

frodo quin schreef: wo 17 dec 2025, 11:31 Ze is in slaap. Pfff wachten duurt lang als de stress door je lijf giert :-X
:bigarmhug:
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Er wordt hier in ieder geval aan jullie gedacht
frodo quin
5-sterren
5-sterren

We zijn net thuis. Was niet verantwoord om haar niet met een auto te halen. Ze was absoluut niet wakker genoeg. Lopen met al dat verkeer was al geen pretje,bop en af een trein was echt moeilijk. Ga ze wel nog laten weten dat dat dus echt geen goed idee was. Had gevraagd of ik een auto moest regelen voor ophalen, want dat ze nog veel zou moeten lopen en de treinen op en af wel echt een volledig alerte hond vergt. Hadden ze dus niet goed ingeschat of zij is veel meer groggy dan verwacht.

Haar ellebogen (schouder erbij gesneakt) rug en heupen zijn op de foto geweest. De ellebogen waren niet geweldig, maar ook niet slecht.
De rug was prima. De heupen sloten goed aan en nog geen artrose, maar de koppen waren niet diep genoeg. De pen hipp score was niet goed. De ene kant was geloof ik 0,46 ronde de 5 iig, de andere kant was 0,78 wat wel in de heel ernstige zone zou zitten.
Ben nu aan het lezen wat dat juist allemaal wil zeggen.
Hij gaf aan dat de lange wandelingen ideaal zijn. Spelen niet, maar je niet kan vermijden zonder de andere hond weg te doen en iets als een rugzak gaan we dus zeker niet doen.

Wat dat dan juist allemaal wil zeggen qua verdere behandeling en in welke mate haar slecht lopen daaruit voortkomt weet ik niet. Hopelijk meer duidelijkheid als ik de fysio spreek.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Wat vervelend dat je ter plekke nog een auto moest regelen door de foutieve toezegging dat het wel met de trein kon :(

Fijn dat het achter de rug is. Hopelijk nu snel een fijn plan van aanpak :-*
frodo quin
5-sterren
5-sterren

dinky89 schreef: do 18 dec 2025, 09:59 Wat vervelend dat je ter plekke nog een auto moest regelen door de foutieve toezegging dat het wel met de trein kon :(

Fijn dat het achter de rug is. Hopelijk nu snel een fijn plan van aanpak :-*
Ik kon niet ter plekke een auto regelen. Ik kan daar enkel mijn vader voor bellen en die is dan wel nog anderhalf uur onderweg, moet dan nog een uur naar mij rijden en dan weer ruim een uur om thuis te geraken, dus dat kan maar een keer als het goed op voorhand is afgestemd. Ben dus nog uren onderweg geweest met een zwalkende hond en met name op en af de trein was gewoon levensgevaarlijk. We zaten bij een overstap bijna tussen perron en trein toen we moesten afstappen, maar gelukkig net niet.
Ik vond het gisteren niet heel dramatisch klinken wat betreft de uitslagen, maar na een avond lezen heb ik een heel ander idee.

Ik hoop dat ik snel wat hoor van de fysio zodat ik meer uitleg heb.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

frodo quin schreef: do 18 dec 2025, 10:12 Ik kon niet ter plekke een auto regelen. Ik kan daar enkel mijn vader voor bellen en die is dan wel nog anderhalf uur onderweg, moet dan nog een uur naar mij rijden en dan weer ruim een uur om thuis te geraken, dus dat kan maar een keer als het goed op voorhand is afgestemd. Ben dus nog uren onderweg geweest met een zwalkende hond en met name op en af de trein was gewoon levensgevaarlijk. We zaten bij een overstap bijna tussen perron en trein toen we moesten afstappen, maar gelukkig net niet.
Ik vond het gisteren niet heel dramatisch klinken wat betreft de uitslagen, maar na een avond lezen heb ik een heel ander idee.

Ik hoop dat ik snel wat hoor van de fysio zodat ik meer uitleg heb.
Wat verschrikkelijk dat je Emma in deze toestand moest vervoeren. Het lijkt mij dat ze haar een te hoge dosering sedatie hebben gegeven. Ik heb zoiets meegemaakt met een logeerherder die ik plots een kleine operatie aan zijn teen moest laten ondergaan.
Maar de afstand die jij met haar in deze toestand moest afleggen zo triest.
Blij voor je dat t uiteindelijk met moeite goed is gegaan.
Heel veel sterkte met de uitslagen. Het is inderdaad niet mis wat er in staat. :bigarmhug:
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

frodo quin schreef: wo 17 dec 2025, 15:11 We zijn net thuis. Was niet verantwoord om haar niet met een auto te halen. Ze was absoluut niet wakker genoeg. Lopen met al dat verkeer was al geen pretje,bop en af een trein was echt moeilijk. Ga ze wel nog laten weten dat dat dus echt geen goed idee was. Had gevraagd of ik een auto moest regelen voor ophalen, want dat ze nog veel zou moeten lopen en de treinen op en af wel echt een volledig alerte hond vergt. Hadden ze dus niet goed ingeschat of zij is veel meer groggy dan verwacht.

Haar ellebogen (schouder erbij gesneakt) rug en heupen zijn op de foto geweest. De ellebogen waren niet geweldig, maar ook niet slecht.
De rug was prima. De heupen sloten goed aan en nog geen artrose, maar de koppen waren niet diep genoeg. De pen hipp score was niet goed. De ene kant was geloof ik 0,46 ronde de 5 iig, de andere kant was 0,78 wat wel in de heel ernstige zone zou zitten.
Ben nu aan het lezen wat dat juist allemaal wil zeggen.
Hij gaf aan dat de lange wandelingen ideaal zijn. Spelen niet, maar je niet kan vermijden zonder de andere hond weg te doen en iets als een rugzak gaan we dus zeker niet doen.

Wat dat dan juist allemaal wil zeggen qua verdere behandeling en in welke mate haar slecht lopen daaruit voortkomt weet ik niet. Hopelijk meer duidelijkheid als ik de fysio spreek.
dit lijkt me ook iets wat je zou kunnen delen met de fokker? ondiepe dijbeenkop kommen of te kleine dijbeenkoppen lijken me een erfelijk probleem in de lijn en niet iets wat ontstaat door een onhandige ruwe botsing in haar puppytijd.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Vreselijk zo'n tocht. Ik dacht dat je alsnog auto had kunnen regelen toen het niet bleek te gaan maar dat had ik dan verkeerd begrepen :-\ Gelukkig is het goed gegaan. :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

dinky89 schreef: do 18 dec 2025, 11:29 Vreselijk zo'n tocht. Ik dacht dat je alsnog auto had kunnen regelen toen het niet bleek te gaan maar dat had ik dan verkeerd begrepen :-\ Gelukkig is het goed gegaan. :-*
Zo had ik het ook begrepen. Wat een ellende om met een groggy hond zo ver te moeten reizen. Hoe gaat het vandaag met Emma?
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Aquillo schreef: do 18 dec 2025, 11:16 Wat verschrikkelijk dat je Emma in deze toestand moest vervoeren. Het lijkt mij dat ze haar een te hoge dosering sedatie hebben gegeven. Ik heb zoiets meegemaakt met een logeerherder die ik plots een kleine operatie aan zijn teen moest laten ondergaan.
Maar de afstand die jij met haar in deze toestand moest afleggen zo triest.
Blij voor je dat t uiteindelijk met moeite goed is gegaan.
Heel veel sterkte met de uitslagen. Het is inderdaad niet mis wat er in staat. :bigarmhug:
Het was idd echt kut en gevaarlijk. Ze was ook regelmatig ook aan het huilen. Super braaf en deed haar best rechtop te blijven ook al wist ze duidelijk niet waar ze was. Ze herkende mijn stem gelukkig wel. Laatste stuk naar huis begon ze door te hebben waar we waren, maar het was pas tegen na 5 uur dat ze helemaal normaal was. Toen we bij de kippen waren kon ze wel vrij goed lopen, maar zat ze nog glazig voor zich uit te kijken.
Kan zijn dat de dosering te hoog was voor haar, geen idee. Ga het sowieso wel melden bij hen.

Niet mis wat er staat doel je op de penn hip score? Of bedoel je ook de ellebogen?

Ik begreep van hem dat dat de heupen nog goed waren in de zin van geen botvervorming, artrose,... Omdat ze nogal gespierd is doordat we wel veel doen. Kwam op mij zowat over als blijf doen wat je doet (zei hij letterlijk) en dan gaat ze waarschijnlijk geen problemen hebben (zei hij niet, maar kreeg die indruk) maar na wat lezen lijkt dat laatste stuk niet te kloppen. Ik heb achteraf de indruk dat hij mij wat wou geruststellen.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Aquillo schreef: do 18 dec 2025, 11:17 dit lijkt me ook iets wat je zou kunnen delen met de fokker? ondiepe dijbeenkop kommen of te kleine dijbeenkoppen lijken me een erfelijk probleem in de lijn en niet iets wat ontstaat door een onhandige ruwe botsing in haar puppytijd.
Van wat ik lees is het ondiep blijven van de koppen iets wat door voeding, verkeerde beweging, trauma en erfelijkheid kan komen. Het is mij niet heel duidelijk of ze nu hd heeft of dat dat pas zo is wanneer de boel gaat vervormen doordat de kom niet diep genoeg is. Wat de ene kant dus volgens wat ik lees gegarandeerd zo zal zijn en de andere kant een grote kans, maar niet perse. Ik las namelijk zowel over de ondiepe kommen als HD dat het aandeel erfelijkheid 30% is.

Toen ik naar de fysio geweest ben heb ik verteld over toen hazr broer op hazr sprong dat ze nadien stijf leek te lopen en haar bekken naar mijn idee vanaf fat moment anders staat. Haar staart aanzet liep gelijk met haar ruglijn en was vanaf dan een stukje lager. Ik begreep van haar dat dat zeker kon en sowieso haar bekken gekanteld staat.

Van wat ik lees is een verkeerde stand van het bekken een reden waarom de kommen niet goed ontwikkellen en is dat waarom een bekkenkanteling bij een niet volgroeide hond ook het probleem kan oplossen.

Ik hoop dat ik haar morgen kan spreken zodat ik ook hierover wat meer duidelijkheid heb. Ik wil idd het gezin van waar Emma komt op de hoogte brengen. Ik wil wel zelf eerst beter begrijpen wat er nu allemaal aan de hand is zodat ik het zo goed mogelijk kan uitleggen.

Ik heb natuurlijk al gehoord over HD en ED, maar weet er weinig over.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Anne in Zweden schreef: do 18 dec 2025, 15:31 Zo had ik het ook begrepen. Wat een ellende om met een groggy hond zo ver te moeten reizen. Hoe gaat het vandaag met Emma?
Beetje geïrriteerd omdat ik naar het containerpark,... Moest en ze daardoor een wandeling heeft moeten overslaan en ze wat teveel energietjes had. Verder weer helemaal oke. Ze lijkt geen last te hebben van het getrek aan haar heupen en waar ze geschoren is voor het infuus ziet er voorlopig rustig uit. Ze heeft een gevoelige huid en had met haar castratie ook direct een rode huid van het scheren.

Ze had gisteren na de narcose ineens wel een hoop schilfers en een heel doffe vacht. Lijkt vandaag al minder. Bizar.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt me dat goes ontwikkelde spieren problemen bij de heupen wel kunnen voorkomen. Kennis met een Landseer met (erfelijk) HD heeft haar hond lang goed kunnen houden met veel oefening. Zij deden ook hydrotherapie.

Veel sterkte met uitvinden wat beste weg verder nu is!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Jeetje wat een drama met de foto’s en terugreis zeg. Vreselijk.

Ik lees over een bekkenkanteling. Meestal wordt dat op jonge leeftijd gedaan. Omdat er later vaak al artrose en/of slijtage is. Bij onze Oscar was dat ook niet het geval en hij heeft op 3 jarige leeftijd een bekkenkanteling gehad. Helaas kreeg is daarna andere problemen in zijn rug, maar qua heup had hij vrolijk oud kunnen worden.

Wij hebben ook veel gedaan met hydrotherapie en spieropbouw. Daar red je echt heel veel mee en dat zit bij jullie goed.

Plaats reactie