Lizzy schreef: ma 17 nov 2025, 08:04 Nou, in ieder geval niet tegelijkertijd met haar 12 weken enting. Liefst pas na 12 weken maar stel 'm zo lang mogelijk uit en combineer 'm noooooit met een andere enting.
Nee, je moet je pup niet maandelijks ontwormen. Ik vind persoonlijk dat je pas moet ontwormen als er ook echt wormen zijn. En dus stuur ik de mest altijd eerst op naar een laboratorium. Ik stuur zelf naar Het Woud: https://wormbestrijding.nl/
Dat laatste is echt pikale onzin. Maagzuur heeft altijd dezelfde pH waarde, wat je ook eet. Later wordt de pH waarde omlaag gebracht in de dunne darm, waar de pancreas en galblaas alkalische sappen afscheiden om het maagzuur te neutraliseren. Dus je kunt de ontlasting en prima testen! En wij hebben hier ook allemaal de ervaring dat onze vers etende honden WEL wormen kunnen hebben. De Universiteit Utrecht heeft jaren geleden ook een wormenonderzoek gedaan. Onder leiding van Rolf Nijsse. Ze hebben toen ontlasting van honderden honden onderzocht. En hebben hier op Barfplaats gevraagd of wij met een club vers etende honden mee wilde doen. Juist om deze bewering te kunnen onderzoeken. Uit onderzoek bleek dat vers etende honden net zo vaak wormen hebben als brok etende honden. Dus dit verhaal is al jaaaaaaaaaaaaaaaren geleden ontkracht.
Mijn kvv menu voor mijn pup
Moderator: eelke
-
Capi Mokka
- 1-ster

Re: Mijn kvv menu voor mijn pup
Hoe lang na de derde enting zou jij het ontwormingstablet geven. Benieuwd. Ik ga het lezen. Dank je.
Niet. Tot ik zeker weet dat de hond echt wormen heeft. Dus eerst checken. Dan pas ontwormen, als het ook echt nodig is. En de tijd daar tussen... ik denk dat een paar weekjes wel fijn is voor de hond. Niet teveel gif tegelijkertijd.Capi Mokka schreef: wo 19 nov 2025, 07:52 Hoe lang na de derde enting zou jij het ontwormingstablet geven. Benieuwd. Ik ga het lezen. Dank je.
-
Capi Mokka
- 1-ster

klopt niet te veel gif. is niet fijn.
-
Capi Mokka
- 1-ster

Ik heb even een vraagje! Kan mijn pup met 3 maanden al over naar 3 keer per dag KVV? Ze is nu 2 maanden en 29 dagen oud – dus eigenlijk al bijna 3 maanden. Wat gaat de tijd toch snel!
Ik lees overal dat pups ongeveer 6 à 7% van hun lichaamsgewicht eten. Voor deze week komt dat bij haar neer op 777 gram per dag (7%) en 6% is 666 gram per dag.
Bij 3 maaltijden is dat zo’n 260 gram per keer en bij 4 maaltijden ongeveer 195 gram per maaltijd bij 7%.
Volgende week start ze met de puppycursus in de avond. Als ik dan al op 3 maaltijden per dag zit, hoe pak ik dat aan op lesdagen? Geef ik gewoon de laatste maaltijd wanneer ik rond 21.30 thuis ben, of is het handiger om op de lesdag tijdelijk 4 keer te voeren?
En hoe zit het met natuurlijke snackjes als trainingsbeloning? Wat geven de meesten als beloningssnoepjes? Ik gebruik nu lamsrotjes, maar die zijn eigenlijk wat klein. De andere snack die ik heb is juist weer te groot, want daar moet ze echt even op kauwen. Misschien is een lekkere beloningsworst, in kleine stukjes gesneden, handiger.
Moet ik deze snacks eigenlijk van haar dagelijkse hoeveelheid KVV aftrekken? Of kan ik dan beter richting 6% van haar lichaamsgewicht voeren om het te compenseren?
Ik lees overal dat pups ongeveer 6 à 7% van hun lichaamsgewicht eten. Voor deze week komt dat bij haar neer op 777 gram per dag (7%) en 6% is 666 gram per dag.
Bij 3 maaltijden is dat zo’n 260 gram per keer en bij 4 maaltijden ongeveer 195 gram per maaltijd bij 7%.
Volgende week start ze met de puppycursus in de avond. Als ik dan al op 3 maaltijden per dag zit, hoe pak ik dat aan op lesdagen? Geef ik gewoon de laatste maaltijd wanneer ik rond 21.30 thuis ben, of is het handiger om op de lesdag tijdelijk 4 keer te voeren?
En hoe zit het met natuurlijke snackjes als trainingsbeloning? Wat geven de meesten als beloningssnoepjes? Ik gebruik nu lamsrotjes, maar die zijn eigenlijk wat klein. De andere snack die ik heb is juist weer te groot, want daar moet ze echt even op kauwen. Misschien is een lekkere beloningsworst, in kleine stukjes gesneden, handiger.
Moet ik deze snacks eigenlijk van haar dagelijkse hoeveelheid KVV aftrekken? Of kan ik dan beter richting 6% van haar lichaamsgewicht voeren om het te compenseren?
- pearlsofpassion
- Moderator
Je moet voeren op het oog. Want sommige pups hebben wel 10% nodig.
Dus wordt ze te dik, dan geef je wat minder. Of trek je de snacks er deels vanaf, komt op hetzelfde neer. In principe zit het in het voer en moet je het dus van de kvv aftrekken maar dan heeft ze vast meer dan 6% nodig, dus komt dat weer op hetzelfde neer.
Het enige dat werkt is kijken en voelen en het percentage aanpassen als het nodig is. Ongeacht of je die snacks nu meetelt of niet.
Dus wordt ze te dik, dan geef je wat minder. Of trek je de snacks er deels vanaf, komt op hetzelfde neer. In principe zit het in het voer en moet je het dus van de kvv aftrekken maar dan heeft ze vast meer dan 6% nodig, dus komt dat weer op hetzelfde neer.
Het enige dat werkt is kijken en voelen en het percentage aanpassen als het nodig is. Ongeacht of je die snacks nu meetelt of niet.
Dit een beetje standaard richtlijn:Capi Mokka schreef: zo 23 nov 2025, 08:13 Ik heb even een vraagje! Kan mijn pup met 3 maanden al over naar 3 keer per dag KVV? Ze is nu 2 maanden en 29 dagen oud – dus eigenlijk al bijna 3 maanden. Wat gaat de tijd toch snel!
Tot 3 maanden: 4 keer per dag.
Tot 6 maanden 3 keer per dag.
Tot 12 maanden 2 keer per dag.
Je moet pups echt voeren op het oog. Ik houd van pups (zolang ze jong zijn dus) die gewoon normaal zijn tot ietsje vet op de botten. Mager moet zeker niet. Maar als je pup te dik wordt ga je minder voeren en wordt pup te dun ga je meer voeren. We kunnen het echt niet makkelijker maken....
Ik zou de laatste maaltijd na de cursus geven.
Trainingssnoepjes heb ik voor pups nooit meegeteld. Die tel ik alleen mee als m'n volwassen hond te dik wordt. Maar goed, ik geef dan ook weinig beloningssnoepjes.... Ik gebruik gedroogd vlees in kleine stukjes geknipt. En als dat onvoldoende motiverend werkt voor pup, kies ik gestoomde voeding van deze site:
https://www.natuurlijkvoordehond.nl/hon ... NKvi_sd9bI
En verder gebruik ik ook wel Emmentaler kaas. Daar zit vrijwel geen zout in. Vinden ze ook lekker.
Als pup te dik wordt: ga je minder voer geven.
-
Capi Mokka
- 1-ster

Dank je voor de tips, mager is ze zeker niet! Ze houdt van lekker eten!
Doe ik de laatste maaltijd na de cursus.
Doe ik de laatste maaltijd na de cursus.
-
Capi Mokka
- 1-ster

Capi (golden retriever) is bijna 15 weken oud en weegt inmiddels al 14 kilo. Ze krijgt drie keer per dag 315 gram voer, wat neerkomt op een totaal van 945 gram per dag. Beloningsbrokjes en snacks zijn hier niet in meegerekend. Ze is prachtig op gewicht en zeker niet te dik. Dit is wel iets meer dan wat de KVV-calculator van Animalfoodexpress adviseert (6%); volgens die berekening zou ze rond de 840 gram per dag uitkomen. Ze zit net onder de 7%. Ze knabbelt graag op buffeloren!

Op 25 februari 2026 wordt Capi een half jaar oud. Tussen half januari en eind februari 2026 kan ik dan rustig overstappen naar twee maaltijden per dag.
Sinds deze week merk ik dat haar ontlasting wat harder is geworden en ook wat minder in hoeveelheid. Dat is eigenlijk best opvallend, zeker omdat ze juist iets meer is gaan eten. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat ze ouder wordt en haar voeding steeds beter begint te verteren.
Capi krijgt momenteel een mooie mix van puppyvarianten: Kivo eend-rund, Kivo kip-rund, Alaska, Carnibest en Darf. Ik denk erover om in februari–maart over te stappen naar alleen Darf Puppy, maar ik twijfel nog een beetje. Wat is eigenlijk het beste: blijft ze het liefst gevarieerd voeren met verschillende KVV-merken, of kan ze prima één soort krijgen?

Op 25 februari 2026 wordt Capi een half jaar oud. Tussen half januari en eind februari 2026 kan ik dan rustig overstappen naar twee maaltijden per dag.
Sinds deze week merk ik dat haar ontlasting wat harder is geworden en ook wat minder in hoeveelheid. Dat is eigenlijk best opvallend, zeker omdat ze juist iets meer is gaan eten. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat ze ouder wordt en haar voeding steeds beter begint te verteren.
Capi krijgt momenteel een mooie mix van puppyvarianten: Kivo eend-rund, Kivo kip-rund, Alaska, Carnibest en Darf. Ik denk erover om in februari–maart over te stappen naar alleen Darf Puppy, maar ik twijfel nog een beetje. Wat is eigenlijk het beste: blijft ze het liefst gevarieerd voeren met verschillende KVV-merken, of kan ze prima één soort krijgen?
Lekker ondeugend koppie
Elke hond is anders en voeren doe je zoals reeds gezegd op het oog. Als jouw hond 7% behoeft dan is dat zo.
Je voert het best verschillende merken en meerdere diersoorten. Dat hoeft geen puppy kvv te zijn. De pup kan gewone kvv eten.
Heb je dit topic al eens gelezen: viewtopic.php?f=5&t=134715
Hier staat veel informatie in, ook staat er uitgelegd waarom één soort voeren niet goed is.
Elke hond is anders en voeren doe je zoals reeds gezegd op het oog. Als jouw hond 7% behoeft dan is dat zo.
Je voert het best verschillende merken en meerdere diersoorten. Dat hoeft geen puppy kvv te zijn. De pup kan gewone kvv eten.
Heb je dit topic al eens gelezen: viewtopic.php?f=5&t=134715
Hier staat veel informatie in, ook staat er uitgelegd waarom één soort voeren niet goed is.
-
Capi Mokka
- 1-ster

Ik heb gehoord dat de puppy variant minder calcium en minder fosfor heeft. Is bij kivo, alaska, carnibest en darf zo. Dat krijgt ze nu, de puppy variant.
Wilde bijv. alleen darf puppy geven, die heeft meerdere soorten in hun puppy. Met 6 maanden ga ik over denk ik na andere varianten en volwassen puppy
Wilde bijv. alleen darf puppy geven, die heeft meerdere soorten in hun puppy. Met 6 maanden ga ik over denk ik na andere varianten en volwassen puppy
-
Capi Mokka
- 1-ster

Ik vroeg me af of iemand mij de verhoudigen kan uitleggen van calcium 1,0 - fosfor 0,6 van volwassen voeding kivo 5 dierensoorten versus Alaksa puppy compleet Calcium 0,49% - Fosfor 0,3%. Capi is bijna 4 maanden. Alaska puppy is complete voeding. is ook nieuwe recept. bij versvoershop hebben ze nu ook gropet, daar verkopen ze ook andere dingen voor honden