Slecht nieuws over Emma

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Slecht nieuws over Emma

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Slecht nieuws over Emma

Bericht door frodo quin »

Een tijdje terug had Quin haar nagels afgeschaafd. Ik kreeg toen het advies om haar door een fysiotherapeut te laten nakijken. Bij haar was ik eigenlijk niet bezorgd, maar ik maak mij wel al jaren zorgen om Emma. Het plan was om foto's te laten nemen, met name van heupen en rug, tijdens haar castratie aangezien ik haar ook liever niet onnodig onder verdoving laat gaan. Ik was dat vergeten vragen vlak er voor en dacht er maar pas de dag erna aan. Vaak getwijfeld om het toch nog te laten doen, maar aangezien meerdere da's zeiden dat er niets verkeerd was toch niet gedaan.

Toen Emma nog een kleine pup was heeft haar broer haar meerdere keren flink pijn gedaan. 1 van die zaken was toen hij aan kwam gestormd en op haar onderrug sprong. Voor mij loopt ze sindsdien anders. Het lijkt alsof haar bekken gekanteld is en ze loopt anders. Alleen zei iedereen dat ze niets verkeerd zagen.

Toen ik voor Quin de tip kreeg om geen foto's te laten maken, maar naar een fysio te gaan zijn de radertjes beginnen draaien. Van verschillende mensen kreeg ik een bepaalde dierenarts aangeraden en daar zijn we vandaag heen geweest. Het was een hele reis.

Ik heb de indruk dat we bij een heel kundig persoon terecht zijn gekomen en zij is de eerste die wel zag dat het niet oké was. Emma zit volledig vast in haar rug en haar rug. Vooral onderrug en bekken is duidelijk wat mis. Heupen zelf vondt ze een twijfelpunt. Er worden sowieso na nieuwjaar nog foto's gemaakt. Ze heeft vandaag haar eerste sessie met de laser gehad. Het wordt sowieso een traject en het is nog afwachten hoe ernstig het blijkt te zijn. En ja, de doemscenario's gaan door mij. Ik ben er ontzettend van aangedaan en voel mij erg schuldig dat ik niet eerder verder ben gaan zoeken toen de da zei dat het oké was. Het knaagt al bijna 3 jaar dat er toch iets niet klopt, dus ik had dat gevoel moeten volgen.
eelke
Moderator

Re: Slecht nieuws over Emma

Bericht door eelke »

Hè wat naar, en ik snap je gevoel wel maar denk dan ook; er zijn ook genoeg mensen die er nooit naar luisteren en, begrijpelijk, uit gaan van wat de dierenarts zegt.

Dus hoe fijn dat je toch hebt doorgepakt!

Hopelijk gaat het traject haar goede dingen opleveren :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik begrijp je gevoel ook heel goed, maar wat Eelke ook zegt, denk ik dat de meeste mensen erop vertrouwen dat de da gelijk heeft, vooral als het dier niet veel ongemak lijkt te ondervinden.
Ik duim dat het traject positief uit gaat pakken. Dat je gerustgesteld wordt, dat ze nergens last van heeft, ofwel dat er verbetering voor haar optreedt, mocht ze tóch last hebben.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Beter laat dan niet inderdaad, maar dat ze al drie jaar rond loopt met pijn en misschien er nu wel schade is die voorkomen had kunnen worden als ze vroeg behandeld was geweest komt wel aan.

Er gaat dan ook vanalles door mijn hoofd. Het allerslechtste scenario is dat het zo danig verkeerd zit en onoplosbaar is dat ze ingeslapen moet worden. Zware operaties zijn een iets beter scenario, maar dat zou ook vreselijk zijn. Maar het kan ook mee vallen. Ze gaf pijn aan op de plaatsen waar ze pijn zou aangeven bij HD, maar dat kon ook van het vast zitten hogerop komen. Het kan zijn dat ze zonder operaties en een combi aan therapieën weer helemaal gezond wordt ook. Het is dus nog een tijd afwachten en er het beste van hopen. Bang ben ik wel. Emma is nog maar een puber en mijn zielshondje. Daar mag de eerste 15 jaar echt niets mee verkeerd gaan hoor. Ben erg overstuur momenteel, maar ergens ook opgelucht dat het probleem is vastgesteld, of toch het begin er van, en de eerste stappen gezet zijn naar het oplossen.

Quin is trouwens ook nagekeken in de mate dat dat lukte (probeert een egelballetje te zijn en zet zich helemaal vast als iemand aan haar lijf wil komen). Die lijkt helemaal oké te zijn. Nog even haar nageltjes vermeldt, maar dat was niets zorgwekkend voor de da. Slepen doet ze zeker niet.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Wanneer ik lees wat voor tochten jullie allemaal maken dan lijkt het mij niet logisch dat je nu ineens een inslaap advies zou krijgen :-*

Natuurlijk mag je balen van de situatie maar wees niet zo streng voor jezelf. Het is niet dat jij er niets mee hebt gedaan maar dat anderen het niet zo zagen :-*
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Je kunt je zelf niet verwijten, je hebt meerdere keren gevraagd aan de da of ze niet raar loopt of een een afwijkende houding aan neemt. Heel jammer dat je dierenarts eigenlijk jou niet goed gehoord heeft. Fijn dat je nu naar aanleiding van Quin haar nu ook door een ander hebt laten schouwen. Ik duim voor je dat alles manueel weer goed te krijgen is.
Sterkte en beterschap met de honden. :bigarmhug:
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Frodo Quin, je moet je absoluut niet schuldig voelen. Wel spijtig dat je eerst niet gehoord werd en nu slecht nieuws kreeg.

De goede raad dat ik wil geven is: vandaag is het de eerste dag van de rest van jouw en Emma's leven. Nu weet je het en kan je er voor gaan. Vergeet gewoon het verleden en denk nog niet aan de toekomst. Leef gewoon van vandaag, geniet van Emma en kijk alle dagen naar wat je kan doen.
Veel succes en ik duim mee dat je het best mogelijke scenario gaat schrijven.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Jullie hebben wel gelijk dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is. Eigenlijk zou een da voor dat soort zaken moeten door verwijzen als er bij hen niets uit komt. Je kan niet verwachten dat elke persoon met honden die kennis heeft. Ik denk dat ik het mezelf zo verwijt omdat ik net een beetje meer kennis heb dan de gemiddelde persoon met een hond, maar te weinig om dan ook echt de juiste conclusie en juiste stappen te zetten. Weten dat een fysio bestaat, maar niet weten dat je ook naar hen kan voor een diagnose en ze niet puur voor revalidatie dienen, weten dat een da het ook niet perse bij het rechte eind heeft,... En natuurlijk ook omwille van de gevolgen voor haar.

Ze is vandaag stijf wat te verwachten is en loopt vooral links achter slecht. De fysio heeft het al bekeken. Niet heel zorgwekkend na de behandeling, maar mogelijks gaan we wel sneller foto's moeten laten nemen.
Zij heeft net een eigen praktijk opgezet. Ze werkte hiervoor op andere praktijken, maar haar agenda liep te vol. Nadeel is dat nog niet alle apparatuur er is. RX is maar na nieuwjaar.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Dank je wel aan iedereen voor het medeleven. Fijn dat je ook de mindere leuke dingen kan delen.
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Zoals iederen al zegt, wees niet zo streng voor jezelf! We zijn nu eenmaal zelf geen arts, dus gaan we deels toch af op wat een arts zegt.
Bedenk dat je hebt doorgepakt en er een hele reis voor hebt overgehad. Menig een zal dat niet doen of niet kunnen.
Haal je geen al te gekke dingen in je hoofd, bekijk het per dag. En wacht gewoon de foto's af en welk advies deze kundige dame daar dan aan hangt.
Een dikke knuffel, want we zijn nu eenmaal altijd erg strength voor onszelf. [emoji8]
Hou je ons op de hoogte?

Verstuurd vanaf mijn SM-X210 met Tapatalk

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Beterschap voor Emma. Ik snap dat er allerlei doemscenario's in je opkomen, maar zo te lezen kan ze ook nog gewoon weer gezond worden, dus probeer je daarop te richten. Straks is ze weer helemaal happy en ben je al die tijd voor niets somber geweest. Veel sterkte!
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Gisteren filmpjes doorgestuurd en overlegd. Ze vond ook dat ze slechter liep en dat zou niet mogen. Ze gaf dus aan dat foto's beter niet wachten tot na nieuwjaar en heeft ons doorverwezen naar een kliniek bij haar in de buurt.
Morgen ochtend konden we al terecht en dan gaat ze helemaal op de foto met speciale aandacht voor de rug en heupen.
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Fijn dat het zo snel gaat. Ik duim mee voor het best mogelijke resultaat.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Fijn dat je al zo snel terecht kunt. Hopelijk weet je ook snel wat meer en hopelijk is dat positief voor Emma. Ik duim ervoor! :bigarmhug:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Dank jullie wel. Ik hoop dat alles oke blijkt te zijn met het skelet.

Plaats reactie