Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

zurca schreef: wo 15 okt 2025, 11:00 De laatste tomaatjes zijn rijp en ik benieuwd of ik hiervan zaadjes kan bewaren om volgend seizoen zelf nieuwe plantjes van te kweken. Iemand dit weleens gedaan?

(Het is jammer dat het aantal zonuren zo laag is, mijn tomatenplanten zitten nog vol bloemen. Anders hadden we tot november wel eigen kweek tomaten gehad)
Ik had met mijn cherry tomaatjes een paar jaar geleden de laatste tomaatjes er niet af gehaald. Het gevolg was dat deze op de aarde waren beland. Het jaar er op nooit weer aan gedacht dus andere plantjes geplaatst in mijn moestuinbak. Uiteindelijk hebben de andere plantjes het niet gered omdat de tomaten plantjes massaal boven kwamen en de hele bak over hadden genomen. Het was net onkruid ::)
Helaas ging de bak stuk en was dat het einde van de cherry tomaatjes.

Ik denk dat ik voor volgende seizoen maar plastic bakken ga kopen want mijn houten bakken zakt de bodem compleet uit. Die achter buiten is gestut en ook de bak voor (andere bak) zakt nu volledig door :-\
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb ook zaadjes bewaard. Maar omdat ik wel 10 soorten door elkaar heb staan, zijn de nakomelingen kruisingen. De smaak is toch minder daardoor.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Ik heb ook nog wat afgevallen tomaatjes liggen, ga ik die laten liggen en kijken of daar wat van opkomt. Maar als de smaak mogelijk toch minder gaat zijn dan zet ik volgend seizoen zowiezo een paar nieuwe planten neer.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Zooooooo het seizoen gaat weer beginnen!

Ik heb in huis doperwten in de voorkweek staan. Die gaan al mooi. En paprika plantjes. Daar was ik vorig jaar wel erg laat mee, dus nu wat eerder geprobeerd.
Vandaag heb ik in de koude kas wat sla en andijvie plantjes gezet. Dat vind ik altijd een beetje valsspelen, plantjes kopen. Maar het zou toch leuk zijn als we al vrij vroeg wat kunnen oogsten. Lukt het niet, ook goed.

Verder al lekker aan het opruimen, mijn nieuwe woelvork uitproberen en het gras was opknappen. Het grasveld lijkt bijzonder slecht de winter uit te komen, maar eens zien of het zich wat hersteld of dat het hulp nodig heeft.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik ben ook begonnen, al ligt er nog een halve meter sneeuw op mijn moestuin.. maar ik experimenteer met wintezaaien : melkpakken met worteltjes in plastic bak afgedekt met wat sneeuw op,schaduwrijke plek en een grote bak met div pluksla, ook afgedekt met sneeuw. Wel geinig,om te zien of dat gaat werken.

Binnen tomaten en paprika (ben beetje laat eigenlijk) en ik probeer een gember plant te kweken. Ik ben benieuwd, de eerste sprieten komen boven de grond uit.

Mijn chili-peperplanten hebben de winter grotendeels overleefd binnen maar nu heb ik er eigenlijk te veel … dus ik denk dat er een toch nog weg gaat, want die is beetje zielig.

Ik heb nog wat dingen besteld, zoals een asperge plant en aardappels enzo, maar die komen nog, hopelijk niet te vroeg,,,
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik ook! Ik heb snijsla gezaaid, dat kan nu al buiten. En selderij, die is eigenlijk een beetje te vroeg, dus nog even zien wat daar van komt. Scheelt hopelijk weer wat groente kopen voor de caviaatjes.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik kreeg deze avond een telefoontje dat ik zaterdag naar een volkstuin mag komen kijken hier op het complex. Ik ben zo benieuwd!! Ik hoop alleen dat ik er genoeg tijd voor ga hebben. Dat wordt wel nog een dingetje met fulltime baan en het huishouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Het seizoen begint op gang te komen! In de kas groeien mijn sla en andijvie als kool. De eerste krop is al geoogst en aan de cavia’s gevoerd.

Buiten hebben we een tunnel gemaakt. We moeten alleen nog folie halen. Alles wat er nu staat hebben we gratis van marktplaats. Ik wil er paprika’s in gaan zetten, dat we hopelijk meer kunnen oogsten dan vorig jaar.

En we hebben een eigen trapje naar de sloot gemaakt. Scheelt een hoop sjouwen!

Mijn nieuwe telefoon maakt helaas steeds foto’s die te groot zijn voor bp. Ik zal even kijken wat ik daaraan kan doen, nu kan ik niets showen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

IMG_3569.jpeg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

We zijn alweer een paar weken bezig. Huisje erop gezet, foliekasje, paar moestuinbakken. Langzaam maar zeker wordt het wat. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dat ziet er goed uit Hanna! Mooi hokje, zoiets zou ik ook wel willen!

We hebben vandaag eindelijk de rode en blauwe bes en bramenstruik geplant. Geeft veel ruimte op ons terrasje, want daar stond alles in emmers. Ik hoop dat ze leuk aan gaan slaan!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Kaela schreef:Dat ziet er goed uit Hanna! Mooi hokje, zoiets zou ik ook wel willen!

We hebben vandaag eindelijk de rode en blauwe bes en bramenstruik geplant. Geeft veel ruimte op ons terrasje, want daar stond alles in emmers. Ik hoop dat ze leuk aan gaan slaan!
Hokje komt van marktplaats. Nieuw zijn ze bizar duur. Blauwe bessen gaan altijd dood bij mij. Ik ga het wel weer proberen.

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

hannabelgje schreef: vr 10 apr 2026, 20:33 Hokje komt van marktplaats. Nieuw zijn ze bizar duur. Blauwe bessen gaan altijd dood bij mij. Ik ga het wel weer proberen.

Hebben blauwe bessen net als bosbessen zure en humusrijke grond nodig? Zit jij op zandgrond? Op zich zijn er best wat blauwe bessen kwekers in Limburg, rond Roermond en in Hælen en die hebben Amerikaans blauwe bessen als ik het me goed herinner, zeker 1 ervan verkoopt ook af en toe planten, deze als ik me niet vergis: https://plantageblankwater.nl/
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik zit met een dilemma: we gaan begin mei twee weken weg, maar de kennis in het dorp die wel eens planten water geeft is ziek. En er is nog wel wat kans op nachtvorst in die tijd hier. Wat zal ik doen met de tomaten en courgette? Buiten en onder fiberdoek / in minikasje? Dan kan ik evt de nieuwe buuv vragen als het lang niet regent. Of toch iets anders? Ik heb van die waterdoeken en vrij grote potten, een weekje zouden ze moeten kunnen overbruggen. Of wil er iemand op ons huis en tuin passen tussen 1 en 18 mei :biggrin2:
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Wanneer het alleen om het watergeven gaat zou je misschien kunnen kijken of ze in Noorwegen ook iets als een waterdruppelaar verkopen? Die zet je dan in de pot er bij en die geeft dan periode water af.
https://www.mamabotanica.nl/blog/waterb ... kamerplant

Hier krijg ik als het goed is morgen mijn nieuwe moestuinbakken. Deze keer voor kunststof op poten gekozen omdat mijn houten bak al na paar seizoenen verrot is en de bodem er bijna uitvalt >:(

Plaats reactie