Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat een boel veel kippen! Dat je al die namen kan onthouden vind ik wel knap. Ik noemde die van de buuf gewoon zwartje, bruintje en witje ::) En ik denk dat ik straks maar verschillende rassen/kleuren neem anders weet ik geeneens wie wie is :biggrin2:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Dat heb ik nu met mijn sussexen die in de rui zijn. Normaal zoe ik makkelijk het verschil, maar doordat bij beiden de veren veranderen en penny haar kale plek op haar rug weer pluimen krijgt is het niet altijd makkelijk.

De namen zijn soms lastig omdat ze met zoveel nieuw zijn.

Ik heb mijn hok onlangs gemeten voor een nieuw dak en het blijkt breder te zijn dan ik dacht. Iets breder dan 160 cm.
MillyMol
5-sterren
5-sterren

Bericht door MillyMol »

Ben ik weer eens. De zomer zit er weer op. Qua kippen houden was het tot nu toe een drama: vossen, dassen, de wilde Europese boskat. Geen van hen liet/ laat zich tegenhouden door een nieuw twee meter hoog 20 cm diep ingegraven hek dat nog eens extra verankerd is met 50 cm lange gegalvaniseerde ankers. >:(

Langzaam maar zeker vielen al mijn kippen ten prooi. Dieptepunt was de ochtend waarop het zo stil was dat ik ging kijken waar de overgebleven drie kippen waren en ik er twee dood in hun hok vond en van de derde een spoor van veren richting hekwerk vond. In het hok een ravage. Iets heeft zitten wachten tot het automatische deurtje openging. :'(

Dat was heel recent. Volgende week ga ik een elektrische omheining installeren rondom het hek met anti-marter isolatoren gemonteerd op de palen zodat ik 7 naar buiten gerichte stroomdraden kan bevestigen. Kunnen ze nog wel tegen het hek opklimmen maar uiteindelijk komen ze de stroomdraden tegen.

Als dat niet helpt geef ik het op. :-\ :'(
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Veel sterkte!
Het is inderdaad niet evident om alle roofdieren bij de kippen weg te houden. Hier zou het ook niet lukken als alles niet dicht zat met martergaas. Hopelijk werkt de schrikdraad.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Wat vreselijk. :'(
Wat moet je je verloren voelen, al je dieren zo zien vallen. :-\
Ik hoop dat de stroomdraden gaan werken. Zorg dat de aarding van je toestel goed zit. Dat was een fout die ik de eerste keer maakte. Idd minstens 4 draden, plus en min afgewisseld, of plus draden en een min raster waar ze dan zowiezo tegelijk tegen komen.

En regelmatig testen.
Maar ik had 9000 volt en toch nog een kater die er doorheen ging om Luis te pakken. :-\ Meerdere keren.

Werden ze ook bij klaarlichte dag gepakt? Of enkel in de schemering of nacht?

Sterkte ermee.
Ik vind het moedig dat je er niet mee stopt nu alles weg is.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hier zet ik 's-zomers altijd een stuk grasland af, omdat ze dan niet de moestuin in mogen. Ik gebruikte daarvoor kippennetten. Dat is net zoiets als schapennet, maar dan fijnmaziger. Daar zaten binnen de kortste keren flinke gaten in. "Iets" knaagde zich daar dus kennelijk doorheen. Welk dier het was weet ik niet, maar gelukkig waren de kippen ongedeerd. Ik gebruik nu netten waar je een schrikdraad-apparaat op aan kunt sluiten en nu blijven ze heel. Misschien dat zoiets voor jou ook nog een optie is als losse draden niet afdoende blijken?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat triest MillyMol. Kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zinkt.
Hopelijk gaat het draad voor jou werken.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

De steenmarter is een dier om hier serieus rekening mee te houden. Ik heb een wildcamera opgehangen en in een week tijd is hij in alle nacht voorbijgekomen. Soms zelfs twee keer. Geen idee of het steeds dezelfde is. Daarnaast is ook een keer een bunzing voor de camera gekomen. Het schijnt dat dat meer een eierdief is dan een kippendoder. Maar dat die hier ook rondstruinde wist ik niet.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wat vreselijk, MillyMol... Op die manier gaat de lol van het kippen houden er wel snel af. :( Wat een geluk hebben wij dan hier; onze kippenren is bepaald geen burcht (we hebben het (simpele kippen)gaas niet ingegraven maar gewoon omgeslagen op de grond en daar boomstammen opgelegd om de boel op de plaats te houden) maar afgezien van één incident met een roofvogel is het altijd nog goed gegaan. Komt misschien doordat er dag en nacht honden in de tuin lopen die marters etc. op afstand houden? Of misschien doordat we zoveel vrije natuur om ons heen hebben dat roofdieren voor hun voedsel niet afhankelijk zijn van onze kippen? Hoe dan ook, tragisch is het, zowel voor jou als voor je kipperds. :'( Sterkte.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Net rond de ren zorgen dat ze niet kunnen graven schijnt ook erg effectief te zijn. Je hoeft het niet in te graven of te ondergraven.
Maar kippengaas is idd niet erg sterk.

Ik denk wel dat honden helpen.
Hier slapen de kippen in een oud hondenhok in afwachting van hun nieuwe hok, de hond van de vorige eigenaar zat daar effectief vaak. En wij hebben in het begin, voordat het automatisch deurtje erin zat af en toe een kip verloren. Bij de buurman beet de vos meteen de helft van de kippen dood. Bij ons telkens maar 1.
Ik denk ook dat dat idd kwam omdat het er nog erg naar hond rook en hij het niet vertrouwde.
Nu is het hok 's nachts afgesloten, en hebben we geen aanval meer gehad. Zo'n hondenkennelpanelen zijn dus ook erg effectief tegen vossen. Tegen marters helpt dat geen sikkepit natuurlijk. Maar dat blijken we hier dan toch niet te hebben.

Wel knap om zien he Pike.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: di 30 sep 2025, 18:02 De steenmarter is een dier om hier serieus rekening mee te houden. Ik heb een wildcamera opgehangen en in een week tijd is hij in alle nacht voorbijgekomen. Soms zelfs twee keer. Geen idee of het steeds dezelfde is. Daarnaast is ook een keer een bunzing voor de camera gekomen. Het schijnt dat dat meer een eierdief is dan een kippendoder. Maar dat die hier ook rondstruinde wist ik niet.
Bunzing gaat voor de kippen en niet zozeer voor de eieren. Het is de wilde voorouder van de fret. Hun belangrijkste prooi zijn ratten, maar een kip slaan ze ook niet af. De hanen van de buren zijn vermoedelijk gedood foor een bunzing. Tegelijk trouwens. Die was iig op camera te zien. De camera staat niet bij de kippen, dus zeker is het niet.

Van wezels heb ik al gehoord dat ze vaak voor de eieren gaan en minder vaak kippen doden, maar die doen het ook wel.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Een wezel is anders maar een heel klein diertje… mannetjes wegen tussen de 55 en 75 gram. Het is het kleinste roofdiertje van alle zoogdieren. Aan twee muizen heeft die al genoeg. De bunzing zal inderdaad wel een gevaar kunnen zijn. Ter vergelijk: Een bunzing weegt tussen de 500 en 1800 gram. Een flink mannetje weegt dan meer dan een klein krieltje.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

pike schreef: za 04 okt 2025, 12:53 Een wezel is anders maar een heel klein diertje… mannetjes wegen tussen de 55 en 75 gram. Het is het kleinste roofdiertje van alle zoogdieren. Aan twee muizen heeft die al genoeg. De bunzing zal inderdaad wel een gevaar kunnen zijn. Ter vergelijk: Een bunzing weegt tussen de 500 en 1800 gram. Een flink mannetje weegt dan meer dan een klein krieltje.
Maar wezels staan toch ook bekend om hun grootheidswaanzin en felheid? Dat die zelfs konijnen aanvallen? Effe tante Google gebruikt: https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/pan ... de-polders
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Siberienne schreef: za 04 okt 2025, 13:08 Maar wezels staan toch ook bekend om hun grootheidswaanzin en felheid? Dat die zelfs konijnen aanvallen? Effe tante Google gebruikt: https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/pan ... de-polders
Ai dacht dat alleen de hermelijn dat deed. Dus die wezel is eigenlijk een Teckel :biggrin2: Tja nog een dier on rekening mee te houden. De lijst wordt steeds langer.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Wezels zijn inderdaad serieus misleidend. Ze zijn heel klein, maar doden veel grotere dieren met gemak.vzevlunnen dis zeker een kip aan, maar de ervaringen zijn dat ze dat niet perse doen. Heb je een bunzing in je hok, dan heb je geen levende kippen meer. Bij een wezel is dat niet perse zo. Ze vallen ze niet elke keer aan, maar gaan er vaker met de eieren vandoor.

Plaats reactie